Steinerilaisuuden aate!

teku

http://koti.phnet.fi/petripaavola/steinerilaisuus.html

Tuolla sivulla on aika rajua juttua steinerilaisuudesta, Mitä muut on mieltä Steineristä ja opetuksistaan?

Kommentit (4)

Steinerhihhuli?

Vilkaisin hieman mitä tuolla sivulla sanotaan.. Ei kannata luottaa vain yhteen lähteeseen varsinkin kun kaverilla on negatiivinen asenne.

Itse kävin steinerkoulua, voin sanoa, ettei meillä opetettu mitään erilaisia maailmankatsomuksia kuin muissa kouluissa. Muistan, että erona meillä oli suuri valikoima taide- ja taitoaineita, teimme itse koulukirjamme opettajan ohjaamina ja yläasteella tunneilla teimme muistiinpanoja. Opintosuunnitelmassa oli kaikki mitä muillakin kouluilla. Oli myös toki eurytmiaa, joka oli jotain ihmeellistä tanssiliikuntaa, mutta ei siihen mitään henkistä opetusta liittynyt.

Lähdin lukioon muualle ja ihmettelin kaikkia näitä väärinymmärryksiä, joita porukalla on steinerikoulun käyneistä. Olen saanut ihan saman opetuksen, en usko mihinkään hihhulointiin ja koen olevani ihan samanlainen kun kuka tahansa Suomessa peruskoulun käynyt. Paitsi, että osaan tehdä taidetta, metallitöitä, kivitöitä, sitoa kirjan ja kirjoittaa galligrafian aakkosilla jne..

Pointtina se, että jos steinerkoulun taustalla on jokin hämärä ideologia, ei se meidän koulussa opetuksen laadussa näkynyt eikä tehnyt kenestäkään siellä hörhöjä.

Steinerhihhuli?

Huomasin, että suomeksi netistä löydy kunnon artikkelia steinerpedagogiikasta. Tämässä linkki sivulle, joka ehkä hieman valaisee asiaa: http://oppiavakakaikki.wordpress.com/2012/01/18/lyhyesti-montessori-regg...

Näin jälkikäteen koen, että meillä koululaista kohdeltiin yksilönä eikä vain nappulana massan joukossa. Jokaisen kohdalla haettiin omat vahvuudet oppia, opimme tekemällä, mutta tietysti myös istumalla pulpetissa perustunneilla. Opetuksessa oppilaita ei tungettu tiettyyn muottiin ja syötetty liukuhihnalla yhteiskuntaan. Olen kuullut normaaleista peruskouluista kavereilta, molemmissa kouluissa on hyvät ja huonot puolensa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat