Leikkimielinen tutkimus: Mitä rakkaus on sinulle?

Lenune

Olen yliopistossa tänä syksynä aloittanut opiskelija ja erään luennon innoittamana aloin miettiä, mitä rakkaus merkitsee eri ihmisille. Sanotaan, ettei rakkautta voi määritellä ja siksi se on hankala tutkimuskohde. Osittain kapinallisuuttani ja kokeilunhaluani haluan nyt testata millaisen määrittelyn saisin aikaan sanalle rakkaus. Koska en luonnollisestikaan voi määritellä rakkautta vain oman mielipiteeni perusteella, tarvitsen ihmisiä määrittelemään sitä. Ja koska en saa myöskään rahoitusta, yllättäen en sellaista ala hakemaankaan, koska teen tämän leikkimielellä, tarvitsen nettiä ja keskustelupalstoja. 

(Tiedostan itse ja haluan myös teidän tiedostavan, ettei kyseessä ole mikään oikea tutkimus. Ensinnäkään minun käyttämieni keskustelupalstojen vastaajakunta ei varmasti ole yhteiskunnallisesti edustava. Enkä uskottele edes itselleni, että tietäisin kaiken pohjatutkimuksen tekemisestä, saatika sitten pidemmälle tulosten analysoimisesta kaikki tekijät huomioonottaen.)

Mutta olisin silti iloinen, jos edes joitakuita kiinnostaa vastata kysymyksiini, joiden tarkoitus olisi karkeasti tutkia sitä, mitä ihmisille tulee mieleen rakkaudesta. Miten ihmiset käsittävät rakkauden. Mitä se sisältää jne.

Tarkennuksena: Kyse on kahden ihmisen välisestä romanttisesta rakkaudesta. Vanhempien ja lasten, tai ystävysten välistä rakkautta ei tässä lasketa. 

1. Mitä sanoja ja mielikuvia sinulle tulee rakkaudesta? Lajittele ne mielestäsi hyviin ja huonoihin asioihin. (Tähän voi laittaa sekä negatiivisia että positiivisia asioita, esim. huolehtiminen, riippuvuus, arvostaminen. Käytännössä aivan mitä vaan, sanaluokilla tms. ei ole nyt väliä. Kirjoitetaan vaan mitä mielikuvia on romanttisesta rakkaudesta, mitä siihen kuuluu, mitä siinä saattaa olla vaikkei haluaisikaan.)

2. Miten romanttinen rakkaus eroaa muusta rakkaudesta? (Esim. vanhemman ja lapsen suhde tai ystävän rakastaminen. Vai onko kaikissa näissä kenties mielestäsi samat perusasiat?)

3. Voiko rakastaa useaa ihmistä samaan aikaan romanttisessa mielessä?

Tässä vaiheessa etsin lähinnä sitä mitä ihmiset mieltävät kuuluvan romanttiseen rakkauteen. Tarkoitus ei ole vielä, että vastaajat vastaavat välttämättä pelkästään omasta näkökulmastaan, vaan esim. jos olet kuullut, että kaverisi sanoo, että rakkauteen kuuluu "kiusoittelu", voit hyvin laittaa sen listaan vaikka itse olisit eri mieltä.

Tämän kyselyn pistän todennäköisesti useammallekin foorumille ja jos saan tarpeeksi vastauksia, (Tämän "tutkimuksen" mittakaavassa siis jo muutama kymmenen riittäisi vastausten laajuudesta riippuen.) koitan varmaan muovata niistä jonkinlaisen spesifimmän kyselyaineiston, jossa kysytään sitten vastaajan omia mielipiteitä ja näkemyksiä joko "samaa mieltä-eri mieltä" asteikolla tai jos tarve vaatii niin muilla monivalintakysymyksillä. 

Jos saan tähän tarpeeksi vastauksia niin lupaan että "tulokset" tulevat myös tottakai tänne näkyviin sitten. Kaikkiahan toki kiinnostaa mitä se rakkaus sitten oikeesti on, eiks vaan? ;P

Kommentit (3)

L0VE
Seuraa 
Liittynyt27.8.2012

Jee ihanaa että joku tutkii rakkautta!! Ihan paras (vaikkakin vaikea) aihe!:)

1. Hellyys, Luotettavuus, Hauskuus, Seksi, Rehellisyys, Riidat

2. Muu rakkaus esim. vanhempiin on sellaista mikä tulee luonnostaan ja siitä ei pääse koskaan eroon. Romanttinen rakkaus on sellaista, minkä eteen haluaa tehdä töitä. Romanttinen rakkaus on epätodellisen tuntuista, että tuntuu siltä, että miten voi välittää jostain ihmisestä näin paljon, vaikka ei olekaan verisukulaisia...

3. Ei voi rakastaa useampaa ihmistä romanttisessa mielessä samaan aikaan. Voi olla ihastunut useampaan ihmiseen romanttisessa mielessä, mutta rakkaus on jo niin syvällistä, että ei sitä voi tuntea monta ihmistä kohtaan samaan aikaan. (Siis jos ei nyt tietenkään sukulaisia ystäviä ym. lasketa.)

Toivottavasti tähän nyt osallistuu muutki ja en malta oottaa tutkimustuloksia!!:)

May-

Mä nyt oon tällänen pohdiskelija ja fiilistelijä niin vastailen mitä mieleen tulee ensimmäisenä :)

1.

Myönteiset mielikuvat rakkaus-sanaan liittyen: luottamus, arvostus, kypsyys, turvallisuus, onnellisuus, toisen ilahduttaminen, yhteiset tulevaisuuden suunnitelmat, sydänystävyys parisuhteessa, (terve) ylpeys toisesta, myönteinen kuva myös itsestä, rehellisyys, tukeminen, ymmärtäminen, auttaminen, huuma, himo, yhteiset muistot, seksuaalisuus, romanttiset hetket, ilon kyyneleet, yhdessä nauraminen, halu jakaa kaikki tunteet ja arkiset asiat toisen kanssa.

Kielteiset mielikuvat; takertuminen, mustasukkaisuus, epävarmuus, luottamuksen pettäminen, ylimielisyys, toisen itsestäänselvyytenä pitäminen.

2.

Mun mielestä perusasiat (esim. luottamus, välittäminen...) on kaikissa "rakkaussuhteissa", mutta romanttiseen rakkauteen liittyy huuma, himo, seksuaalisuus ja yhteenkuuluvuus sekä yhteinen tulevaisuus, joita "muunlaisessa rakkaudessa" ei ole.

Tietenkin yhteinen tulevaisuus ja yhteenkuuluvuus on myös esim. ystävysten välillä ja aikuinen-lapsi-suhteessa, mutta täysin eri tavalla. Romanttisessa rakkaudessa on kaksi itsenäistä henkilöä tavallaan kietoutumassa yhteen, kuitenkin olematta toisistaan riippuvaisia periaatteessa millään muulla tavalla kuin tunteen, romantiikan tasolla.

Siksi niitä eroja vissiin tulee niin herkästi, kun huomataan että toinen onkin epätäydellinen kun huuma haihtuu tai elämän suunta onkin toinen kuin oma. Kun kuitenkin halutaan elää yhdessä tarvitaan se tunne ettei toisesta vain voi olla erossa. Mitä enemmän on tunnekuohuja, sen monimutkaisemmaks se menee, mutta jos niitä ei ole lainkaan, ei suhde ole tyydyttävä. Ystävät ja puoliso on erikseen.

Romanttinen rakkaus on siis "aikuinen" tunne. Vaikea selittää :)

3. Romanttinen rakkaus menee niin henkilökohtaiseksi että samalla tavoin ei pysty tuntemaan kuin yhtä ihmistä kohtaan. Jos tuntuukin että voi, tarvitseekin ehkä toisenlaista kumppania kuin oli aluksi luullut. Se on loukkaavaa ja satuttaa todella syvältä toista ihmistä, sitä joka jää ulkopuolelle kun omat mielihalut "villiintyy". Koska rakkaus on niin "henkilökohtaista". Kaikki abstraktilta tuntuva kuten rakkaus on niin suurta ihmiselle, että se menee arkisia asioita syvemmälle, henkilökohtaisemmaks.

Oon siis sitä mieltä että ei voi rakastaa kuin vain yhtä kerrallaan. 

Vierailija

1. Mitä sanoja ja mielikuvia sinulle tulee rakkaudesta? Lajittele ne mielestäsi hyviin ja huonoihin asioihin.

Hyvät: Luottamus, rehellisyys, hauskuus, seksi & hellyys, pelkkä oleminen yhdessä, yhdessä tekeminen, jälleen näkeminen, kaikkien omien ajatusten ja asioiden jakaminen..

Huonot: Vastoinkäymiset, riidat, hyvästely, erossa oleminen pitemmän aikaa, sietämätön ikävä, menetyksen pelko..

2. Miten romanttinen rakkaus eroaa muusta rakkaudesta? (Esim. vanhemman ja lapsen suhde tai ystävän rakastaminen. Vai onko kaikissa näissä kenties mielestäsi samat perusasiat?)

Äitiä ja Isää rakastaa jo syntyessään, eikä niitä voi olla rakastamatta. Ja rakkaus vanhempiin, lapsiin tai ystäviin ei sisällä romanttista mieltä tai seksuaalista kanssa käymistä, hellyyttä kylläkin (halaukset, sylissä pitäminen..)

Romanttisessa rakkaudessa rakastaa sitä toista ihmistä kaikin tavoin ja romanttisessa rakkaudessa on huomattavasti enemmän läheisyyttä ja fyysisyyttä kuten seksiä ja suudelmia. Romanttista rakkautta ei voi tuntea kuin yhtä ihmistä kohtaan, romanttisessa rakkaudessa on paljon tunteita ja ne tunteet sitoo kiinni siihen toiseen ihmiseen.

Romanttisessa suhteessa nähdään paljon vaivaa suhteen eteen ja halutaan rakentaa elämää ja tulevaisuutta yhdessä. Perhe taas tuntuu toisinaan jopa itsestäänselvyydeltä se vain on ja pysyy, eikä tarvitse ihmeemmin töitä tehdä perhesuhteiden etenee. Romanttinen suhde etenee vaihe vaiheelta aina kokien uutta, ihanaa ja vaikeaa ja koska romanttinen rakkauden tunne on niin koukuttava, niin yleensä myös opitaan kestämään kaikenlaista, jotta saataisiin olla yhdessä.

3. Voiko rakastaa useaa ihmistä samaan aikaan romanttisessa mielessä?

Mielestäni ei voi romanttisessa mielessä rakastaa useampaa  kuin yhtä ihmistä. Se on vaan niin suuren suuri ja monimutkaisen suunnaton tunne, ettei sellaista voi tuntea kuin yhtä ihmistä kohtaan kerralla ja omasta mielestäni siihen meneekin hetki ennen kun näin voi tuntea.

Esimerkiksi itse en usko tähän "rakkautta ensisilmäyksellä" -sanontaan, koska en minäkään nykyisen suhteeni alkuvaiheilla voinut sanoa, että "rakastan" häntä, koska ihminen oli vielä täysin tuntematon, kiinnostava kyllä, johon halusin pureutua syvemmin, koska olin ihastunut. Mutta mies, kun kertoi minulle ekan kerran rakastavansa minua, en vastannut samoin heti takaisin, koska minun täytyi ensin tunnustella ja miettiä, tutustua paremmin. Sillä olihan hän minun ensimmäinen poikaystäväni, joten koko romanttinen rakkauden tunne oli minulle vielä uusi ja outo enkä osannut tunnistaa sitä heti. Ja nimenomaan tähtäsin siihen, että tunnen oikeasti rakastavani, ennen kuin sanon sen ääneen.

Vitsi, että on muuten monimutkasia juttuja. Äkkiseltään huomas, et kylläpä osaakin olla vaikeaa vastata moisiin kysymyksiin. Toivottavasti tuosta sekavasta sönkötyksestäni saa etes jonkinmoista tolkkua :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat