Sukunimen vaihtaminen

Seuraa 
Liittynyt29.6.2009

Utelisin vähän, että aiotko ottaa / otitko miehen sukunimen avioituessasi.

Olin vielä vähän aikaa sitä mieltä, että avioituessani aion ottaa poikaystäväni sukunimen. Mutta koska mulla on tälläkin hetkellä riitaa appiukon kanssa, en ole varma, haluanko tulevaisuudessa jakaa hänen kanssaan saman sukunimen..

Kommentit (8)

Paperetta

Ajattelin ottaa kokonaan uuden nimen. Olen myös riidoissa appeni kanssa enkä kauheasti arvosta toista miniää, joka tuli puolen vuoden seurustelun jälkeen ja alkoi ladella kaapin paikkaa myös mulle, joka olen ollut talossa jo yli viisi vuotta. Päätin hänen pompotuksiaan seurattuani ja appivanhempieni hyväksyessä sen olla ottamatta heidän nimeään - ihan vain siksi, että he olettavat että otan saman nimen. En myöskään ole samoilla linjoilla lastenkasvatuksessa heidän kanssaan, ja mietin, onko mitään järkeä koko hommassa että alan niitä tämän miehen kanssa tekemään. Valitettavasti appivanhempien mielipide vaikuttaa näin suuresti.
Oman perheeni kanssa olen myös niukin naukin, ristiriitojen saattelemana kasvanut ja saanut niskaani äidin virheet. Sen vuoksi mietin, pakkaisinko vain kamani ja sanoisin soronmo kaikille heistä ja lähtisin jonnekin uusiin ympyröihin aloittamaan alusta.

Minnapa

Itse ainakin tällä hetkellä ottaisin avomieheni sukunimen, ja syy on vain se, että omani on niin tylså ja tavallinen. Olen siitä syystä myös miettinyt joskus äidin tyttönimen ottamista, mutta se on taas turhan pitkä. Minusta on ihan sama kumman sukunimen aviopuolisot ottavat, mutta näitä yhdistelmänimiä en vaan ymmärrä.. Niin epäkäytännöllisiä.

Karoliina

Noh, olen seurustellut vasta poikaystäväni kanssa reilut 3 vuotta ja ollan nuoria (19v.), että ei tässä häitä olla lähiaikoina viettämässä, mutta kyllä voisin ottaa poikaystäväni sukunimen ihan hyvin. Omanai on talvallinen ja niin on kyllä hänenkin. Tulen ainakin tällähetkellä hyvin toimeen hänen vanhempiensa kanssa.

lemonade

Minullakin (mahdollisiin) häihin on vielä monenmonta vuotta mutta ajattelin kyllä ottaa miehen sukunimen sillä en pidä omastani yhtään (nimi on itsessään melko yleinen arkikielen sana) ja poikaystävän sukunimi on harvinaisempi, ehkä jostain ruotsista.

Harmi että joillain on niin huonot välit appivanhempien kanssa etteivät voi ottaa miehen sukunimeä...

SM

Itse ottaisin miehen sukunimen vaikka omani onkin harvinainen.. Omalla tavallaan sen harvinaisuus on kirous (koska kaikki samalla sukunimellä on jotain kautta mulle sukua) ja serkuissani on sellaista porukkaa etten halua että minut sotketaan niihin... tosin ei mull oo viel miestäkää että saa nähä muuttuuko mieli :D

Playground

Itselläni ei häät ole vielä ajankohtaiset, mutta onhan tosta nimi-asiasta jo saatu vähän isompaakin riitaa aikaseksi. Itse haluaisin pitää oman sukunimeni, koska poikaystäväni sukunimestä saa aivan hirveitä muunnelmia :/ En myöskään halua, että minut yhdistetään appiukkooni. Poikaystäväni taas ei halua luopua sukunimestään, vaikka kuinka olen yrittäny manipuloida häntä asian suhteen..

Taitaa tosin käydä niin, että loppujen lopuksi "joudun" ottamaan poikaystäväni sukunimen.. Äitini varmaan vahtii haulikon kanssa vieressä, etten riko perinteitä :D

Tekisi mieli keksiä oma sukunimi, mutta kaikki ideat on joko jo käytössä tai sitten ne muistuttavat jotain jo olemassa olevaa sukunimeä :(

Vierailija

Itsellänikään ei ole häät todellakaan ajankohtaiset, kihloissakaan ei vielä olla, mutta asiaa olen miettinyt että jos naimisiin mennään. Itselläni on se verran harvinainen sukunimi, että siihen ei todellakaan törmää joka nurkalla jos ollenkaan, joten en välttämättä haluaisi siitä luopua. Poikaystäväni sukunimi on suhteellisen yleinen ja ns. normaali, mikä ei häiritse minua. Poikaystäväni puhuttelee minua usein omalla kutsumanimelläni lisäten siihen oman sukunimensä; tämä saakin minut pohtimaan että onko hän sitä mieltä, että minun ottaa hänen sukunimensä. Toisinaan mietin, että haluaisin olla sen verran ns. vanhanaikainen, että ottaisin miehen sukunimen, mutta yhdistelmääkin olen miettinyt. Hankala homma, mutta jos joskus alttarille asti pääsen niin kyllä se asia siitä selviää :)

Sinuna en ajattelisi, että jaat appiukkosi kanssa saman sukunimen vaan miehesi kanssa. Annat appiukon olla omassa arvossaan! :)

...

olen naimisissa ja otin miehen sukunimen vaikken ole hänen vanhempiensa enkä sukulaistensa kanssa missään tekemisissä. totta puhuen olen toista kertaa naimisissa, mutta en halua mainostaa asiaa koska olin silloin nuori ja typerä (tai siis nykyistäkin nuorempi ja typerämpi) ja koko suhde (jos sitä siksi edes voi kutsua) oli suuri virhe, siitä huolimatta otin silloin miehen sukunimen vaikken ollut ikinä edes tavannut miehen vanhempia enkä sukulaisia. nykyinen avioliittoni on onneksi onnellinen enkä ole katunut hetkeäkään!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat