virtsaputkentulehdus(ko)?

situveuX

Moikka!

Olen siis seurustellut poikaystäväni kanssa kaksi vuotta, ehkäisypillereitä olen käyttänyt n. puoltoista vuotta. Näiden parin vuoden aikana olen kärsinyt lukuisia kertoja kivuista pissaamisen yhteydessä sekä tiheästä tarpeesta käydä vessassa. Ensin ajattelin tämän olevan pillerien sivuoire, nyt virtsaputkentulehdus. Voiko kyse olla tulehduksesta kun kivut kestävät aina vain pari kolme päivää ja sitten loppuvat, mutta 1kk-3kkn sisällä uusiutuvat? En ole kertaakaan käynnyt lääkärillä, sillä oireista ei ole aiheutunut mitään vakavaa (esim. hoitamaton virtsaputkentulehdus saattaa aiheuttaa munuaistulehduksen). Kerran pillerireseptiä uusiessani kerroin tästä lääkärilleni, mutta tosiaan, koska oireet ovat satunnaisia, ei asia edennyt puhumisesta pidemmälle. Oisko muilla kokemuksia tähän liittyen, mistä moinen voisi johtua? Hakeudunko lääkäriin vai elänkö tämän kanssa? Kiitos etukäteen vastanneille :))

Kommentit (5)

Vierailija

Kyse ei välttämättä ole virtsatietuleduksesta, itse aktissa voi myös virtsaputken suu "hankautua" ja näinollen ärtyä, joka sitten tuntuu kirvelynä ja keho tulkitsee tämän "pistelyn virtsaamisen tarpeena. 

ihmiskehossa voi muutenkin olla useinkin bakteereja virtsaputkessa, mutta usein elimistön omat bakteerikannat (ja virtsan oman "hapot") tuhoavat nämä joten tulehdusta ei pääse syntymään.

suosittelisin silti ottamaan yhteyttä ehkäisyneuvolaan ja varaamaan aikaa papa-kokeisiin ja keskustelemaan muutenkin, onko tämä jotain mistä kannattaa huolestua. kirvely ei kuitenkaan ole mikään normaali olotila kehossa, ja näistä kannattaa AINA ja ENSISIJAISESTI keskustella ammattilaisen kanssa. heitä ei kannata ujostella tai pelätä, he tekevät sitä työkseen ja ymmärtävät asian "intiimiyden"

eloul

Soita terveyskeskukseen/työterveyteen/opiskelijaterveydenhuoltoon ja kerro, että epäilet virtsatieinfektiota. Kerro oireesi, ja parhaimmillaan ei tarvitse edes antaa näytettä vaan saat suoraan reseptin faksilla apteekkiisi. Sitten popsit antibioottikuurin ja tarkkailet auttaako. Näin tein itse ihan vähän aikaa sitten. 

Tietysti oireet voivat johtua muustakin, mutta helpoin tapa on soittaa ja käydä antamassa tarvittaessa pissanäyte :) . Älä pitkitä, vaikeammaksi se vaan menee.. 

L0VE
Seuraa 
Liittynyt27.8.2012

Se voi hyvinki olla virtsatulehdus, mutta itellä ainaki ku se tuli ekan kerran niin oli niin kivulias, että oli pakko mennä heti lääkäriin. Kannattaa tietysti mennä lääkäriin, mutta jos se nyt ei sillaa kauheesti vaivaa ni ei kait se mitään kauheen vakavaa oo. Mutta tietysti jos sitä ei hoida kunnolla pois niin se saattaa uusiutua sitte helpommin...

Sam

Ei kuullosta minusta virtsatietulehdukselle jos oireet on nuo. Nimimerkillä kokemusta löytyy ihan liikaa! Mun mielestä kannattaa käydä aina lääkärillä jos alapäässä tuntuu oudolta. Voi olla vakaviakin juttuja, jotka kannattaa hoitaa nopeasti. Onko mahdollista, että olisit saanut jonkun sukupuolitaudin? Soita ihmeessä yleislääkärille aika ja selvitä. Voihan olla, ettei tuo ole niin vakavaa, en halua siis pelotella! Sinulta otetaan virtsanäyte, jossa katsotaan löytyykö siitä bakteereita. Samalla voi helposti ottaa ne sukupuolitautitestit ihan varmuudeksi. Itsekin teen niin aika ajoin, vaikka olen vakituisessa suhteessa.

Toivottavasti selviää :)

Jandu

Olin eronnut silloisesta poikaystävästäni puolivuotta sitten kun aloitin uuden suhteen. Minulle alkoi tulla virtsatulehdus oireita tiheään tahtiin uuden suhteeni aikana. Tietysti epäilin ensin virtsatulehdusta tai klamydiaa joten paniikissa kävin kaikki testit lääkärissä läpi. Sain kuitenkin vastaukseksi ettei minulle ole noista kumpaakaan. Aloin itse perehtymään asiaan, ja sain selville että joillain naisilla seksi voi aiheuttaa tulehdusoireita, ja niitä voi lievittää karpalomehulla-, tai kapseleilla. Itse ostan yhden karpalomehu putelin viikossa ja oireeni ovat siihen kadonneet :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat