Yhteinen tili, haittaa vai hyötyä?

M1ND1

HEi arvon cosmonaiset. Tässä aloin pohtimaan itsekseni yön aikana ihan sellaista asiaa, kuin yhteinen tili seurustelukumppaninsa kanssa (tai aviomiehensä). Mitenkäs meidän cosmonaisten laita on, haluaisin kuulla kokemuksia, niin hyviä kuin huonoja, minkälaista on kun on se yhteinen tili? Oletteko sopineet pelisäännöt rahojen käytöstä, ja minälaiset säästöt? millä "tavalla"  te kerrytätte tilille rahaa, meneekö kuukausittain jokin summa, vai sattumanpvarainen säästäminen, vai kenties palkkanne ? Onko se eräänlainen kotitalous tili jolla ostetaan ruokaa ja muuta, vai onko se aivan todella yhteisessä käytössä kaikkeen kulutukseen.. ? Ja sellanenkin kysymys, kauanko seurustelitte ennen kuin hommasitte yhteisen tili?

Olen kuullut itse paljon pahaa, mutta paljon hyvääkin. Eli kertokaahan minulle uteliaalle miten teillä se sellainen homma sujuu ;) Kysyn siksi, että olen ajatellut ehdottaa samaa omalle poikaystävälleni, haluaisin kuitenkin kuulla ensin minkälaisia kokemuksia, tapauksia ja sääntöjä  on muilla...x)

Kommentit (1)

su

Kun mentiin naimisiin, yritettiin saada pankilta yhteistä tiliä mutta sanoivat että se on niin hankalaa, etteivät mielellään rupea semmoista perustamaan. Yhteinen säästötili saatiin ja muuten meillä on omat tilit, joihin toisaalta kummallakin on käyttöoikeus. Eli voi nettipankissa siirtää rahaa tms toisen tililtä toiselle tai säästötilille. Tiedämme koko ajan rahatilanteen kummankin tililtä ja sovimme yhdessä kummanko tililtä tämä ruokaostos/lasku jne maksetaan. Säästötilille siirrämme aina sen tililtä kummalle enemmän jää rahaa vuokran yms jälkeen. Eli toimimme hyvin tasapainoisesti näiden tilien välillä.

Nämä eri tilit eivät kovin paha juttu ole, koska onhan se varmuus aina sitten että jos toisen kortti hukkuu tai toiselta varastetaan tililtä, niin aina on sitten toisen tili plus säästötili olemassa.

Itse en vielä poikaystävän kanssa lähtisi yhteistä tiliä perustamaan. Kannattaa ensin sitoutua kunnolla, ettei käy köpelösti :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat