Kuinka päästä eroon luottamuspulasta/vainoharhaisuudesta?

hera

Olemme seurustelleen poikaystäväni kanssa lähemmäs vuoden. Tuona aikana suhteessamme on ollut kuitenkin ylämäkiä, mutta myös niitä erittäin tuskaisia alamäkiä. Mieheni mm. vannoi minulle ettei hänellä ole minkäänlaisia tunteita eksäänsä kohtaan josta hän erosi jonkin aikaa ennen meidän alettua kunnolla tapailla, kun eksä lähti vaihtoon. Kuitenkin kävi ilmi monen kuukauden seurustelun jälkeen että hänellä on edelleen tunteita häntä kohtaan ja hän sanoi jopa eksälleen rakastavansa häntä ym mikä teki tietenkin mulle ihan mielettömän mitättömän ja turhan olon.. Tuosta meille mitä oletettavimmin seurasi kriisi suhteessa ja vähän ennen meidän eroa hän oli ollut läheisissä tunnelmissa toisen naisen kanssa. Itse en ole kyllä myöskään mikään puhdas pulmunen, sillä petin muutamaa päivää ennen eroa häntä myös (tarkennukseksi, ei muuta kuin pussailua ja intiimimpää tanssia). Tuli se kuuluisa tarve tuntea itsensä haluttavaksi.  Kuitenkin kerroin asiasta poikaystävälleni heti, hän vasta myöhemmin kun olimme jo palanneet yhteen ja sain kuulla ensin muualta.

Palasimme kuitenkin yhteen, sillä tajusimme että emme oikeasti osaa olla ilman toisiamme. Kaikki onkin ollut ihan erilaista nyt kun ''kolmansia pyöriä'' ei ole ja se focus on ollut oikeasti kummallakin vain toisessa. Kuitenkin kyky luottamukseen on vähän heikoilla ja hyvin paljon päivästä riippuvainen.. Välillä siis ajattelen että miksi en häneen luottaisi, mutta välillä taas tuntuu, että entä jos hän taas tekee jotain selän takanani. En kestä valehtelua ja salailua ja siksi tämä salailu hänen suutelusessiostaankin toisen naisen kanssa kolhas vielä entisestään ja otti koville vaikka oltiinkin sovittu ettei menneillä ole enää merkitystä ja pyritään elämään vain tässä ja nyt. Musta on kuitenkin tullut niin vainoharhainen, ja mulla tekis aina mieli tutkia hänen puhelimensa viestejä kun siihen mahdollisuus tulee.. Siihen en ole kuitenkaan ryhtynyt, mutta houkutus on suuri. Hänellä on myös paljon naispuolisia kavereita ja hän on kaveri myös tuon eksänsä kanssa. Itselläni taas ei läheisinä kavereina miespuolisia ole, ja heti jos jollekkin miespuoliselle kuitenkin puhun on hän tilanteesta mustasukkainen (välttämättä ei siitä mainitse vasta kuin humalassa) vaikka mitään syytä ei ole.

Haluaisinkin kuulla kokemuksia samankaltaisista tilanteista ja miten tilanne on edennyt. Rakastan poikaystävääni, mutta raskastahan tämä on eikä ole oikein kumppaniakaan kohtaan.. Olenkin pyrkinyt pääsemään tästä eroon, mutta hankalaa ja hidasta on kun kuitenkin pitää työstää hommaa omasta itseluottamuksesta lähtien kun se on kuitenkin joutunut niin suurille koetuksille suhteen aikana.. Poikaystävälle olen kertonut ettei luotto enää niin kova ole kuin ennen, mutta kuitenkaan en jatkuvasti jaksaisi asiasta puhua kun mihinpä se siitä sillä muuttuisi oikeastaan? Itse kuitenkin olen tähän uudelleen ryhtynyt eikä olisi oikein piikitellä jatkuvasti menneistä kun ollaan pyritty alusta aloittamaan.. Mutta niitä samankaltaisia tilanteita ja miten luottamusongelmasta on päästy yli vai mihin päätökseen suhteessa on päädytty? Mielelläni lukisin. :)

Kommentit (4)

hera

Niin ja tottakai mielellään kuulisin ajatuksia ja vinkkejä tähän liittyen! Toivottavasti joku innostuis vastaan. Oon niin umpikujassa

tättärää

Heippa

Luojan kiitos löysin täältä samanlaista tarinaa! Itselläni on lähes samanlainen fiilis nyt.. Olen seurustellut kylläkin vasta pari kuukautta nuoren miehen kanssa jolla on eksä myös. Ne seurusteli joskus kolmisen vuotta mutta erosta on nyt puol toista vuotta..  Niillä on ollut on off suhde ja aina palannu yhteen jonka jälkeen myös eronnutkin.. Kyllä ne välillä on nähny ja harrastanu aikuisten leikkejä mutta mikäli oikein tajusin niin viimeksi he on nähneet touko-kesäkuussa? Se tytsty soittelee miehelleni välillä koska mieheni sanoi sillon hänrlle että saa soittaa millon vaan. No sehän sitten soittelee! Viimeksi torstai iltana kun se oli jättäny puhelimen kotiin.. Vitutti se saamerin soitto niin löin luurin korvaan sille muijalle ja kerroin kyllä miehelleni mitä tein. Eihän se suuttunut mutta sanoi että ei toisen puhelimeen saa koskee. Ei saakkaan mutta oon varma että mieheni ois tehny vastaavasti jos mun eksä ois soittanu mulle. Mulla on huono 3 vuoden suhde takana, jossa oli kyllä paljon hyvääkin.. Ja siinä suhteessa itsetuntoni lähti päin alamäkee ja sen korjaaminen on haastavaa. Olen kyllä tän nykyisen kanssa yrittäny tsempata etten jokasesta asiasta nalkuttais ja olis mustasukkanen. Mieheni sanoo että ei halua eksäänsä takasin eikä sillä oo tunteita sitä kohtaan.. Mutta eilen kun tulin kotiin niin se oli jättäny kovalevynsä auki jossa oli kattellu kuvia albumeistaan; muistoja, tytön nimisestä kansiosta jne. Mahan pohjassa tuntu ja heti tuli ajatus; entäs jos sittenkin? Sit mietin, että kyllä mäkin välillä kattelen kuvia eksästäni enkä sitä takasin todelllakaan halua. Mutta entä jos mieheni sittenkin haluaa? En pääse fiiliksestä eroon ja se ärsyttäää...

Tykkään hänestä PALJON ja hän on ensimmäinen eksäni jälkeen jonka kanssa todella haluan olla. Onko syytä mustasukkaisuuteen? Onko syytä pelätä että hän haluaa eksänsä takasin? Onko syytä pelätä että hänellä on vielä tunteita eksäänsä kohtaan? Olenko vainoharhainen? Onko syytä huolestua eksästä jonka kanssa hänellä on ollu ON OFF suhde? Jos kerran eroaa, eroaa aina. Mihinkä se ihminen muuttuisi? Auttakaa..

Vierailija

Hei!

Sanon sinulle samaa, mitä sanon lähes jokaiselle: suhteessa tärkeintä on molemminpuolinen luottamus. On aivan selvää, ettei tuollaisten tilanteiden jälkeen voi mitenkään olettaa luottamuksen rakentuvan uudelleen hetkessä, vaan kummankin on nähtävä vaivaa sen eteen.

Sen sijaan, että hautoisit asioita vain oman pääsi sisällä niin puhu miehellesi. Asiat eivät aivan varmasti muutu mihinkään jos pidät ajatuksesi vain omana tietonasi. En väitä, että asiat järjestyisivät vain puhumalla, mutta ihan varmasti helpottaa kun saa rehellisesti kertoa mielipiteensä asioista. Teidän täytyy nyt olla rehellisiä toisillenne kaikesta, jottei luottamus vain horju enempää. Yrittäkää miettiä asialle jokin ratkaisu. Voisiko jokin asia parantaa luottamusta? Olisiko esimerkiksi ihan mahdoton ajatus, että miehesi esittelisi sinut näille naispuolisille kavereilleen, ehkäpä jopa eksälleen? Mikäli ystävystyisit näiden kanssa, kenties huomaisit, ettei todellsita vaaraa ole, eikä naisilla tietääkseni yleensä ole tapana viedä ystäviensä miehiä. Vanha sananlaskukin sanoo: pidä ystävät lähelläsi, vihamiehet vielä lähempänä.

Voimia ja jaksamisia! Kerro ihmeessä miten tilanne etenee. :>

T: Tintti

http://lady-and-the-tramp.blogspot.fi

Vierailija
tättärää
Onko syytä huolestua eksästä jonka kanssa hänellä on ollu ON OFF suhde? Jos kerran eroaa, eroaa aina. Mihinkä se ihminen muuttuisi?

En millään haluaisi säikytellä sinua ja saatan olla vain poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta kyllä ihminen voi muuttua. Seitsemän vuoden on-off suhteen kokemuksella voinen kertoa, että sekin kierre saattaa päättyä joskus onnellisesti. Olen pian asunut kyseisen suhteen miehen kanssa vuoden avoliitossa.

Kuten herallekin tuossa totesin, niin puhukaa asiasta. Kysy mistä on kyse. Miksi hän oli katsellut niitä kuvia ja pyydä häntä olemaan rehellinen. Kerro poikaystävällesi, että hänen eksänsä soittelu saa sinut tuntemaan itsesi uhatuksi. Mikäli poikaystäväsi rakastaa sinua todella, luulisi hänen keksivän asialle jonkin ratkaisun hyvinkin nopeasti.

T: Tintti

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat