kysymys venyttelystä! spagaatista

miuu

Tietääkö joku että onko se huonoksi esimerkiksi jalkojen nivelille jos venytelee paljon taittaa lihaksia yli esim ylispagaatissa..mul on kauhee intohimo venytellä ja olla hyvä siinä mut joku kaveri sano ettei se oo hyväks ja et siit voi tulla pysyvii ongelmii?:o

Kommentit (1)

elina

Kyllähän aina kropan ihan äärirajoille vetäminen voi vaikuttaa negatiivisesti; esim. jotkut ns. "käärmenaiset" jotka vetäsee noin vaan jalat kiinni selkään sillassa ei varmasti tuu oleen kovin hyvässä kunnossa joskus vanhuksina. Ainakin mun käsittääkseni, koska ei jalkoja tosiaan oo tarkotus saada kiinni selkään. Anyway itse oon voimistellu viimeset 15 vuotta ja venyttely on kyllä tullu tutuks. Oikeenlaiset tekniikat on kaiken a ja o. Jos väkisin repii ja yrittää saada spagut pohjaan, ei varmana lihakset ja nivelet tykkää. Mutta pikkuhiljaa kun jaksaa olla venytyksissä KAUAN eikä vedä äärirajoille, niin tuskin ihan hirveesti haittaa on.

Parhaiten venyy ja parasta lihaksille on sellainen venyttely tapa, jossa aktiivisesti ja passiivisesti painetaan venytystä alas. Esim. spagussa lattialla tai ylipsagussa ollessa ensin 10sek ollaan vaan sen verta mitä menee. Sitten jännitetään täysillä vastaan--> yritetään muka saada jalkoja takaisin yhteen, sitten taas löysätään ja ollaan 30sek siinä. Ja sama uusiks että yhteisajaks venytyksessä tulee n.1-3min. Enempää ei kannata tota tehdä, mutta esim sivuspagua voi saada venyyn että menee lattialle seinän viereen makaan (takapuoli seinässä kiinni) ja nostaa ensin jalat ylös ja levittää sitten niin paljon kun ne sivuille menee. Siinä makoilee vaikka 5-7min. Muttei sitäkään liian pitkää aikaa.

Tärkeintä venyttelyssä on ehdottomasti kuitenkin KUNNON LÄMMITTELY! Ja siis ei riitä mikään 15min hyppely vaan kunnon 1-2h treeni vähintään, pitää oikeasti olla KUUMA ettei lihakset repee. Sen jälkeen pienet venyt (30-60min) ja sitten 2,5h treeneistä pikkulämppä ja lisää venyttelyä. Samaten tärkeä asia on venytellä kokonaisvaltaisesti. Jos venyttää pelkät spagut, jossain vaiheessa perslihakset on niin jumissa ettei mikään venytys onnistu. Venyttele siis joka paikka.

Toivottavasti oli jotain apuja! :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat