Opiskeljiaelämä?

Helppme

Hei vaan kaikille!

Mulla olis nyt semmoinen ongelma, että olen tässä katsonut itselleni valmiiksi kämpän, ja voisin muuttaa sinne jo heti lokakuun alussa. Mietinkin siis että onko minulla varaa asua siellä! Vuokra on huikeat 650e, mutta siellä asuu jo ehkä tuleva kämppikseni, joten vuokra puolittuisi siis 325e, hän tarvitsee kipeästi jonkun sinne asumaan kanssaan, koska tämän hetkinen kämppis lähtee pois, kunhan vuokrasopimus loppuu.

Tänään kävin vähän kelalta kyselemässä erilaisia tukia mitä voisin saada. Opintotukea saan kun täytän 17, eli ensikuussa, ja mietin myös että ottaisin opintolainan (160e). Opintotukea saisin täydet, eli noin 200e, ja asumislisää kun kysyin, niin minulle sanottiin etten ole oikeutettu saamaan sitä, koska olen oikeutettu saamaan ilmaisen asuntolapaikan. Tämmöisestä en edes tiennyt, enkä jäänyt enää sen jälkeen enempiä kyselemään, kun täti voivotteli vieressä että mulla tuskin on mitään mahiksia muuttaa vuokrakämppään.Myöhemmin sitten muistin että tämä kyseinen kelan täti sanoi että jos asuntolassa ei saa viettää viikonloppuja, niin silloin saattaisin saada asumislisää, siispä soitin asuntolalle ja kysyin asiaa, ja totesi että mulla on niin "lyhyt" matka kotiin, että viikonloput pitäisi olla kotona. Kelaan en enää jaksanut sitten lähteä jonnottelemaan, joten soitin sinne, ja sieltä kysyivät missä opiskelen, mitä linjaa yms yms. Kun kerroin mitä kelassa oli sanottu, ja että asuntolassa en voisi viikonloppuja yöpyä, niin minulle sitten sanottiin että olen oikeutettu asumislisään, ja voin hakea sitä sitten kun muutan.

Eli miten nyt siis on? Voinko nyt luottaa tähän tietoon ja sanoa kämppikselleni että pelastan sut ja muutan sinne, vai pitääkö mun päästä tämä kämppä menemään toiselle? Harmi olisi koska koulunkäynti kärsii tosi paljon bussimatkojen takia, ja sen kun niitä ei yksinkertaisesti enää kulje..

Mietinkin siis että kun vuokra on sen 325e, ja vesi+sähkö on aika suuret (parhaimmillaan ollut kuulemma jopa yht. 270) niin pärjäänkö jos saan opintotukea+asumislisää+opintolainaa? Ja tuo sähkö+vesi tulisi varmasti olemaan pienempi koska tämänhetkinen kämppis on kuulemma aika kova kuluttamaan vettä ja sähköä..

Ja asumislisästä vielä sen verran että paljonkohan mulla ois mahdollisuus saada sitä? Äitini tulot olivat reilu 20 000 joten saisinko silloin täyden asumislisän, vai vaikuttaako vuokran pienuus siihen etten saa täyttä asumislisää?

Olkaa ystävällisiä ja auttakaa tietämätöntä, olisi muutenkin kiva kuulla muiden opiskeluelämä kokemuksia!

Kommentit (3)

J

Saisit täyden asumislisän tuolla vuokralla. Kyllähän tuolla pärjää vaikka tiukkaa tuleekin tekemään. Itse olen asunut kämppiksen kanssa saman hintaisessa asunnossa ja kyllähän siellä toimeen tuli. Mihinkään ylimääräiseen luultavasti ei tule jäämään rahaa, mutta vaikka olisit muuttamassa yksin niin tuskin tulisit löytämään halvempaa vuokra-asuntoa kuin mitä tuo tulee sinulle maksamaan. Mutta kehotan, että pitäkää huoli veden ja sähkön kulutuksesta jos tuollaisia laskuja on tullut! Opiskelijalla harvoin on varaa maksella yllättäviä satojen eurojen menoja. Hommaat vuokrasopparin ja pistät paperit menemään kelalle. Mutta mites sulla takuuvuokra? Onko siihen jo rahat vai onko kämppis sen maksanut kokonaan?

Helppme

Joo siitä unohtukin sanoa että mun vanhemmat maksaa siis tän takuuvuokran, että siitä mun ei tarvitse huolehtia, ja meillä on tosiaan omat vuokrasopparit ettei sit toisen tulot tms vaikuta toisen tukien saantiin :) Voikohan tohon laskuriin nyt sitten varmasti luottaa? Koska mun pitäis mahd. nopeesti tietää että muutanko vai en, tai muuten kämppis joutuu pistämään nettiin ilmotuksen, ja mulla menee siinä sitten hyvä kämppä :/

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat