Muutto pois kotoa

pumpulipallero

No pian se sitten olisi edessä, eli muutto lähiaikoina eri paikkakunnalle yhdessä poikaystävän kanssa. Pelottaa ja jännittää. Pelkään ettei edes rahat riitä sillä olen melko tuhlailevainen. Tienaan kuussa n. 800e ja poikaystävä 1200e ja vuokra olis kaikkineen maksuineen joku yhteensä n.800e. Noin puoliksi maksaisimme. Mitä mun pitäisi ottaa huomioon muutossa ja kaikessa muussakin etten kauhistelisi tätä kaikkea ihanaa. Omia kokemuksia ja vinkkejä :)?

Kommentit (6)

janna20

Suoraan sanottuna aika rohkeasti lähdet muuttamaan. Itse muutin poikaystäväni kanssa elokuussa vuokralle ja pelkäsin etteivät  rahamme riitä ja tienaan n. 1300e kuussa ja poikaystävni 500e, vuokraan ja laskuihin kuussa menee rahaa n.550e! Mutta tiedän ihmisiä jotka päärjäävät pienemmilläkin tuloilla, itse en vaan halua joka kk syödä pääsääntöisesti makaroonia ja nuudelia. 

Vinkkinä, älä osta mitään mitä ei ole pakko! Ruokaakin saa hyvin ku seuraa lehdestä missä on parhaita tarjouksia. Laske joka palkan tullessa mihin sinulla menee pakollisia kuluja ja laske sitten kuinka paljon voit käyttää esim. shoppailuun. Kaikkea ei tarvitse saada heti ja samasta palkasta. Itse ostan ruokaa halvalla esim. -30 tai -50% lapullisia ja pakastan ne, jos joskus tulee sellainen olo että nyt ei rahat riitä on ainaki pakkasessa ruokaa eikä tarvitse ostaa sitä niin paljon, pyri myös välttämään heräteostosten ostamista. Sähkölaskussa säästät kun et pidä valoja, tv, digiboksia yms muuta turhaan päällä! Onnea teille yhteisen asunnon kanssa=)

Tiku

Oman kullan kanssa muutto on sitä eniten haaveilttuu ja suunitelttuu! :) ite oon myös suunnitellu oman rakkauteni akns ku se assuu mun porukoitten luona mun kans :D joka on monen mielestä vähä outtoo.. Mutta siihenki on hyvä syy ku se muutti mun takai sammaa paikaa ja ei sillo ollu kämppiä jne ja nyt se sai töitä samasta paikkaa missä asun nii uskaltaa varmaks ottaa täältä kämpän ja muuttaa.. Mää oon suunnitellu että ennen muuttoa teen eri kauppoihin budjetit! esi. kaikki siivous jutskat ja astiat jne.. ja huonekalukauppoihin sitte omat budjetit.. sitte takuuvuokrat ja kaikki pitäs huomioida. Ite oon opiskelija ja saan 300-400€ kuussa... Riippuu onko aina töitä..

pumpulipallero

Niin ja säästössä on noin 5500e ja siitä maksan nyt alussa tarvittavat kulut. Osat huonekaluista on hommattu ja saadaan tuttavilta. Ollaan kumminkin seurusteltu kohta jo 4vuotta ja aika olis muuttaa ja viimein olis mahdollisuus!

pumpulipallero

Mietinkin että onko normaalia että mua jollain tavalla pelottaa muuttaa tutusta ja turvallisesta kodista ´´itsenäiseen´´ elämään. Olen aina ollut itsenäinen mutta silti tuntuu oudolta että kaikki tuttu jää taakse. 

Tintti

Heipsan!

Tottakai muutto lapsuuden kodista on uutta ja jännittävää ja ehkä hiukan pelottavaakin. On siis todellakin ihan normaalia käydä läpi noita tunteita. Uskoisin, että jokainen käy samoja tuntemuksia, sillä onhan muuttaminen, varsinkin ensimmäistä kertaa iso muutos.

itseäkin jännitti aluksi, mutta nyt olen asunut poikaystäväni kanssa yhdessä vuoden ja kyllähän tähänkin pikku hiljaa alkaa tottua... 

Itse muutossa kannattaa toki kiinnittää huomiota järkevään ja järjestelmälliseen pakkaamiseen ja viedä uuteen asuntoon ensin isoimmat huonekalut ja vasta viimeiseksi ne lempparikengät ja astiastot. ;)

Mitä taas rahaan tulee, niin kannattaa laatia itselleen ihan selkeä budjettilaskelma esimerkiksi excelillä. Ensin siis merkitset ylös sen paljonko tienaat/tienaatte. Sitten vähennät siitä kaikki pakolliset menot: vuokrat, laskut, ruoat ja sen sellaiset. Näin pysyt helposti perässä siitä paljonko sinulla on laittaa rahaa esimerkiksi säästöön tai muihin ei niin tärkeisiin menoihin. :)

http://lady-and-the-tramp.blogspot.fi/

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat