Tradenomi

jenni

Olen miettinyt tradenomin koulutusta nyt lukion jälkeen. Onko kokemuksia? Minkälaista opiskelu on ja mitä siihen kuuluu? Mihin ammattiin sen jälkeen? Palkkaus ja työllisyys? 
:)

Kommentit (7)

Erika88

Olen valmistunut yritysviestinnän tradenomiksi vuonna 2010. Opiskelu riippuu paljolti opiskelupaikkakunnasta ja suuntautumisvaihtoehdosta. Meillä opiskelijat teki itse lukkarinsa, johon koottiin paitsi pakolliset, myös valinnaiset aineet.

Tradenomilla on paljon työpaikkamahdollisuuksia, talouspuolen tradenomit voi työskennellä esim. kirjanpitäjinä ja palkanlaskijoina, markkinointi -ja viestintäpuolen taas mainos- ja viestintätoimistoissa, toimittajina, verkkoviestinnän ammattilaisina jne. Kansainvälisen kaupan tradenomit taas työskentelee kansainvälisissä yrityksissä eri tehtävissä. Tietysti voi aina perustaa oman yrityksen, jopa jo opiskeluaikana.

Työllistyminenkin riippuu paljon asuinpaikkakunnasta ja suuntautumisvaihtoehdosta.. Itse en ole vieläkään vakipaikkaa saanut, vaan olen ollut tähän asti vain pätkätöissä. Mutta tiedän kyllä tradenomeja, jotka pääsi valmistumisen jälkeen heti töihin.

Toivottavasti minusta oli jotain apua! :)

Erika88
emilia

entäs merkonomi? onko se tradenomia alempi? saako sillä mitään kelpo työtä?:D

Merkonomi on tradenomia alempi; se käydään ammattikoulussa, tradenomi amk:ssa. Tietysti merkonomikin voi olla vaihtoehto. Tradenomikoulutuksessa vaaditaan paljon enemmän kuin merkonomikoulutuksessa. Merkonomikin voi menestyä työelämässä; esim. äitini on merkonomi ja työskentelee pankissa. :)

Ansku

Tradenomikoulutus on hyvin käytännönläheistä. Ja ryhmätyöpainotteista. Jyväskylässä opintojaksoista puolet teoriaa, puolet käytäntöä sillei aika karkeasti katsottuna. Kouluarvosanoilla ei ole suurta merkitystä, asiat oppii siellä koulussakin. Ja koska opetus on käytännönläheistä, asioita kyllä taotaan sun päähän siinä ihan huomaamatta. Tradenomilinjalle pääsee kyllä ihan vaikka suoraan amiksen metallilinjalta, jos viitsii pääsykoemateriaaleja lukea kunnolla. Eli ei todellakaan kannata stressata kouluarvosanoista. Kirjotuksista ei muutenkaan taida niin paljoa edes niitä hakupisteitä saada, jos oikein muistan.

Jos tuntuu, että yliopisto ei todellakaan oo vaihtoehto niin sitten ennemmin Amk:hon kuin amikseen. Työnantajat yleensä laittavat tradenomit ennen merkonomeja. (poikkeuksia löytyy.) Amk:sta pääsee myös suhteellisen helposti harjoittelupaikkoihin, jos kiinnostaa niihin oikeasti hakea niin työllistyminenkin sen jälkeen helpottuu.

Kannattaa miettiä etukäteen vähän, mikä suuntautuminen kiinnostaa, haluatko markkinointia, taloushallintoa vai finanssia opiskella? Kun tiedät, mitä haluat, sun on helpompi keskustella opon kanssa siitä, mihin kaupunkiin haet opiskelemaan. Eri kaupungeissa on erilaiset ja eritasoiset opintosuuntaukset. Eli ei kannata lähteä hakemaan vaan sinne kaupunkiin, joka kuulostaa kivalta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat