Onko kukaan opiskelija joutunut käymään sossun luukulla?

köyhä opiskelija

Mihinkä haitte rahaa, saitteko, kuinka nopeasti, miten suhtauduttiin yms? Itsellä siis tilanne, että pitäisi maksaa takuuvuokra yhteen asuntoon ja kaikki tämän kuun rahat meni yllättäviin menoihin kuten lääkärireissuihin, pyörään yms. Eli rahaa ei ole. Vanhemmat ei pysty rahallisesti auttamaan ja ei kiinnostaisi pytää enempää veljeltä lainaan, kun edellisetkin on maksamatta. Ja opintolainaakaan ei kiinnosta ottaa.

Kommentit (6)

Jen

Köyhänä opiskelijana on tympeää olla, mutta sossusta et saa mitään ellet ole nostanut opintolainaa. Ensin täytyy käyttää omat varat ja sitten vasta hakea muualta, näin se vaan valitettavasti menee.

-mp

Mä hain opintojeni alussa toimeentulotukea sossusta vuokraan+muihin normimenoihin, mutta hakemus hylättiin samantien, sillä en ollut nostanut opintolainaa. Mulla oli sama tilanne et vanhemmat ei pystynyt rahallisesti auttaa ja sisaruksilta ei viittinyt aina olla lainaamassa rahaa. Mä yritin viimeseen asti välttää opintolainan nostamista, mut siihen se oli sit päädyttävä.

On tosi ankeeta et pitää opintojen aikana nostaa lainaa, mutta minkäs teet kun opintotuesta ei oo mihinkään.. Lainaa on tässä muutaman vuoden aikana kertynyt melkoisesti, mutta onneks enää ei tarvitse lainasaldoa kasvattaa, kun käyn töissä koulun ohella :) Ja loppujen lopuksi lainan voi hoitaa nopeesti pois valmistumisen jälkeen kun saa kunnon työpaikan;)

aloittaja

Kiitti tiedosta! Itse en haluaisi ottaa lainaa, koska sen maksaminen tämän koulun jälkeen hankalaa, koska jatkan opiskelua. Täytyypi varmaa mennä sisaruksille kerjuulle taas tällä kertaa.

Sam89

Noin se menee, lainaa on pakko ottaa köyhän opiskelijan. Aika törkeetä! Opiskelen yliopistossa ja sain just tietää että pitää aloittaa hampaiden oikominen. Yths ei tee niitä, kunnallinen hoitaa vain pahimmat tapaukset, joten joudun menemään yksityiselle! Se maksaa n. 3 000e!!!! Ei mitään opiskelija-alea, ei kelakorvausta. Olin aivan järkyttynyt ja hämmästelin hammaslääkärille ettei näin voi olla! Aatelkaa se kehtasi ehdottaa että pyydän vanhemmilta rahat!

Tänään sit hain opintolainan. Kyllä vähän ottaa päähän, mutta kun asiaa hetken pohtii, ei tämä ole niin kamala juttu. Korot on pienet ja takaisinmaksu alkaa 2 vuotta valmistumisesta. Sillon on jo työpaikka yleensä. Muutaman tonnin lainan maksaa nopeesti pois. Itse suunnittelin jo, että lyhennän lainaa jo kesätyörahoista niin paljon kun pystyn. Saan lainan maksettua varmasti ennen valmistumistakin.

Kerron tän koska itse tajusin ettei lainanotto ole maailman loppu. Ainakin jos ottaa hillitysti lainaa vaan kun on ihan pakko. :)

Vierailija

Minun miesystävä oli toissakesänä työttömänä opiskelujen välissä, ei siis vain saanut kesätyöpaikkaa mistään. Opintolainaa ei ole koskaan ottanut. Silti sossu maksoi hänelle koko kesän ajan rahaa niin vuokramenoihin kuin yleisiin kuluihin, saikohan noin 800e kuussa. Että ei se opistolainan ottamatta jättäminen välttämättä hakemusta hylkää..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat