aikuiset/työelämässä olevat, apua?

likka

olen nyt syksyllä menossa 9.luokalle, mutta olen jo kovasti miettinyt tulevaa opiskelu/työpaikkaa. lukioon en tahdo lähteä, se on omasta mielestäni melko turha, koska haluan jonkun "käytännön alan", eli en tahdo esim toimittajaksi tai kirjoitusalalle, tahdon työn, jossa saan olla tekemisissä paljon ihmisten kanssa ja saan tehdä jotain kongreettista. eli amikseen lähden peruskoulun jälkeen. mietin, että jos käyn esim ravitsemusalan tutkinnon ja menen tarjolijaksi, pääsenkö myöhemmin töihin esim kampaajaksi? eli sitä kysyn, että voiko ammattikoulussa käydä monta tutkintoa? ja mikä on paraspalkkaisin työ, johon amiksesta pääsee? voisiko joku kertoa nämä asiat ihan kunnolla, koska mistään muualta en ole saanut selvää. aion kumminkin vielä tämän vuoden aikana puhua opon kanssa. anyways, voisiko joku amiksen käynyt kertoa jotain siitä? että oliko kannattavaa, vai olisiko pitänyt käydä lukio? kiitos jo ihan kauheasti:)

Kommentit (2)

minttuuu

mie pääsin just 9lk ja koulussa tuli sen verran tietoa kaikista valinnoista että huhhuh, isot "raamatut" oikein saatiin kaikista aloista ja käytiin tutustumassa eri paikkoihin ja jos ei viimeistään talvella ole vielläkään mieleistä niin sitten suosittelen lukiota, tai ammattistarttia. Jos ei löydy sellaista johon todellakin haluat niin sitten todellakin suosittelen lukioita koska opintojen kesken jättö ei ole viisasta ja välivuosi ei ole viisas päätös myöskään. Mie oon menossa syksyllä Hotralle (Hotelli-, ravintola- ja catering-ala) en ole viellä päättänyt menenkö hotelli puolelle vai tarjoiliaksi, mutta ensimmäisellä vuodella tutustutaan kaikkiin. Ensin käyn tuon hotellin tai tarjoilia koulutuksen ja myöhemmin otan baarimikon koulutuksen myös, jos jaksan jatkaa niiin menen lentoemäntä koulutuksen ottamaan myös. Lähden iltakouluun opiskelemaan ranskaa ja espanjaa. Toivottavasti auttoi! :D

sisu

Itse olen käynyt lukion. Sen jälkeen pidin kaksi välivuotta (ollut työelämässä ja asunut ulkomailla jne.) ja nyt olen menossa ammattikorkeeseen syksyllä. En ole vieläkään varma menenkö oikealle alalle, mutta se selviää vain kokeilemalla.

En pidä lukiota turhana, mutta jos sinulla on mielessä jokin ala jolla haluaisit tulevaisuudessa työskennellä, niin ehottomasti suosittelen amista. Jos käyt ravintola-alan et voi mennä myöhemmin kampaajaksi vaan sinun täytyy erikseen käydä kampaaja ala. Mutta kun olet suorittanut amiskan tai lukion (3vuotta), toisen ammattikoulututkinnon saa suoritettua 2vuodessa esim. jos haluat myöhemmin elämässäsi mennä kampaajaksi. Lisäksi amiskasta pääsee helposti myös ammattikorkeaan (jos haluat korkeamman tutkinnon ja jatkokoulutusta-> pääsee parempaan ammattiin).

Lukiossa ja amiskassa on omat puolensa. Lukio avaa ovet sekä ammattikorkeaan että yliopistoon, mutta amiskasta pääsee nopeammin työelämään.

Esimerkiksi. itse halusin liikunta-alalle lukion jälkeen (ammattikorkeakoulu), mutta en päässyt edes pääsykokeisiin. Minun olisi kannattanut käydä liikunnan perustutkinto amiskassa, niin olisin päässyt helpommin. Mutta nyt lähden opiskelemaan insinööriksi (ammattikorkeakoulu), ja siihen taas pääsin helpommin koska olin käynyt lukion. Joten se riippuu myös vähän alasta.

esim. rakennusalat on hyvin palkattuja aloja. Kampaajilla ja tarjoilijoilla (asiakaspalvelualat) on ns. peruspalkat. Opo osaa neuvoa millä aloilla on työllisyyttä ja osaa neuvoa sinut taitojesi ja kiinnostuksien perusteella kyllä oikealle alalle. Aina voi harkita myös kaksoistutkintoa. Palkkauksia on turha miettiä. Parasta on kun on löytänyt kiinnostavan alan jota jaksaa tehdä.

http://www.mol.fi/avo/

tuolla sivulla on paljon tietoa eri ammateista ja palkkauksista ja voit tehdä testin mihin alalle sinä sopisit

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat