Mielipiteitä! Opiskelun takia kaukosuhteeseen?

turhautunut

Eli kaipailisin vähän ajatuksia asian tiimoilta, kun tuntuu että olen itsekseni tätä pohtinut ja poikaystäväni kanssa asiasta ihan tarpeeksi jo tapellut. Alkuun infoksi: ollaan seurusteltu kohta 3 vuotta ja molemmat asumme vielä tällä hetkellä pienellä paikkakunnalla. Poikaystäväni meni heinäkuussa armeijaan ja itse aloitin nyt syksyllä opiskelun pääkaupunkiseudulla, jonne toistaiseksi kuljen kotoa käsin julkisilla (n. 50km).

Oma haaveeni on aina ollut opiskella pääkaupunkiseudulla tai ainakin eteläisessä Suomessa. Poikaystäväni toiveet ovat täysin päinvastaiset: hän haluaa kauas kotipaikkakunnaltamme eikä varsinkaan halua pääkaupunkiseudulle. Poikaystäväni aloittaa opiskelun ensi vuoden syksyllä kaupungissa, joka on noin 200 km päässä. Alaa, jota hän menee opiskelemaan, on joko siellä ja tai pk-seudulla. Jos hän olisi hakenut ykkösvaihtoehtona pk-seudulle hän olisi jäänyt tänä keväänä yhden pisteen päähän paikasta, joten hän olisi ehkä voinut jonottamalla päästä sisään tai vielä ensi keväänä yrittää uudestaan. Mutta ei, hän haluaa kauaksi ja jos ehdottelin että hän olisi hakenut lähempään kouluu vastaus oli: "En mä millään pääse sisään sinne, ei ole vaihtoehtoja tms." 

Toisaalta, alaa jota itse opiskelen on myös tässä poikaystäväni tulevassa opiskelukaupungissa. En millään haluisi muuttaa tähän kaupunkiin, joka on mielestäni yksi tylsimmistä vaihtoehdoista opiskelijakaupungiksi mitä Suomesta vain löytyy. Lisäksi tällä hetkellä olen varsin arvostetussa koulussa ja tunnen että olisi tyhmää vaihtaa "huonompaan". Enkä myöskään ole varma onko tämä ala se mun juttu tai haenko vielä ensi keväänä yliopistoon (jota ei ole poikaystäväni opiskelukaupungissa).

Mutta olenko nyt itsekeskeinen ääliö ja tahallani "tuhoamassa" suhdettamme? Tuntuu, että olen tässä asiassa nyt se syntipukki ja poikaystäväni on saanut vapaasti valita mihin mahdollisesti muuttaisimme yhdessä. Kun hän valitsi opiskelupaikkaansa hän ei ajatellut kuin itseään, joten enkö minäkin saisi vapaasti valita missä opiskelen? Rakastan poikaystävääni kuitenki todella paljon ja haluaisin muuttaa yhteen. Vaikka asia on ajankohtainen vasta vuoden päästä en voi olla ajattelematta tätä. Kiitos jos jaksoit lukea ja arvostan kaikkia kommentteja :)!

Kommentit (1)

zoffi

Voi sinua! Itse olen ollut poikaystäväni kanssa vasta 1,5 vuotta, mutta rakastan häntä enemmän kuin elämää. Hän on kuitenkin vuoden nuorempi, nyt abiturientti, ja kun minä jäin ilman opiskelupaikkaa, alkoi älytön miettiminen ja taistelujen aikakausi meidän suhteessa. Odottaisinko vuoden ja tekisin töitä? Mutta rakkaanihan on sitten armeijassa ja välimatka saattaa olla vaikka kuinka paljon...eikä hän itsekään ollut varma minne hakisi tai missä on mitäkin. Kaikki tuntui hirveältä ja tuntui ettemme selviä vuosipäivään. Kun sain sitten selville, että alalla jonne olisin ollut hakemassa, hakijamäärät nousivat vain joka vuosi ja että poikaystäväni päättämä ala on vain kahdessa kaupungissa, jotka molemmat ovat kaukana...

Tein päätöksen, päätöksen jota jotkut varmasti pitävät hulluna ja moni sanoi että tulen katumaan joskus.. Päätin hakea kotikaupungissani olevaan korkeakouluun (tai tuossa 20 km päässä olevaan) kakkosvaihtoehto alalleni, joka on ehkä vähemmän arvostettu ala, mutta korkeakoulu tekee paljon opiskelijavaihtoja muitten koulujen kanssa. Voin siis opiskella niin kauan tuossa, kun rakkaani saa opiskelupaikan ja sitten vaihtaa sen kaupungin kouluun, voimme muuttaa yhdessä. Ehkä joskus tulen katumapäälle, ehkä tuo ei olekaan minun juttuni.. mutta koska on mahdollista että tulen rakastamaan tuota ammattia ja poikaystäväni kanssa olemme jo puhuneet kaikista yhteisistä suunnitelmista, olen valmis yrittämään.

Voitte kutsua minua naiiviksi tai tyhmäksi, mutta eikö maailmaan tarvita myös niitä, jotka ovat valmiit yrittämään kaikkensa suhteen puolesta jo tässä elämän vaiheessa..? En sano, että toimi kuten minä. Yliopisto kaihertaa minua edelleen, mutta sanon että kokeile, mieti eri mahdollisuuksia. Mieti tekeekö opiskelupaikkasi opiskelijavaihtoja, näin voisit ainakin osan koulutuksestasi arvostetussa koulussa, vaikka valmistuisit koulusta, joka paikkakunnalla, johon poikaystäväsi on menossa. Mutta jos poikaystäväsi ei tunnu haluavan edes miettiä yhteistä tulevaisuutta tai ottavan sinua suunnitelmissaan huomioon, neuvoisin miettimään oletko valmis antamaan periksi. Ja kannattaa vielä ottaa selvää onko kaupunki todella niin tympeä kuin luulet, ehkä löydät siitä jotain hyviäkin puolia.

Asiat eivät ole musta-valkoisia, jos ne olisivat, kaikki olisi helpompaa. Tsemppiä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat