Konservatiivisen perheen lapsi

Elisabeth

Moi.

Tämä on varmasti paras paikka minne voin kysymykseni lähettää, aiheen huomioon ottaen, sillä tämä sivusto edustaa kaikkea sitä mitä huoleni koskee. Toivon saavani kaikelaisia mielipiteitä sekä neuvoja ja näkemyksiä asiani suhteen.

Olen tämän vuoden abi ja juuri täysi-ikäisyyden saavuttanut. Asiani on vähän arkaluontoinen, enkä tiedä onko se kovin vakavasti otettava(?).. Olen konservatiivisesta perheestä ja minulle on opetettu arvokkuuden sekä maineen tärkeyttä. Tämän vuoksi sosiaalinen elämäni ei ole mitä rikkainta, eikä minulla ole kauheasti vapaa-aikaa. Olen saanut perheen ulkopulella kokea "normaalia" elämää kavereiden kautta, jotka ovat kaikki täysi-ikäisiä. Minusta on/olisi tosi kivaa käydä ulkona tai muuta vastaavaa. Ongelmani on se että minulle on opetettu että ihmiset pitävät minua "alhaisena" tai likaisena jos olen millään tavalla seksuaalinen (siis edes että koskisin johonkuhun miespuoliseen, saatikka sitten pussaisin), tai jos harrastan "huonoja" asioita kuten tv:n katsomista, juomista, meikkaamista, pop-musiikin kuuntelua, tai jos pukeudun "huonosti" (muuhun kuin yksiväriseen tai yli polven pituiseen) tai oleskelen "huonojen" ihmisten kanssa. Minulla on todella vahva uskomus siitä etten saa tehdä mitään "häpeällistä", muuten minut nähdään "alhaisena". Perheeni ei ole kovin uskonnollinen, joten siitä ei voi olla kyse. Joka päivä kun menen kouluun kaikki(!!) muut vaikuttavat elävän tällaista "huonoa" elämää josta en pääse osalliseksi. Tunnen itseni tosi eriytyneeksi muista tämän takia. Olen aina katsonut sivusta kun muut pitävät hauskaa. Ja vaikka voisin mennä mukaan, häpeä ja pelko estää. Nyt kun itsenäistyn haluaisin jättää tämän asian taakseni ja elää normaalia elämää, kokea hauskoja asioita ja luoda muistoja. Olisin kiitollinen neuvoista ja näkemyksistä siitä että onko asia oikeasti niin että kaikki tämä on väärin ja mitä ihmiset oikeasti ajattelisivat minusta jos esim. harrastaisin seksiä jonkun lähes tuntemattoman kanssa? Miten te koette tällaiset minun kaltaiseni ihmiset? Miten saan pois tämän häpeän ja luulon, jos se ei ole totta (tämä kuulostaa varmasti naurettavalta)? En haluaisi että nuoruuteni menee hukkaan ja joutuisin istumaan kotona kaikki illat. Kiitos jo etukäteen kaikille.

Kommentit (3)

Mansikka

Minusta ei ole millään tavalla väärin viettää "villiä" nuoruutta. "Villillä" tarkoitan hauskanpitoa ym. tietysti niissä rajoissa, että elämä pysyy hallinnassa ja muutkin asiat hoituvat. Mutta ehkä sitten ei perhee kanssa ollessa kannata kauheasti julistaa tätä sinun uutta villiä elämääsi, koska silloin luultavasti vanhempasi saarnaisivat ja silloin ainakin tuntisit olosi likaiseksi ja huonoksi ihmiseksi. Ilo irti elämästä ei me kumminkaa tiedetä mihi kuoleman jälkee joudutaan! Itse en harrasta yhdenyön juttuja, mutta en pidä niitä jotka niitä harrastavat huonoina ihmisinä. se ei vaan ole minun juttuni. 

valkoiset valheet

Yksi tärkeistä taidoista, jonka aikuistuessa joutuu oppimaan, on epäitsekäs valehteleminen. Tämä on eri asia kuin valehteleminen toisen vahingoittamistarkoituksessa.

Älä kerro vanhemmillesi kaikkea omasta elämästäsi ja kysyttäessä valehtele, jos asia ei heidän tietoonsa kuulu. Omien yksityisasioiden erottaminen yhteisistä vaatii oman elämän pohdiskelua ja harjoittelua, usein myös kantapään kautta.

-ss-

Anna palaa ! Olen itse n. kuukausi sitten 18-vuotta täyttänyt vanhoillis-lestadiolaisen perheen kasvatti (eronnut uskonnosta viime keväänä) ja kykenen samaistumaan kertomaasi hyvin omien kokemuksieni vuoksi. Siinä, että tekee elämässään niitä asioita joita haluaa, ei ole mitään väärää! kuten nimimerkki. "valkoiset valheet" jo edellisessä viestissä kirjoittikin, kaikkea EI tarvitse kertoa totuudenmukaisesti, jos ollenkaan, vanhemmilleen. Itse olen tätä "kaunistelumenetelmää" käyttänyt paljonkin viimeaikoina kun olen ulkona alkanut käymään kavereideni kanssa eikä äiti ole aina kovinkaan ilahtunut asiasta (: Elät OMAA elämääsi. vanhempiesi täytyy oppia, että olet oma yksikkösi ja että tiedät itse mikä on juuri sinulle parasta! Kannattaa elää NYT, sillä muuten vanhempana harmittaa kun olet parhaimpina elämäsi kautena vain miettinyt vanhempiesi mielipiteitä..  tiedät itse parhaiten mitä elämältäsi tahdot. Ja lähes kaikkea kannattaa ainakin kokeilla (; GO !

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat