Välirikko siskon kanssa, neuvoja!

villainen

Olen ollut hyvissä väleissä neljä vuotta vanhemman siskoni kanssa, mutta tänä viikonloppuna sattui ensimmäinen konflikti sitten lapsuusvuosien...

Sisko suostutteli minut perjantaina illanviettoon yhteisten ystävien kanssa, vaikka olin kipeä ja allapäin. Jo alkuillasta hän alkoi toistaa tuttua kaavaa: solvata minua leikkimielisesti(?), ja kun vetäydyin omiin oloihini, hän käski minun painua kotiin. Kun ystävämme yritti puolustaa minua kertomalla paskasta päivästäni ja että minua masentaa syystä, siskoni puolustautui heti kertomalla olevansa itse masentunut.

Se ilta oli vikatikki: lukittauduin vessaan itkemään, sitten ulos kävelemään rauhoittuakseni ja soitin äitini hakemaan minut pois, mutta eräs ystävä (ja siskoni säätö...) heitti minut puoliväliin matkaa. Hän ja muut vieraat olivat hämmentyneitä, ihan syystäkin, ja luulen että he ovat siskoni puolella: lauantaina he tulivat meille leffailtaan ja minä yritin parannella nappaamaani kurkkukipua yläkerrassa. Ainoastaan yksi kavereistamme tuli tervehtimään minua. Olen kolmen kanssa samalla luokalla ja pidän heitä parhaina ystävinäni, joten pelkään seuraavista viikoista tulevan kamalia...

Olen aavistellut että siskoni itsetunto on maassa, mutta onko lähimpien ystävien haukkuminen pystyyn paras tapa kohottaa sitä? Siskollani ei ole koulutusta tai koulupaikkaa, kunnon työtä ja hänen ihmissuhteensa ovat itseaiheutetusti sotkussa ja hän on lihonut viime aikoina. Minä olen aina pärjännyt koulussa ja tulen valmistumaan lukiosta ensi keväänä luultavasti hyvin arvosanoin, vietän enemmän aikaa ystäviemme kanssa ja minua luullaan usein meistä kahdesta vanhemmaksi ja kypsemmäksi, mutta olen aina arvostanut siskoani, puolustanut tätä ja halunnut viettää aikaa tämän kanssa!

Odotan anteeksipyyntöä tai edes jotain hyvittelevää elettä, sillä en suostu olemaan kenenkään kynnysmattona; siskoni taas käyttäytyy kuin minä olisin loukannut häntä loukkaantumalla. Tiedän että me molemmat käyttäydymme lapsellisesti, mutta mitä itse tekisit tässä tilanteessa?

Kommentit (1)

Minnapa

Olen ollut aika samanlaisessa tilanteessa oman siskoni kanssa, eli olen ollut vähän samassa asemassa kuin sinä, erona vain se, paitsi että meille ei ihan samanlaisia yhteenottoja ole ollut. Mutta olemme kuitenkin siskon kanssa tapelleet useammat kerrat juurikin siitä syystä, että hänen elämänsä on ollut samanlaista kuin siskosi. Siinä ei auta kuin aika, puhuminen ja puhuminen, niin yksinkertaista se on, vaikkei se puhuminen yksinkertaista ole. Ja koska olette siskoja, uskon että saatte välinne selvitettyä. Mekin olemme aina saaneet :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat