Lomalla pitää syödä hyvin

Kommentit (10)

Vierailija

Meillä tosiaan puhutaan aina "tortilloista", kun tarkoitetaan juurikin niitä täytettyjä ja wrap-muotoon käärittyjä tortilla-lettusia kokonaisuutena, vaikka se oikeasti on tosiaan se pelkkä vehnä- tai maissikuori. Miehestäsi kuulosti varmaan ensimmäistä kertaa samalta kuin sanoisi "teen ruuaksi pizzapohjaa!" :D

Minulle on silti edelleen epäselvää mitä meksikolaista ruokaa kutsua milläkin nimellä. Quesadillasta olen aika varma (kahden tortillan väliin laitetaan juustoa ja muuta täytettä, paistetaan pannulla ja sitten leikataan leipäsiksi, eli ne on sellaisia littanoita aina).

Käsittääkseni fajitas on jonkinlainen yhteisnimitys aterialle, jossa tulee mukana sivuun laitettu tortillalettu ja täytteet, jotka sitten laitetaan tortillan väliin, jolloin kokonaisuus on fajita? Jostain muualta taas luin, että siihen tulee yleensä ainoastaan tiettyä lihaa (nautaa), paprikaa ja sipulia, eli ota tästä nyt sitten selvää. :D

Tacojen olen koko elämäni luullut tarkoittavan pelkästään niitä rapeita aukinaisia kuoria, joita meilläkin myydään, mutta ilmeisesti ne on siis pienikokoisempia tortillalettuja (yleensä maissia?), jotka siis voi olla sekä pehmeitä että kovia, jotka sitten täytetään, mutta jätetään usein avonaisempaan muotoon..? Juuri sellaista helppoa katuruokaa.

Ja burrito taas on isompi tortillalettu, joka täytetään ja taitellaan sellaiseen aasinkorvamaiseen (mistä nimikin?) muotoon, eli taskuun (eli tää on se tapa miten me itse taitellaan kotona ne tortillamme). Jossain taan oon nähnyt, että burritot rullataan... Käsittääkseni burritot on kuitenkin ruokaisampia ja niissä on kai aina lihaa ja usein papujakin, jne.

Mutta en tosiaan enää tiedä, tuntuu, että olen ihan sekaisin. :D Täytteillä on varmaan myös oma merkityksensä miten nuo ruuat luokitellaan ja nimetään.

Vierailija

:) Hih joo itse olin alkuun myös niin sekaisin kaikista näistä eri nimistä. Quesadilla on yleensä siis isompi vehnätortillan kuori jonka sisään sulatetaan juustoa, täytettä voi myös laittaa enemmän jolloin tuloksena on vähän kuin iso taco. Eli joko litteänä tai sitten lihalla/kanalla/salsalla/quaqamolella jne).

Ja mieheltä tiedustelin tätä fajitas asiaa, niin se on kuulema enemmän amerikkalaisille tehty ruoka. Eli oikeat meksikolaiset eivät syö fajitaksia, vaikka niitä sellaisina yritetään kaupata. 

Ja kyllä, tacot voivat olla joko pehmeitä, juuri maissista tehtyjä kuoria(ja ne ovat yleensä aina niitä pieniä kooltaan) tai sitten hard tacos, joka on siis tämä rapea kuori mutta nämä taas eivät ole niin yleisiä. 

Burrito on tosi täyttävä, yleensä riisiä, papuja, lihaa, juustoa, salsaa jne sisältävä pötkö joka on rullattu kiinni niin ettei mistään päästä valu täytettä ulos. :) 

Hih sitten on vielä miljoona erilaista tapaa syödä näitä samoja perusaineksia, (papuja,riisiä, lihaa, salsaa, jne) On esimerkisi Flautas, sope jne. Mutta nämä ovat vähemän tunnettuja esimerkiksi Suomessa.

Vierailija

Hihih joo itse jätin myös tuon mustekala osuuden väliin. :) Muuten kaikki on kyllä tosi hyvää!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat