Rahaa ei ole

tippe

Olen törmännyt kaveripiirissänin ongelmaan , että valitetaan kun ei ole rahaa. Itsekin olen aikoinani opiskellut ja valmistunut, opiskelijalla ei välttämättä ole rahaa paljoa, mutta sitä vrtenhan sitä opiskellaan, että saadaan töitä ja rahaa. Ja  Suomessa on mahdollista opiskella valtion tuella sellasiin ammatteihin, joista sitä rahaa saa. Ei kannata valittaa,. vaan miettiä, miksi valitsi ammatin, jossa ei ole töitä tai pieni palkka.

Kommentit (5)

kisu_87

Itse lähdin opiskelemaan sellaista alaa, jonka työllisyys näkymät olivat hyvät. Opiskeluaikanani lehdissä jopa uutisoitiin kuinka alan opiskelupaikkoja pitäisi lisätä, jotta saataisiin tarpeeksi osaajia. Mutta viidessä vuodessa, mikä opiskellessa meni, tilanne muuttui taantuman myötä ja nyt onkin sitten vaikee päästä uran alkuun.

Mistä ihmeestä olisin voinnut tietää, että taantuma vie alan työpaikat ja osannut sen takia valita jonkin muun alan?

Tiitu

Mun on IHAN pakko tulla tänne kommentoimaan :p, siis ainakin mu kaverit (16-18v) jotka siis ovat opiskelijoita, useat vielä vanhempien helmoissa. Aina kun jotain järkevääpitäisi ostaa, kuten koulutarvikkeita, niin ei ole rahaa, ja esim.joain kirjaa ei sitten hankita (tiedän, ovathan ne toki ylihinnoiteltuja...) MUTTA yllättäen. Tupakkahan ei kukkarossa mitään paina. Eikä alkoholi... Se on mun mielestäaika hassua, onko teillä ihmiset erillinen säästöpossu näihin tärkeisiin menoihin? :DD

tippe

Kirjoitin vähän huonosti tuon tekstini, ymmärrän kyllä, että ei tuollaista voi ennustaa. "Ongelma" koskin lähinnä sellaista, että valitetaan siitä, kuinka rahat ei riitä, kun palkka on pieni. Ja kuitenki olen itsekin elänyt samalaiselle palkalla , kun olin valmistunut.

kisu_87

Ihmisillä voi olla hyvin erilaisia kulutustottumuksia. Toiset ostaa harkiten ja tarpeen mukaan, kun taas toisilla on tapana ostaa kun eteen tulee jotain kivaa. Paljon heräteostoksia tekevät saattaa kulua kuukaudessa huomattavia summia heräteostoksiin. Vaikka yksittäinen tavara ei paljoa maksaisikaan, niin useista tavaroista voi kertyä satasien menoerä ja sitä ei välttämättä tule edes aatelleeksi.

Itse ostan vaatteita tarpeeseen, kun taas jotkut kaverini osaa alennusmyynneistä kassikaupalla vaatteita ja osa hautautuu vaatekaapin pohjalle käyttämättöminä. Joten kavereilla saattaa kulua huomattavia summia vaatteisin ihan turhaan kun ei niille vaatteille ole käyttöä.

Joillain on tapana käydä usein ulkona syömässä ja kahvilla, mikä vie paljon enemmän rahaa kuin kotona kokkailu.

Toiset ostaa jokaseilla kauppareissulla ruokien lisäksi vähän jotain herkkuja, eihän yksi pulla, karkkipussi tai suklaapatukka paljoa maksa. Toisilla ei ole tapana napostella jatkuvasti. Ja tietty muutenkin ruokakaupassa tehdyt valinnat vaikuttaa ostoskorin hintaan, ostaako kalleimpia tuotteita vai käyttääkö tarjouksia hyväkseen. Jotkus ostaa paljon ruokaa mistä osa päätyy roskiin pilaantumisen takia, kun taas toiset ei oikeastaan heitä ruokaa roskiin.

Joillain menee rahaa tupakkaan ja toisilla ei.

Ja tähän vois laittaa vaikka kuinka paljon lisää esimerkkejä, mutta eiköhän tästä jo selviä mitä tarkoitan.

Frustration

Kai sä tiedät, että ei ihmisillä oo todellakaan samanlaiset elämät kun sulla. Joillakin menoja kertyy koirista, autosta, asumisesta, erityisruokavaliosta, liikkumisesta yms. Eli ethän sä nyt herranen aika voi olla tommosella "no mut kylhän mäkin selvisin noilla tuloilla" -asenteella. Niinku mitä ihmettä oikeesti?

Ja eihän kaikilla ihmisillä oo mitään DI-älykkyysosamäärää niin miks ne ei vois sit mennä opiskelee sitä alaa, mitä ne haluu? Ja, jos sua niin älyttömästi ottaa päähän se valitus niin ole hyvä ja mene sanomaan ne niille päin naamaa ja keskustelette aiheesta. Ehkä säkin sit ymmärrät miks niille jää niin vähän käteen tai miks ne on valinnu sen alan minkä valitsi..

Naurettavaa provoomista toi sun tekstis! Eikä siinä kovin oo järkeäkään.. En tiedä minkä takia oot ees tän viestiketjun avannut... Enkä kyllä tiedä miks vaivauduin vastaamaan. Ehkä siks, että voisin vaan avautua tommosesta naurettavuudesta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat