Normaalia? Loukkaantuisitko itse tämän henkilön tilanteessa?

Moiolenjokuvaan

Eli mulla on eräs hyvä ystävä, jolla on pieni ongelma. Hänen miesystävänsä veli, jonka takia tämä kaveri, (vaikkapa "Jonna") ei suostu enää käymään miesystävänsä luona. Miesystävä asuu vielä kotona vanhempansa ja veljensä kanssa. Sovitaan, että tämä veli on vaikka "Ilari".

Jonna kokee Ilarin käytöksen loukkavaksi. Myös miesystäväänsä kohtaan.  Ennen Jonnan ja hänen miehensä seurustelua Ilari käyttäytyi ihan normaalisti ja ystävällisesti Jonnaa kohtaan. Ja vielä vähän aikaa sen jälkeenkin, kun Jonna alkoi seurustella miesystävänsä kanssa. (Sovitaan, että miehen nimi on vaikka Matti). Yhtäkkiä Ilari alkoi käyttäytyä ihan erilailla kuin normaalisti. Mm. Ilari tiuskii, raivoaa ja puhuu rumasti. Ja mikä pahinta, hän ei sitä edes itse joko myönnä tai huomaa. 

Joskus Ilari hakkaa pöytääkin ja huutaa, ja silti väittää, ettei itse raivoa. Ilari myös lainaa Matin tavaroita kysymättä lupaa, mutta jos Matti koskeekin johonkin Ilarin tavaraan, siitä nousee heti kamala show. Ilari on kertonut veljellensä Matille, että toivoisi tämän olevan kuollut. Ilari siis käyttäytyy veljeäänkin kohtaan törkeästi, vaikka Matti auttaa monesti Ilaria ja on myös ystävällinen tälle.

Kuitenkin mm. näin Ilari on kohdellut Jonnaa:
Joskus kun Jonna auttoi kotitöissä Ilarin ja Matin äitiä, alkoi Ilaria sekin ärsyttämään. (Ilarin ja Matin äidillä oli selkä niin kipeä, ettei pystynyt itse siivoamaan, ja Jonnahan auttoi heti tätä) Joskus Ilaria ärsyttää, jos Jonna ja Matti ovat samassa huoneessa tämän kanssa. Kerran Ilari ilmoitti Jonnalle vihaavansa tätä, ja myöhemmin ihmetteli, miksei Jonna tullut käymään moneen viikkoon. Eikä vihan syy ollut kovinkaan pätevä. Jonna on ollut mukava Ilarille, mutta Ilari on silti ilkeä Jonnalle. Kun Jonna ja Matti ovat olleet Matin luona ja ostaneet itselleen esim. limsaa, on Jonna ostanut Ilarillekin pullon, koska ei tykkää juoda tai syödä muiden edessä, jos muilla ei ole mitään. Mutta kiitosta ei juurikaan koskaan kuulu. Jonna muutti pienempään asuntoon jonne hänen vanha tietokoneensa ei enää mahtunut, ja oli valmis antamaan sen Matille, Ilarille ja heidän äitille. (Heiltä oli mennyt kone rikki) Niin hän tekikin, ja kun näyttö unohtui varastoon, tokaisi Ilari vain: "Olisi näyttökin ollut hyvä". Entä missä kiitos?! Myös joskus Jonna ilmoitti Matille, että hän saa veljeltäni erään pelin, oli ilmeisesti Ilarikin siitä kuullut. Kun sitten Jonna meni heille ja tuli ovesta sisään, niin siinä Ilari istuu sohvalla eikä sano edes "Moi". Jonna meni Matin luo ja Ilari tulee kysymään: "Toitko sä sen pelin" ? Ei kysynyt Jonnalta mitään muuta. Ei mitään kiitosta.
Myös joskus mm. Kun Jonna ja Matti oli samassa huoneessa Ilarin kanssa ja Jonna kertoi normaalilla, hiljaisella äänellä Matille siitä, kuinka häntä ärsytti eräs kaverinsa sanoma asia, ja yhtäkkiä Ilari tiuskaisi: "Mitä sää raivoot?" Jonna sanoi asiallisesti takaisin: "En mä tietääkseni raivoa, puhun normaalilla äänellä". Mutta Ilari itse korotti ääntänsä ja väitti Jonnan raivoavan. Vaikka Matti ja Matin ja Ilarin äitikin sanoivat, että Jonna puhui normaalilla äänellä, kun taas Ilari heidänkin mielestään korotti ääntään ja tiuski.
Ilari myös katsoo Jonnaa usein vihaisesti. Joskus kun Jonna vaikkapa laittoi tiskikaapin oven kiinni otettuaan kahvikupin, tiuskaisi Ilari siitäkin, että "Miksi sää laitoit sen kiinni? Mäkin olisin ottanut" Ja Jonnahan sen varmasti tiesi, kun ei Ilari sanonut mitään aiemmin? Senhän takia sitten Ilari haukkui Jonnan idiootiksi, kun Jonna ei voinut tietää, ettei sitä kaapin ovea saanut laittaa kiinni, koska Jonna ei sattumoisin osaa lukea muiden ajatuksia. Myös jos Jonna on kysynytkin Ilarilta jotain, on Ilari vastannut ilkeän ironisesti tai tiuskaisten. 

Ihmettelettekö te, miksi Jonna ei halua enää nähdä Ilaria, eikä olla minkäänlaisessa kontaktissa tämän kanssa? Onko teidän muiden mielestä Ilarin käytös loukkaavaa? Minun mielestäni on. Ja huom. Tässä on vain JOITAKIN tapauksia. Tämäntapaisia tapauksia on monia. Harmittaa ystäväni puolesta, ja haluaisin muidenkin mielipiteitä asiasta. Kiitos, jos joku jaksoi lukea, ja kertoa mielipiteensä ystävällisesti ja asiallisesti.

Kommentit (6)

Erika88

Mulle tulee mieleen, että "Ilari" voi olla kateellinen "Matin" ja ystäväsi seurustelusta ja/tai mustasukkainen veljestään. Jos olisin "Jonna", alkaisin käyttäytyä kuten "Ilari"; en moikkaisi, ja käyttäytyisin muutenkin tylysti / välinpitämättömästi.

Moiolenjokuvaan

Niin siis tuon peli jutun kirjoitin vahingossa vähän sekavasti: Jonna sai veljeltäni erään konsolipelin, ja antoi sen Matille, koska ei itse kyseistä peliä pelaa. Ilarihan pelaa Matinkin pelejä, ja sillä tuli heti kysymään Jonnalta sitä peliä. 
Ilarille ei voi sanoa asioista suoraan, (esim. siitä, että hän tiuskii jne) koska hän suuttuu niistä. Käskee olla hiljaa tai väittää vastaan. Joskus menee hiljaiseksikin. Jonna ei ymmärrä, miten Matti jaksaa tuollaista, mutta Jonna ei enää Matin porukoilla käy. Anteeksi, jos kirjoitin sekavasti.

Moiolenjokuvaan

Erika, voi olla. Vaikka kyllä tällä Ilarillakin on tyttöystävä. Jonnakin on kyllä vältellyt keskustelua tämän kanssa eikä aina viitsi edes sanoa moi, kun ei tiedä mitä se sanoo. Mutta Jonna on ilmoittanut, ettei pysty olemaan tyly, ei edes Ilarille.

Sunqueen
Seuraa 
Liittynyt11.10.2011

Henkilöiden ikiä ei tullut esiin, mutta jos tämä Ilari ei ole joku 12 v. pikkuteini, niin on kyllä kummallista käytöstä. Vaikka ei iällä ole silleen merkitystä. Vaikka Ilari olisi 9 niin pitäisi kyllä osata käyttäytyä. Ei tollaiseen ihmiseen ole mikään pakko olla yhteydessä. Ikäväähän vaan on, ettei voi poikaystävän luona käydä sitten ollenkaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat