Mies ja kotityöt...

Vierailija

Kuinka saada mies tekemään kotitöitä enemmän? Ollaan seurusteltu 4 vuotta ja asuttu puoli vuotta yhdessä mutta jostain kumman syystä kotityöt tuppaantuvat minulle - mihin olen erittäin kyllästynyt. Maksamme asumisen ja autosta laskut puoliksi ja molemmat käyvät töissä. Tosin itse olen siistimpi ihminen, haluan että paikat on järjestyksessä enkä tykkää yhtään jos vaatteita on lattialla tai tiskit pöydällä ja olen pyyhkimässä heti roiskeet pöydältä ym. Onkohan vika siis itsessäni vai miehessä ?! Olen yrittänyt keksiä että pidettäisiin siivouspäivä kerran viikossa, mutta eilenkin vastaukseksi sain "en kerkeä siivoamaan tällä viikolla". Nyt pidämme mykkäkoulua mikä on todella naurettavaa ja lapsellista, mutta en edes jaksa yrittää olla ystävällinen kun itseäni tympii niin paljon.

Kommentit (11)

Edamss
Seuraa 
Liittynyt20.2.2012

Itselläni on vähän sama ongelmani omani mieheni kanssa, paitsi, että hän siivoo kyllä hyvinkin kerran viikossa ja vie koiransa ulos joka toinen vkl ja mulle jää kaikki loput sen ulkoilu. Ärsyttävää

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

Vaikuttaa siltä, että siivoat usein kotona. Eli kämppä ei koskaan pääse niin likaiseen kuntoon, että miehesi siitä häiriintyisi. Puhukaa ihmeessä asiasta. Että vaikka miehen mielestä kotona olisi siistiä, niin silti voisi joskus siivota niitä pieniä juttuja.

Meillä taas kotona on usein aika siivotonta. Itse en tykkää kauheasti sotkusta, mutta poikaystävä välittää asiasta vielä vähän vähemmän. Joten itse olen se joka aina ahdistuu sotkuista, mutta toisaalta olen niin laiska, että harvoin jaksan siivota. Ainakin minulle siivoamisen tekee mielekkäämmäksi se jos sitä tekee yhdessä. Oletko koittanut pyytää miestä auttamaan jossain pikkujutuissa siivotessasi?

Siivouspäivä kuulostaa siltä, että siivotaan koko kämppä ja tämä voi olla ahdistava ajatus miehellesi. Ehkä kannattaisi enemmän kannustaa häntä siivoamaan pikkujuttuja aina välillä. Että esim ruuanlaiton jälkeen tiskaa yhden kattilan. Kerro miehellesi että sinua pienet sotkut häiritsee. Esim vaatteen vieminen pyykkikoriin lattialle heittämisen sijasta on aika pikkuvaiva, joten tällaisten oppiminen ei pitäisi miehellesi olla vaikeaa jos asiasta mainitset joka kerta kun vaate löytyy lattialta.

Vierailija

Kaikkia miehiä ei pikku sotkut häiritse, Naiset taitavat olla herkempiä kodin siisteydelle kuin miehet.

Oma Vaimonikin oli aika stressaantunut kotimme siivoamisesta ja kotitöistä. Keksin siihen loistavan ratkaisun. Nyt minä teen _kaikki_  kotityöt, niin Vaimoni ei tarvitse siivoilla kotonamme. Aikaahan siihen menee työpäivien jälkeen melkoisesti, kun Vaimoni haluaa että meillä on tosi siistiä. Varsinkaan arkisin en ehdi töissä käymisen ja kotitöiden harrastaa oikeastaan mitään. Vaimoni ehtii onneksi nykyään harrastamaan kaikkea kivaa. Viikonloppuisin on parasta kun pyydän Vaimoani lähtemään shoppailemaan, että voin rauhassa tehdä suursiivouksen kotonamme. Siivousurakan jälkeen olen tyytyväinen, kun Vaimoni tulee väsyneenä puhtaaseen ja siistiin kotiimme shoppailtuaan kavereidensa kanssa kaupungilla koko päivän ja käytyään ravintolassa syömässä ja muutamalla siiderillä.

Suosittelen kaikille miehille kotitöiden tekemistä, ei Naisten niitä kuulu tehdä. Shoppailu sillä aikaa kun mies siivoaa, on Naisen työtä.

Vierailija

Meillä ainakin on auttanut kun alkuun ehdotin aina pientä palvelusta: "Mitä jos minä imuroin ja luuttuan lattiat koko kämpästä ja sinä viet roskat ja pyyhit pölyt?" Jos mies suostuu diiliin niin siivoilun jälkeen voi antaa hälle pienen palkinnon... (; Kyllä se mieskin siinä innostuu siitä siivoamisesta pienellä koulutuksella!

Juuso Kivistö
Seuraa 
Liittynyt30.5.2011

Vitut. Meillä jos akka nostaa perseensä tietsikan äärestä kotihommiin kerran kuukaudessa, niin on ihme. Koirat se jaksaa lenkittää, mutta ruokaa laitan vain minä. Imurointi on meikän vastuulla, lattiat se sentään jaksaa pestä kun sanoo. Täyttää se sentään astianpesukoneen ja tiskikoneen päivittäin.

Mutta ei auta valittaa. Tasa-arvoa on nykyään se, että mies tekee ulkotöiden, autotöiden yms lisäksi myös kotitöitä.

Vierailija

Itse olen suhteessa se laiskempi osapuoli siivoamaan. Minua itseäni kun ei pieni sotku juurikaan häiritse. Esim. jos nyt jätän lasin muutamaksi tunniksi pöydälle, tai päällyspaidan tuolin kaiteelle, niin ei pitäisi olla maailmanloppu. En myöskään näe tarpeelliseksi imuroida jatkuvasti vain siksi, että matto on täynnä koiran karvoja.

Itseäni ainakin ärsyttää, jos toinen valittaa jatkuvasti samasta asiasta. On ihan varma, että jos hetki sitten ajattelin kohta siivoavani, niin sen valituksen jälkeen en varmasti siivoa ollenkaan. Voi kuulostaa tosi lapselliselta, mutta itellä ainakin menee fiilis tehdä yhtään mitään jos toinen valittaa, enkä muutenkaan aio olla muiden käskytettävänä. Minusta on ihan järkeenkäypää, että se jota sotkut häiritsevät siivoaa. Lupaan, että jossain vaiheessa sitä miestäkin alkaa ärsyttää, jos vain maltat olla jatkuvasti siivoamatta heti jokaista tahraa. Ei kukaan kuitenkaan halua asua kodissa, joka muistuttaa kaatopaikkaa.

ps. Jotten nyt vaikuta ihan hirveältä k*peeltä joka kaataa kaikki kotityöt miehensä vastuulle, huomautettakoot, että sairastan vakavaa masennusta, jolloin siivoaminen ei ole päälimmäisenä mielessä. 

http://lady-and-the-tramp.blogspot.fi/

Vierailija

Itse teen niin, kun mies jättää kaljatökit pöydälle lojumaan viikoksi niin kannan ne ja kaikki muut mitkä ovat hänen kamppeitaan hänen omaan työhuoneesees, siellä eivät haittaa ainakaan yhteistä aluetta. Saa siivota sitten , kun haluaa. Imurointi on toinen juttu. Ollaan sovittu, että vuoroviikoin imuroidaan, mutta mies ei kykene pitämään tästä kiinni , koska hänellä on niin paljon harrastuksia. Se on raivostuttavaa, ja pakko on imuroida, koska muuten tulee elukoita lattialle pudonneista ruoan murusista.  Sitten teenkin usein niin, että imuroin kyllä, mutta en koska miehen työhuoneeseen enkä hänen kamoihinsa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat