Tuntuuko sinusta, että äitisi kontrolloi liikaa elämääsi?

Kommentit (14)

Erika88

Ei kontrolloi. :) Vaikka olen jo yli 20 (asun vielä vanhempien luona), ja kun olen lähdössä pidemmäksi aikaa pois kotoa, äiti hössöttää kuin olisi 5v. :D Jotenkin hellyyttävää silti. :)

Äitini antaa mun olla sellainen kuin olen. :)

Heijjaa

Kyllä kontrolloi. En enää asu kotona, ja minusta tuntuu epämiellyttävältä kertoa elämäni käänteistä, sillä hänellä tuntuu olevan aina parempi ratkaisu asioihin. Äitini jankuttaa niin pitkään asioista, että teen niinkuin hän haluaa. Hänellä on aina parempi ratkaisu elämääni, joka on mielestäni kunnossa ja olen itse onnellinen. Onneksi äitini ei tee välimatkan takia ns. yllätysvierailuja, siinä vaiheessa menisi hermo.

jauu

Ei. Asun omillani, olen 17-vuotias eikä äitini tiedä asioistani oikeastaan mitään. Näemme pari kertaa kuukaudessa vaikka välimatkaa on vain noin 15km, mutta olen aina ollut itsenäinen enkä tarvitse ketään huolehtimaan minusta. Tavallaan tuntuu oudolta olla näin "etääntynyt" vanhemmistaan jo tämän ikäisenä, kun lähes kaikki kaverinikin asuvat vielä kotonaan.

I have a right to be me

Kyllä kontrolloi. Äidilläni tuntuu olevan mielessään tarkka kuva siitä, kuinka elämäni kuuluisi mennä ja jos en seuraakaan käsikirjoitusta olen yleensä äitini mielestä vastuuton. Äidilläni on myös pakonomainen tarve tietää kaikki, mitä elämässäni tapahtuu. Tiedän, että hän tarkoittaa vain hyvää, mutta mielestäni minulla 23-vuotiaana olisi jo oikeus elää itse elämääni ja tehdä itse omat päätökseni ja virheeni.

Lenune

Ei onneksi. Kotona asuessa ymmärsin vielä, että menojen perään kysellään ja tiettyjä asioita pitää tehdä jne. mutta kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana niin aika rauhassa olen saanut olla. Pari kolme kertaa kuussa soitellaan. Toki äiti huolehtii ja sanoo, että on ikävä, kun välillä ei välimatkan takia nähdä pariin kuukauteen, mutta kai tuo sen verran luottaa, että pärjään. 

Kauhulla katsellut vierestä, kun eräs tuttava, joka myös asunut pari vuotta poissa äitnsä helmoista, soittelee päivittäin äitinsä kanssa päivän kuulumiset... Eikä edes asu yksin vaan avopuolison kanssa. Lisäksi käyvät n.150km välimatkasta huolimatta, joka vkl molempien vanhempien luona... mahtavatko koskaan itsenäistyä, mietin vaan.. mut tietty tapansa kullakin :D

Viwwa

Ei äiti, vaan sisko. Vaikka asun 100km päässä hänestä, yrittää kontrolloida elämääni minkä kerkiää. 

Yrittää päättää mihin rahani käytän, ja kaikki johtuu vain siitä, koska on katkera, koska muutin poikaystäväni luokse.

Axi

Kyllä. Äitini pitää minua ihan pikkulapsena vielä. Olen kyllä 18-vuotias ja nuori, mutta olen hoitanut jo kolmevuotta omia asioitani ja asunut kaukana vanhemmistani. Hän soittelee joka päivä ja jos en sillä sekunnilla vastaa, niin hän soittelee nii kauan, että vastaan. Jos olen ulkona tai jossain, hän kysyy aina missä olen, en kuitenkaan halua aina vastata ja siitähän hän suuttu ja raivostuu. Hän holhoaa minua kuin kymmenenvuotiasta, kyselee onko matkakortti loppu ja koska se loppuu, oletko nyt aivan varma että se on sillon ja sillo. Ihan kuin en osaisi vain huolehtia yhtään omista asioistani. Rakastan äitiäni todella, mutta liika on liikaa.

Anoppi on pahin

En ole ollut äitini kanssa tekemisissä kahteen vuoteen, sillä hän haluaa elää uuden miehensä kanssa "rauhassa"... No ongelmana onkin miehenI äiti. Hän ei jätä minua rauhaan, jos hän tietää että minulla on vapaapäivä soittaa hän edellisenä iltana ja kertoo mitä ohjelmaa hän on minulle järjestänyt... Yleensä se tarkoittaa jotain hänen kanssaan tekemistä tai hänen kotinsa siivoomista yms. Olen ihan loppu!

lilja

Ei. Äitini on maailman ihanin, eikä hänellä ole tarvetta kontrolloida elämääni. Hän luottaa siihen, että osaan itse tehdä omat ratkaisuni, vaikkeivät ne aina olisikaan järkeviä. Äiti neuvoo ja kertoo oman mielipiteensä, muttei koskaan määräilymielessä!

summergirl

Juu ja ei. Olen 17-vuotias ja ei mun menoja juuri tarkkailla. Saan myös tehdä omat päätökset kunhan ne on järkeviä. Joskus voidaan ottaa jossain asiassa yhteen, kun ei olla siitä samaa mieltä. Syömiset on yksi asia jota äitini on alkanut tarkkailemaan ja siitä huomauttelemaan, se on ärsyttävää. Tiedän olevani hoikka ja harrastavani paljon urheilua, mutta olen jo sen ikäinen ja perillä terveellisistä elämäntavoista että osaan huolehtia siitä itse. Äitini on kuitenkin ihana ihminen enkä vaihtaisi häntä mihinkään.

milla 21

Ei enää onneksi. Olen ollut aina se kiltti tyttö, en ole käynyt nuorena ikinä bilettämässä. Äiti myös nojasi minuun paljon mm. sairauden aikana. Kun muutin kotoa pois, kesti neljä vuotta että äiti oppi elämään sen kanssa. vaikka kyllähän se vieläkin luulee, että osaan ratkaista kaikki ongelmat. nykyään me soitellaan viikoittain, joskus saattaa mennä parikin viikkoa.

Saliva

Asun nykyään poikaystäväni kanssa, ja koska en tarvitse enään äitiä huolehtimaan minua, hän on siitä katkera. Joka ikinen puhelu menee siihen kuinka hän huutaa minulle, koska seurustelen. Sama oli parhaan kaverini kanssa, äiti huusi hänestä ja hänelle. Hän on tullut myös keskellä yötä kaverini pihalle parvekkeen alle huutamaan, samoin myös poikaystäväni kotiin. Joka ikisen valinnan kun teen elämässäni, saan kuulla äidin mielipiteen. Jotenkin hän on katkera kun pärjään elämässäni paremmin kuin hän, ja tienaan enemmän kuin hän. Siitä vasta sota syttyi kun otin käyttöoikeudet häneltä pois tililtäni, vaikka ihan syystä, hän nimittäin lainaili kavereilleen ja veljelleni mun tililtä rahaa, kysymättä multa. Veljeni oli minulle 150 euroa velkaa, äitini antoi velat veljelleni anteeksi, kysymättä minulta.

Miku

Mikä siinä on ,että äiti katkera siitä mihin rahat käyttää. Hän tuomitseen kaiken mihin rahani käytän. En halua enää edes kertoa mitä teen. koska en kestä sitä syyllistämistä. Itse työssäni anasaitsen rahani ja saan käyttää ne kutten haluann. Olen saanut matkustaa elämässi todella paljon ja olen saanut harrastaa mieluista harrastustani.Silti äiti tuomitsee minut työstäni, joka on hyväpalkkainen mukava työ. Hän vaatii, että minulla olisi tietty titteli ja ei voi esitellä minua kvereilleen muuta kuin tällä tietyllä tittelillä! Asun poikaystävni kanssa, ja äiti haluaa väkisin puuttua elämäämme, Jos hän ei saa tahtoan läpi kuten , jos hänelle ei vastata puhelimeen sekunnilla, niin hän raivostuu ja uhkaa katkaista yhteyden sekä hävittää kesämökit . Äiti on uhkaillut minua koko lapsuuteni erilaisilla asioilla, mm kuolemalla. Hän ollut vakavasti sairas omien sanojensa mukaan niin kauan kuin muistan, ja ei ole kuollut vielä...

Vierailija

Minunkin äiti kontrolloi, olen 28 nyt äidin mielestä pitäisi koulu lopettaa kesken, koska hänen mukaan en selviä laskuista, soitti ilman lupaani kelaan, ja penkoi tietoni, ahdistaa, kun en tiedä miksi hän haluaa määräillä elämääni koko ajan, mikä tähän on syy, vaikka hoidan koulumaksuni ja haen töitä. Mitä kannattaa tehdä, jos äiti jatkuvasti holhoaa, vaikka siihen ei ole tarvetta. Äidin mukaan pitäisi olla työtön ja hakea taas uusiasunto ja jne.... Onko joku psykiatri tai psykologi, joka osaisi neuvoa minua mitä teen....

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat