Yazz e-pillereistä kysymyksiä.

0ppv

Toivottavasti sais vastauksia kaikkeen mahd. nopeasti :)

Alotin niiden käytön kun menkat alkoi, nyt on menny viikko ku oon käyttäny niitä. Kannattaako harrastaa seksiä ilman kondomia, tai että onko se teho alkanut jo?

Pitääkö niiden lumetablettien aikana olla menkat?

Mitäs jos kierto vaihtelee tai se aika, ja yhes paketissa on vaan 28 pilleria yhteensä? Lumet mukaan laskettuna.

Jos oon käyttänyt kokoajan pillereitä ja harrastan vaikka tänään seksiä (oon ottanu siihen asti pillereitä), ja sit unohdan seuraavana tai sitä seuraavana ottaa, oonko raskaana?

Kiitos vastauksista jos niitä tulee! 

Kommentit (11)

ritamaria

Mun mielestä viikon käytön jälkeen pystyy jo harrastamaan seksiä, sillä pillerien teho on jo alkanut. Lumetablettien aikana alkaa menkat, ja jos et ota kyseisiä lumetabletteja vaan jatkat suoraan seuraavaan levyyn niin menkat jäävät väliin.

Ja et oo raskaana, jos oot käyttäny pillereitä mut seuraavana tai sitäseuraavana päivänä unohdat sen pillerin.

Vierailija

Itse olen käyttänyt samaa merkkiä noin vuoden. Minulle lääkäri sanoi kun kysyin että seksiä voi harrastaa ilman kondomia heti ensimmäisen pillerin otettuaan mutta itse harrastin vasta muutaman päivän käytön jälkeen. Voihan se kondomi alkuun varmistuksenakin olla :)

Riippuu kai vähän ihmisestä koska menkat tulevat, yleensä joko parin viimeisen lumetabletin aikana tai heti niiden jälkeen, itselläni tulee heti ensimmäisenä päivänä lumetablettien jälkeen.

Tietääkseni pillerit säätävät kierron tasan 28 päivän pituiseksi. Minulle siitä on ollut hyötyä sillä ennen pillereitä menkkani olivat TODELLA epäsäännölliset eivätkä edes tulleet joka kuukausi ja siinä sitten stressattiin olenkohan raskaana kun kondomin käyttökin oli vähän niin ja näin.

Itse en ihme kyllä ole kertaakaan unohtanut ottaa pilleriä, joskus monta tuntia myöhässä kylläkin mutta muistanut silti. Riippuu kai naisesta, jotkut voivat tulla raskaaksi jos pillerin ottaa puoli tuntia myöhässä, jotkut voivat huoletta ottaa melkeinpä mihin aikaan tahansa mutta tässä asiassahan ei itseään oikeastaan tunne ennenkuin vahinko sattuu... Jos pilleri unohtuu ottaa, kannattaa lukea pillerien mukana tulleesta vihkosesta miten sitten pitää toimia, koska eri päivinä unohtamiseen on erilaisia ohjeita. Periaatteessahan siittiöt elävät sisällä yllättävän kauan joten ei kai se mahdottomuuskaan olisi vaikka seuraavana päivänä tulisi raskaaksi.

Vierailija

Eikös pillereiden mukana ole tullu ohjekirjaa? Aina laatan ekan viikon aikana tulee käyttää kondoomia,varmuuden vuokse.Itse päätät otatko mahdollisen riskin.Lume tablettien aikana vuoto alkaa yleensä joko 2. tai 3.päivänä,riippuen miten kehosi reagoi lääkkeisiin.Voi myös olla niin etteivät kuukautiset ala lumetablettien aikana,jos näin käy tiputtelua voi tulla seuraavan kuukauden ajan kunnes "tyhjenet" kunnolla.Ei kannata olla hermostunut jossei 3 ensimmäisen laatan aikana kuukautiset tule ajallaan vaan lykkäytyvät,kehosi tottuu kuitenkin ajallaan.Jos kuitenkin kolmannen laatan jälkee tiputtelu on vielä runsasta on paras kääntyä lääkärin puoleen ja kysyä vahvempaa e-pilleriä kuten jasminel.Mieluiten tabletti otetaan joka päivä samaan aikaan,muttei ole hirveä synti jos heittää parilla tunnilla.http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=21172&i=BAYER_YAZ Tossa sulle linkki lääkeinfon sivulle josta löytyy ohjeet pillerien ottoon ja mahdolliset kysymykset,kannattaa lukea ja pistää linkki talteen!

Vierailija

Terveyden hoitaja kertoi mulle että uutta laattaa syödessä ensimmäisen 7pv:n aikana täytyy käyttää kondomia koska pillereiden ehkäisy teho ei ole vielä tarpeeksi voimakas. Pillerit tulee ottaa järjestyksessä ja pillerittömiä päiviä tulee olla vain 4 päivää kun kaikki punaiset pillerit on syöty. Niiden neljän päivän aikana  voit ottaa lumetabletit jos ne helpottavat sinua pysymään laskuissa mukana, ne eivät ole kuitenkaan pakollisia koska eivät sisällä vaikuttavia aineita. Jos haluat siirtää kuukautisiasi sinun on syötävä seuraava laatta putkeen pitämättä 4 päivän pilleritöntä väliä, tiputtelu vuotoa voi ilmetä tuolloin koska 4 välipäivää ei ole pidetty. Kuukautiset alkavat yleensä laatan toisiksi viimeisenä päivänä (jolloin olet pitänyt kolmannen pillerittömän päivän). E-pillerit kannattaa ottaa aina samaan aikaan ja niiden vaikutus alkaa vasta 3-4h jälkeen pillerin ottamisesta. Suosittelen sinua lukemaan pakkaus selosteen HUOLELLISESTI, oikein käytettynä pillerit ovat helkkarin hyvä keksintö :p http://www.laakeinfo.fi/Medicine.aspx?m=21172&i=BAYER_YAZ

-alessia

Itse oon käyttäny puoli vuotta kyseisiä pillereitä ja mun mielestä nää on ihan luotettavia :) Caren:in ja Johannyy:n kommentteihin haluan sen verta sanoo, ku he sanoi että ekan 7päivän aikana täytyy käyttää kondomia, niin ei se kyllä niin ole, pillerien vaikutus alkaa jo ensimmäisestä pilleristä ja ohjekirjassa muistaakseni luki että jos ekan viikon aikana unohtaa pillerin niin sit täytyy käyttää kondomia. Ja oon ite muutaman kerran unohtanu jo uuden liuskan ekalla viikolla ja myös muilla viikoilla pillerin enkä vieläkään oo raskaana :) tässä vielä mitä ohjekirjassa lukee:

Olet unohtanut yhden tabletin päivinä 1–7 (ensimmäinen tablettirivi)

Ota unohtunut tabletti heti, kun muistat, vaikka joutuisitkin ottamaan kaksi tablettia samalla kertaa, ja ota seuraavat tabletit normaaliin aikaan. Käytä lisäehkäisyä (esim. kondomia) seuraavien 7 päivän ajan. Jos olet ollut yhdynnässä tabletin unohtamista edeltäneen viikon aikana, raskaus on mahdollinen. Kerro asiasta heti lääkärillesi.

jennii_:n kommenttiin sen verran kun hän mainitsi "Riippuu kai naisesta, jotkut voivat tulla raskaaksi jos pillerin ottaa puoli tuntia myöhässä, jotkut voivat huoletta ottaa melkeinpä mihin aikaan tahansa mutta tässä asiassahan ei itseään oikeastaan tunne ennenkuin vahinko sattuu.."

en usko tämän riippuvan naisesta :) tällainen juttu lukee myös ohjekirjassa:

Jos yhden tabletin unohtamisesta on kulunut alle 12 tuntia, valmisteen ehkäisyteho ei ole heikentynyt. Ota unohtamasi tabletti heti kun muistat ja seuraavat tabletit tavalliseen tabletinottoaikaan.
Jos yhden tabletin unohtamisesta on kulunut yli 12 tuntia, valmisteen ehkäisyteho saattaa olla heikentynyt. Mitä useamman tabletin unohdat, sitä suurempi on riski, että ehkäisyteho heikkenee"

kannattaa lukea ohjevihko tosi hyvin nyt ja jos tulee lisää kysyttävää niin etsi sieltä vihosta tai soita sille kenen kanssa oot pilleriasiaa hoitanut niin sieltä varmasti löytyy vastaus! :) itse oon pärjännyt ohjekirjan avulla hyvin :)

avuton

unohdin ottaa viimeiseltä riviltä yhden pillerin. se oli viimeinen ennen lumepillereitä ja olin ollut yhdynnässä sitä ennen.pitäisikö jättää lumepillerit väliin?

tylsää

Mulle ei kyl sovi nää Yazzit.. Ihme tiputteluvuotoo tulee pinkkien pillerien aikana. :( Niin ja kohta vuoden käyttäny ni ei oo sitä, että keho ei ois tottunu. Pitänee vaihtaa merkkii

Vierailija

HELP !

Eli siis mä käytän kyseistä merkkiä kans, ja mul on käyny semmonen juttu et yhessä vaiheessa onnistuin hukkaamaan hetkeksi sen mun laatan ja sit otin seuraavasta laatasta kaksi ja no löysin sitten sen kadonneen laatan ja jatkoin sen laatan pillereiden syöntiä.. eli voisikohan tosta koitua jotain? onko ne vaaleanpunaiset kaikki samanlaisia ? :O PLIIS VASTATKAA !

Vierailija
Vierailija

HELP 

Eli siis mä käytän kyseistä merkkiä kans, ja mul on käyny semmonen juttu et yhessä vaiheessa onnistuin hukkaamaan hetkeksi sen mun laatan ja sit otin seuraavasta laatasta kaksi ja no löysin sitten sen kadonneen laatan ja jatkoin sen laatan pillereiden syöntiä.. eli voisikohan tosta koitua jotain? onko ne vaaleanpunaiset kaikki samanlaisia ? :O PLIIS VASTATKAA !

Jos sä otit ne pillerit siitä toisesta laatasta samasta kohasta, ku missä olit menossa aijemassa liuskassa, niin sit se on ihan ok. mut jos oot ottanu esim alusta jos oot ollu keskellä menossa niin sit en tiiä onko ihan ok.. koska alussa, keskellä ja lopussa niillä pillereillä on eri teho ainaki noissa yazz pillereissä

Vierailija

Kun kerta täällä on keskustelua yazz-pillereistä niin olisikohan kenelläkään kertoa omia kokemuksia, jos olette syöneet kaksi laattaa putkeen, eli kahdet menkat jättänyt väliin? Onko tullut jotain tiputtelua yms.? 

Vierailija
Vierailija

Kun kerta täällä on keskustelua yazz-pillereistä niin olisikohan kenelläkään kertoa omia kokemuksia, jos olette syöneet kaksi laattaa putkeen, eli kahdet menkat jättänyt väliin? Onko tullut jotain tiputtelua yms.? 

Itse olen puolitoista vuotta syönyt ko. pillereitä ja varmaan vuoden päivät joka kerta kaksi liuskaa putkeen, hieman lopusta pätkien ja siirrellen menkkoja mihin haluan. Ei ole tullut tiputtelua, eikä menkat myöskään ole olleet kivuliaat, mitä ne eivät kyllä ilman pillereitäkään ole... Mulla on myös aurallinen migreeni jota ei itseasiassa kertaakaan ole tullut pillereiden käytön aikana.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat