Autokoulun 2.vaihe!

muumi

Parin kk:n päästä se olisi mullakin edessä ja jännittää ihan pirusti, kun en oo paljoo yhtään ajanu ja ne kerrat joina oon ajanu, niin on sattunu aina pikku kömmähdyksiä... :/ Lisäksi oon ihan kauhuissani ajatuksesta, että siellä rata-ajolla pitäisi "yksin" sitten ajella. Helpottais tosi paljon, jos siihen viereen sais ottaa kaverin, se vois vaikka olla tuppisuuna siinä, mutta autokoululta sanottiin, että ei saa sillä rata osiolla olla ketään muita autossa, kuin se kuski. Oon ihan paniikissa, en haluais ajaa yksin :( :D Ois helpottavaa kuulla muiden kokemuksia 2.vaiheesta? Olitteko ajanu paljon ennen sitä? Sattuko noloja tilanteita arvioivalla ajolla/radalla? Kauan arvioiva ajo/rata kesti? Onko kellään muulla ollu samanlaista "paniikkia", ja ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. :) Ois helpottava kuulla jotain juttuja tuosta kakkosesta. :)

Kommentit (12)

aloittanut ajotunnit vasta

Ajetaanko 2.vaiheessaki mukamas radalla? Mulle sanottiin, et 2.vaihe tullaan ajaa ihan liikenteessä tietty lenkki, koska se ei kestä kuin päivän tai jtn sinne päin. 1.vaiheessa ajetaa ainaki liukkaan radalla, mutta enhän minä voi tietää, koska alan nyt vasta ajelee ajotunneilla, koska meni myöhäseen noi ajotunnit verrattuna teoriatunteihin. :D

Ellu

2-vaiheeseen kuuluu arvioiva ajo (1,5h) sekä rata+teoriat toisena päivänä. Arvioivassa ajossa ajetaan 2 identtistä lenkkiä, arvioidaan lenkkien välissä itseä ja koitetaan parantaa taloudellista ajamista. Arvioiva ajo menee heittämällä, siinä ei ole mitän pelottavaa!

Radalla ajellaan radiopuhelimien kanssa ja opettaja kertoo siihen nopeuden, millä radalle ajetaan. Radassa ei ole mitään pelättävää ja sekin menee ihan nopeasti! Itse olin ajanut reilut 10 000km ennen 2-vaihetta ja ajoin radan DSG-vaihteisella autolla, eli automaatilla. Mielestäni 2-vaiheessa oli mukavaa :)

muumi

Tuo arvioivan ajon aika voi vissiin vaihdella..? Mun kaverilla se oli kestäny tunnin kuulemma, tai sit se vaan sanoo.. Voi toki riippua autokoulustakin. Kiitos Ellu, kun kerroit 2.vaiheesta, tuo avasi vähän jo mitä tuleman pitää. Oon koittanu nyt ajatella sitä yksin ajamista ja edelleen kauhistuttaa.. :s :D

-elmi

Itseänikin jännitti 2. vaihe autokoulussa, koska minullakaan ei ollut paljon ajoja kertynyt, kun mieheni ajoi pääasiassa aina matkamme, mutta kummasti se menikin hyvin. Minulla arvoitava ajo ei kestänyt kauhean kauan, olisiko ollut max 1h. Minun piti ajaa kaksi kertaa sama reitti ja katsoimme, että oliko toisella kerralla ollut ajonu enemmän ekologisempaa kuin ensimmäisellä kerralla. 

Rata-ajokaan ei ollut niin pelottava kuin aluksi luuli.. lopulta se oli ihan kivaa, tosin odottelut eivät olleet mitään mahtavimpia kun lämpöä oli yli 30 astetta ulkona (onneksi oli ilmastointi autossa :D). Meillä tosiaan opettaja antoi sitten palautetta aina "tehtävän" jälkeen ja kertoi millä vauhdilla seuraavalla kerralla yms. Rata-ajon jälkeen menimme pitämään vielä lyhyen teoria tunnin. 

Ei tarvitse pelätä, kyllä se varmasti hyvin menee sinullakin! (:

Minde

Ei se paha ole loppujen lopuksi... Itsekkään en ollut hirveästi ajanut ja aina oli ollut jotain ongelmia, mutta hyvin se meni loppujen lopuksi... Ja ainahan sanotaan ettei ajamaan voi oppia kuin ajamalla.

Arvioivassa ensin ajoin kerran tietyn reitin ja sitten opettaja saman ja sitten vielä minä uudestaan. Ja radalla tehtiin vain mitä opettaja sanoi. Ja teorioissa ei mitään ihmeellistä.

muumi

Kiitos paljon kommenteista! :) Nää helpottaa paljon, vaikka jokaisen kertomaan liittyy samoja asioita, niin kuitenkin jokainen on kokenut kaiken ihan omalla tavallaan. Oon nyt sit miettiny sitä autokoulun auton vuokraamista(vaikka aika kallis se kyllä on), koska veli ei pystykkään antamaan omaa autoaan lainaan ja iskä tarvitsee omaansa töissä. Vähän kyllä nolottaa, jos kellään muulla ei ole autokoulun autoa radalla.. :s :D Onko ne opettajat muuten siinä radalla kun ollaan, niin koko ajan siellä ulkona, vai käykö ne jokaisen oppilaan kyydissä kattomassa miten oppilas ajaa? :D Jostakin oon saanu tuollaisen mielikuvan.. Ja mitä siellä turvatalossa tehdään? Oon kuullu, että jossain "kolaripenkissä" siellä saa käydä..? :) Lisää kokemuksia saa laittaa, kiitos!!! :)

Pöyy

Meillä sai käydä "kolaripenkissä" ja autossa joka sitten kääntyi katolleen ja sai yrittää tulla ulos. Mitä se haittaa jos olet ainut jolla on autokoulun auto käytössä? Ei se ole noloa. Radalla tosiaankin joudut olemaan yksin. Turha edes kuvitella että opettaja tulisi kyytiin. Saat radio puhelimen, missä sitten neuvotaan minne pitää ajaa, mitä tehdä ja kuinka kovaa ajat. Itse käytin autokoulun autoa, joka olikin sitten viallinen ja temppuili alussa. Oli noloa, kun muut varmaan ajatteli " jaha, eikö se osaa ajaa?". Mutta opettaja neuvoi kuinka saan sen nopeasti korjattua, jos ilmenee uudestaan vikaa. Ja sitten vielä se, että autokoululta joudut ajamaan kartan kanssa sinne radalle, ehkä säästyt siltä jos todella monella ei ole omaa autoa ja saatte mennä kimpassa.  

Vierailija

Ei kai siinä mitään sen kummempaa ole, ehkä se vain itsestäni tuntui "nololta", kun jos kaikilla muilla on omat autot siellä... Kiitos viestistäsi. Lisää kokemuksia saa kertoa! :) Katsoin tänään netistä 2.vaiheen alkavia kursseja ja kyllä tulee kiire ilmoittautua, tunkua niihin tuntuu olevan, ensivuonnahan ne systeemit sit uudistuu...

Vierailija

Olen itse menossa nyt lauantaina myös toisenvaiheen radalle. Pieni jännitys myös päällä, että kuinka hyvin onnistun sielä sähläämään vaikka ihan hyvä kuski olenkin :) en nauti auton kanssa ympäri menosta vaikka se tuolla "turvallista" onkin :D mutta sen jälkeen on kaikki hoidettu, mikä tuo positiivista mieltä! Olispa siis jo lauantai :) tsemppiä myös muille autokouluilioille! 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat