Oletko saanut seksuaalineuvontaa?

Tulevaveuvoja

Olen AMK opiskelija ja seminaarityöhön tarvitsisin asiakkaiden kokemuksia seksuaalineuvonnasta. Oletko joskus käyttänyt seksuaalineuvonnan palveluita? Olisin todella kiitollinen jos kertoisit kokemuksiasi, mitä asiasi koski, saitko apua, oliko hoitaja mukava, ammattitaitoinen jne.. Ja tietenkin vastaajat pysyvät anonyymeinä. Kiitos!

Kommentit (4)

Tulevaveuvoja

Kokemukset voivat olla ehkäisyneuvolasta, synnytyksen yhteydessä saadusta ohajuksesta, raskudesta, opiskelijatevr.huollosta, sukupuolitauti vastaan otolta jne.. :)

likka

E-pillereitä hankkiessani hakeuduin ehkäisyneuvolaan. Sieltä hoitaja varasi minulle uuden ajan lääkärille reseptin kirjoitusta ja gynekologista tarkastusta varten. Lääkäri osoittautui heti tylyn ja kalsean oloiseksi, mikä ei helpottanut jännitystä. Olinhan juuri joutumassa elämäni ensimmäiseen gynetarkastukseen.

Tarkastusta ennen lääkäri kuitenkin alkoi tenttaamaan minulta, miksi haluan pillerit, kenen kanssa olen harrastanut seksiä, montako kertaa, missä (!?) jnejnejne... Hän myös uteli poikaystäväni iän ja kyseli onko hän töissä vai opiskeleeko. Olin tuolloin 15-vuotias, mutta olin parin kuukauden päästä täyttämässä 16 vuotta. Poikaystäväni on minua neljä vuotta vanhempi. Lääkäri teki minulle heti selväksi, että KAIKKI tuon ikäiset nuoret miehet haluavat vain seksiä, eivätkä he välitä "tyttöystävistään". Minua tämä loukkasi ja sai pinnani kiristymään. Yritin selittää, että en ole mikään sinisilmäinen likka, jota voi käyttää hyväksi miten haluaa.  Kerroin myös, että olemme seurustelleet jo 9-10 kk:n ajan. Seksiäkin harrastimme vasta puolen vuoden jälkeen.. Lääkäri ei silti tuntunut uskovan poikaystäväni välittävän minusta ja sanoi, että poliisit saattaisivat olla kiinnostuneita poikaystäväni tekemisistä! Voi herranjumala!!

Noh, nykytilanne on kuitenkin se, että olen ollut yhdessä tuon saman pojan kanssa pian 6 vuotta, yhdessä olemme asuneet n. 2 vuotta, olemme kihloissa ja syön edelleen saman merkkisiä e-pillereitä. Ja opiskeluterveydenhuollon ansiosta ei ole enää tarvinnut asioida ehkäisyneuvolassa. :)
Toivoisin jokaisen terveydenhuollon ammattilaisen muistavan kunnioittaa potilaitaan ja olemaan ystävällinen, vaikka potilas olisikin alaikäinen. 

Tulevaveuvoja

Kiitos paljon vastauksesta! Harmi, että oli noin ikävä lääkäri.. Yritän ainakin parhaani olla mukava ja ymmärtäväinen kohdatessa potilaita iästä, ulkonäyöstä jne. huolimatta! :) Olisiko muilla lisää kerrottavia kokemuksia?

Heikki
Tulevaveuvoja

Olen AMK opiskelija ja seminaarityöhön tarvitsisin asiakkaiden kokemuksia seksuaalineuvonnasta. Oletko joskus käyttänyt seksuaalineuvonnan palveluita? Olisin todella kiitollinen jos kertoisit kokemuksiasi, mitä asiasi koski, saitko apua, oliko hoitaja mukava, ammattitaitoinen jne.. Ja tietenkin vastaajat pysyvät anonyymeinä. Kiitos!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat