Bloggaaja, kertooko lukijamääräsi onnistumisesi ihmisenä..?

Mira

Tarttunut silmään nämä "haluaisin lukijoita, lisäälisäälisää!" -tyypit täällä keskusteluissa ja kuitenkin blogit tuntuvat olevan sisällöltään silkkaa tyhjää. Ei minua ainakaan kiinnostaisi alkaa suorastaan seuraamaan blogia, jossa päivästä toiseen juttujen syvin sisältö on se, että niitä juttuja ylipäätään on.

Mielestäni blogin mainostaminen täällä cosmon keskustelupalstallakin on ihan ok, mutta noita blogivouhotuskeskusteluja on ihan hirveästi ja kaikissa niissä hihkuu samat tyypit samoine tylsine blogeineen! Olenko minä ainoa joka on vähän kyllästynyt niihin?

Minkä takia te bloggaatte? Itsenne vai jonkun muun..? Kyllä minä ymmärrän että on kiva jos sitä rakasta blogia joku lukeekin, mutta kun ei noissa tosiaan ole oikein mitään mitä lukea.. Olenkin miettinyt, onko tämä blogikulttuuri tullut jollain tavalla ihmisarvon mittariksi (samoin kun facebookin kaverimäärä yms)..? Esim Xenialla on tuhansia lukijoita, mutta tiedättekö mitä: hän ei ole sen parempi kuin kukaan muukaan meistä. Ja tiedättekö mitä muuta: hänelle MAKSETAAN ihan älyttömät summat siitä, että hän kirjoittaa kahdeksan postausta päivässä. Hänellä on valtava koneisto taustalla pönkkäämässä blogia esiin joka tuutista ja oikeasti, jos tarkemmin sitäkin blogia selaa, huomaa yllättävän nopeasti, että se on aivan yhtä sisällötöntä kuin mikä tahansa muukin blogi.

Jos joku haluaisi minun huomion saada kääntymään jonkun blogin pariin, tehkää mieluummin niin että kirjoitelkaa tänne keskusteluihin mielenkiintoisia kommentteja ja pistäkää "allekirjoitukseksi" bloginne osoite. Jos ajatuksesi kiinnostavat täällä, saattavat ihmiset kiinnostua blogisikin sisällöstä. Jotkut bloggaajat sitä täällä harrastavatkin ja tehoaa ainakin minuun. Eikä sellainen ärsytä ollenkaan, toisin kuin nämä lukijoitaminulleäkkiäpliis -tyypit.. :D

Ei minulla muuta. Toivottavasti ette ota tätä liian hyökkäävänä. Toivottavasti saatte tästä jotain ajateltavaa ja pystytte kenties jotenkin kehittämään blogejanne ja lähestymistapojanne ihmisystävällisempään suuntaan.

Kommentit (9)

fanniemelina

Hyvä pointti, mutta pieneksi puolustukseksi voin sanoa, että itselleni ainakin lukijat tuovat lisää motivaatiota hommaan ja se on ihanaa tietää, että jotain kiinnostaa se mitä kirjoitan!:) Itsekin tosi ihmetellyt sitä puuhaa, kun jotkut hankkivat lukijoita niin, että sanovat liittyvänsä blogin lukijaksi, jos toinen liittyy omaan, mutta tapansa kullakin. Minä ainakin tahdon ihmisten liittyvän blogini lukijoiksi, jos heitä oikeasti kiinnostaa lukea sitä ja seurata juttujani ja sen takia mainostan blogiani pienimuotoisesti:)

täten allekirjoitan http://fanskufanni.blogspot.fi

Erika88

Ymmärrän aloittajan kannan, vaikka olenkin itse "syyllistynyt" noihin bloginlinkittämisketjuihin. Mulle kuitenkin on tärkeintä, että kirjoitan blogia; se on mulle vähän kuin päivä- / muistikirja. Mutta tietysti ilahdun, kun saan kommentteja / uusia lukijoita, joita ihan oikeasti kiinnostaa juttuni ja elämäni.

Mutta kuten fanniemelina tuossa edellä sanoi, en ymmärrä minäkään noita "Liity lukijakseni, liityn sinun"-juttuja.

Elenainen

On ihanaa huomata, että joku kokee blogini seuraamisen arvoiseksi, mutta "lahjoa" en uusia lukijoita halua :D Bloggaamisharrastuksessa mukavuus on parempi ammentaa jostain muusta kuin lukijoiden määrästä :)

Totta tuo kaikki, mitä aloitusviestissä puidaan. Harmittaa seurata joitain bloggaajia, joille lukijoiden määrä tuntuu olevan aivan kaikki kaikessa ja uusia seuraajia pyritään tuskissaan saamaan keinolla millä hyvänsä... :/ Mutta meitä "rennommin" bloggaamiseen ja lukijoiden määrään suhtautuvia löytyy myös :)

Ja todella hyvä pointti tuo, että niille huippubloggaajille toden totta maksetaan siitä hommasta! Harva tulee ajatelleeksi, että jotkut saavat elantonsa bloggaamalla. Noihin kävijä- ja lukijalukemiin ilman huippubloggaajien taustajoukkoja on vaikea päästä ja oikeastaan melkein turha yrittääkään.. Mutta jos bloggaaminen kiinnostaa suuressa mittakaavassa, siitä voi yrittää tehdä itselleen jonkinlaisen ammatin vaikka opiskelun oheen. Suomeenkin rantautuneet jo vaikka minkälaiset blogifirmat.. :)

Elena, http://myotajavastamaessa.blogspot.fi/

..inmotion

En kanssa yhtään ymmärrä tota liity-mulle-niin-mä-sulle-kuviota, ainakin omassa blogissani tykkään että sitä lukee nimenomaan aiheesta kiinnostuneet ihmiset jotka sitten myös jaksaa kommentoida ja antaa uusia ideoita :) Toki on kivaa kun siellä käy jengiä, mutta enemmän seurailen hallintapaneelini kävijämääriä kuin sitä sivupalkissa näkyvää Lukijat-listaa, koska ainakin itelläni kävijöitä on päivittäin moninkertainen määrä niihin ilmoittautuneisiin lukijoihin verrattuna. Pelkkä lukijaksi liittyminen ei siis ole millään tavoin olennaista!

Bloggaan, koska siinä yhdistyvät luontevasti asiat joita tykkään tehdä: treenata, valokuvata ja kirjoittaa (pidän siis liikuntateemaista blogia). Nyt jonkun aikaa blogia pidettyäni olen ilokseni myös huomannut että "paine" lukijoiden viihdyttämisestä on monipuolistanut liikuntatottumuksia ja kannustanut enemmän uusien lajien ja juttujen kokeiluun :) Saapi käydä lueskelemassa jos kiinnostaa http://inmotionblogi.blogspot.fi/

siru

Mun mielestä nuo omia blogejaan jalustoille nostelevat saisivat poistua tältä palstalta.. Tuo allekirjoitusjuttu on hyvä idea, siinä tutustuu samalla bloggaajan mielenmaisemaan kun lueskelee kommentteja täältä :)

suds

Joo. Tuntuu että keskustelupalsta on täyttynyt näistä linkkaa blogisi-jutuista.. Hrrr. Itse en kirjoita blogia lukijoiden takia. Kirjoitan sitä siksi, koska olen koko ikäni rakastanut kirjoittamista ja yhdistän tuossa harrastuksessani sen sekä valokuvaamisen. Päiväkirjoista täyttyneet laatikot ovat jääneet hetkeksi rauhaan, kun olen saanut purkaa tekemisiäni virtuaalimaailmassa.

Minulle on ihan sama käykö kukaan blogiani lukemassa vai ei. Tietysti on mukava saada kommentti silloin tällöin, mutten todellakaan ole riippuvainen lukijoistani :)

http://sufy-map.blogspot.fi/

Nanna

Jep, täytyy myöntää, että minuakin ärsyttää hieman tuo lukijoiden haaliminen kaikilla mahdollisilla keinoilla - varsinkin, kun useimmat mainostetuista blogeista ovat sisällöltään tyhjää täynnä. Toisaalta harva kirjoittaa blogia pelkästään itseään varten, sillä blogit nyt lähtökohtaisesti ovat osa sosiaalista mediaa, jonka ideana taitaa kuitenkin olla se, että omia juttuja jaetaan yhdessä muiden kanssa. Itsekin olen usein ajatellut kirjoittavani blogejani lähinnä itseäni varten, mutta on siitä huolimatta mukavaa huomata, että joku tuntematonkin jaksaa seurata juttujani - se lisää huomattavasti motivaatiota kirjoittaa laadukkaampaa tekstiä. Lisäksi kirjoitan blogiini paljon mielipide- ja pohdiskelujuttuja, joista olisi hirveän kivaa saada jonkinlaista keskustelua aikaiseksi :) Tällä hetkellä tosin keskityn blogiin, jonka ideana on tukea omaa elämänmuutostani, ja sitä voisin aivan hyvin kirjoittaa ilman lukijoita tai kommenttejakaan - mutta kyllä ne silti kivoja juttuja ovat!

http://positiivisuusprojekti.blogspot.com

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat