paniikkihäiriö vai mikä ?

numb angel

Elikkäs olen perusterve 15 vuotias tyttö.
Nyt puolenvuoden ajan olen lampannut terveyskeskuksessa näiden oireiden takia:.
- Sydämentykytykset
- Käsien hikoilu koko ajan ja hikoilu muutenkin
- Huimaus
- Tärinä
- Hengenahdistukset/tunne ettei saa tarpeeksi happea
- Rintakivut
- Puutumiset
Koko aikainen ahdistus. Vatsassa/rintakehällä saattaa tulla tunne, että säikähtää ja  sen jälkeen alkaa ahdistamaan kauheasti. En pysty nukkumaan yöllä ja jos pystynkin herään kauheaan ahdistukseen.

Sydämen tykytykset alkavat aina, kun herään tai syön.
Koko ajan on nälkä ja  vatsa kurnii, eli koko ajan pitäisi syödä.
Nyt sitten muutaman viikon aikana on tullut palan tunne kurkkuun, tuntuu ettei pysty syömään mitään, kun ruoka ei meinaa mennä alas. Tunne ettei pysty nielemään ja tämän seurauksena olen alkanut imppaamaan ilmaa.
Vatsa ollut sekaisin ja todella kipeä, välillä tuntunut, että vatsa räjähtää kun niin turvonnut. Ruoan jälkeen yökkäyttää ja tulee paha olo. Pari kertaa oksentanutkin. Myös päänsäryt tullut kunnolla mukaan. Aikaisemminkin niitä ollut, mutta nyt sellaista paineen tunnetta ja välillä vihloo. Vasen käsi saattaa puutua ja ollutkin muutaman kerran niin kipeä, että ei ole voinut tehdä mitään muuta kuin itkeä kivusta.Sormia pistelee välillä. Ja korvat monesti lukossa.

Propralia syön sydämentykytyksiin. EKG otettu monta kertaa, sokeriarvot katottu miten myös kilpirauhasetkin n. vuosi sitten ja missään ei näy mitään. Koko ajan pelko päällä, että itselle tapahtuu jotain.
Lääkärit sanovat, että paniikkihäiriötä tämä on. Mutta en ole päässyt edes missään psykologilla käymään, kun lääkärit vain vitkutelleet. Nyt parina päivänä ei edes ole ollut kovia ahdistuskohtauksia, ainoastaan sydämentykytys, käsien puutuminen/hikoilu, huimaaminen ja päänsärky. Jalatkin olleet todella kipeät.
Lääkäri sanoi alussa, että mulla on niska/hartiaseutu jumissa ja nyt sitten olen käynyt fysioterapiassa, mutta eivät kivut hellitä.
Elikkäs onko tämä vain paniikkihäiriötä vai mitä..
pulssikin minulla on koko ajan satasen luokkaa.

Sivut

Kommentit (16)

sieluntoveri

Ite´oon miettinny samaa, itelläni on huimaust,käsien hikoiluu, kylmä hiki muutenkii, hengen ahistus, käsien kasvojen ja vatsan puutumist. Olo on ihanku kuolis ihan just, eli itkuhan siintä tuli. Ite muistan ensimmäiset ''kohtaukset'' olevan jo ihan joskus ala-asteikäsen. Eka paha mikä tuli oli 7lk, sillon heräsin aamuyöstä siihen, ja säikähin/ahistuin sitä niin paljo et samal raavin käteni verille. Joskus saatoin takoo päätäni seinää ku se tuntu helpottavan.. Sit niitä oli tullu myös koulussa, skootteril ajaes, ja ihan vaa kotonakii. Asiast sitte sai selville terveydenhoitaja, jonka jälkee soitettii porukoille. Porukat sai terveydenhoitajankii olemaa sitä mieltä et kysees on vaa verensokerin lasku (mitä se ei todellakaan ollu, tiiän miltä se tuntuu ku ne laskee). Ja sitte koko asialle ei saatu selvitettyy, ku kukaa ei ottanu minuu tosissaa. Viäläkii niit ''kohtauksii'' tulee aina välil, mut...:/

numb angel

mulla nää voi tulla ihan milloin vain. Välillä se jää tavallaan päälle ja on tosi hankala ja ahdistava olla. Sydän jyskyttää vaan  tuhatta ja sataa ja tuntuu et loppu tulee. Tämä on päivittäistä. Propralit käytössä ja ne jonkin verran rauhoittaa sydämen jyskytystä, mutta ei tarpeeksi. Tulee tunteita ettei pystys tai jaksas hengittää ja kauheat huimaamiset päälle. Istuessaki tuntuu, kuin keinuis. Pahimmat kohtaukset loppu ku seinään, mutta nyt jokapäiväistä sitten tosiaan tuo huimaaminen ja jumputtaminen. Sitten ku kohtaus tulee niin on tosi vaikeaa saada ittensä koottua ja rauhotettua. Kun sitä alkaa vaan pelkäämään pahinta.

diddo

Paniikkiihäiriöhän on sellainen jossa saa jostain syystä kohtauksia jossa psyykkisesti on niin paha olla että keho reagoi fyysisesti ( hikoilu, sydämentykytys, kuolemanpelko, puutumiset, hengenahdistus, pyörtymisen tunne, tiheä hengitys, rintakipu yms. ) Ihminen rupeaa pelkäämään että kuolee/tulee hulluksi tmv ja rupeaa pelkäämään uusiutuvia kohtauksia. Kohtaukset uusiutuvat ja rupeat välttelemään kaikkia paikkoja missä voit kohtauksen saada. Kohtaus kestää normisti jotain 5-20min.

Paniikkihäiriö voi puhjeta liian stressaavasta ympäristöstä. Olet psyykkisesti niin sressaantunut että keho reagoi.

Itselläni oli nuorempana paniikkihäiriö ja se oli oikeasti aika ahdistavaa aikaa. Itse kyllä sain hyvin apua lääkäriltä/psykologilta.

Minua auttoi paljon se että sisäisti sen ettei paniikkihäiriö ole millään lailla vaarallinen. Siihen ei voi kuolla. Ja sitten voi itse alkaa harjoittelemaan tekniikoita miten välttää kohtauksen vahvuus, vaikket ehkä voisi estää tulemasta. Esimerkiksi puhuminen auttaa jonkun verran. Puhut kun kohtaus tulee.

Minulla se meni niin että välttelin paikkoja missä kohtauksen voisi saada koska pelkäsin häpeää mikä syntyisi jos julkisella paikalla saisin kohtauksen. Esimerkiksi en käynyt paljon koulua. Bussissa tai kaupoissa en käynyt liki ollenkaan.

Se on aika paha kierre, ja siihen en osaa antaa vinkkejä. Enkä juuri muista miten itse pääsin sen yli.

Nuorille ihmisille (alle 18v) ei heti ensimmäisenä suositella lääkitystä, jossei kohtaukset ole ns päivittäisiä. Paniikkihäiriöön käytetään masennuslääkkeitä tai sitten diatsepaameja (eli esim diabam) jotka on ns rauhottavia, joita käytetään ahdistus, pelko, levottomuus, paniikki tilanteissa. Tehoavat nopeasti paniikin tullen toisinkun masennuslääkkeet joita syödään joka päivä.

Mutta paniikkihäiriö ei ole vaarallinen. Siihen ei voi kuolla. Vaikka kohtauksen tullen ehkä tuntuisi siltä.

elin

Mulla on vähän samaa, vähän erilaista oiretta. Tiedä sitten mitä, mutta lievää paniikkihäiriöö epäilen itelläni. Ja sh onkin jo omasta takaa, joten sillä lienee kans vaikutusta.

Itelläni siis on murrosiän jälkeen ja varsinkin nyt lähivuosina alkanut tuleen tälläsiä "hikoilukohtauksia". Ne on ihan kamalia, koska jos mulla vaan sattuu oleen vähän kuuma (esim. lämmin sää valmiiksi) ja sitten multa alkaa joku ei-niin-tuttu ihminen kyseleen jotain, niin saatan alkaa hikoileen aivan hulluna. Hikoilen joka puolelta, selkä, rinta, kasvot aivan litimärkiä. Tätä ei siis pahemmin tapahdu kuin jos oikeesti on kuuma. Ja siks luulenkin, että tää johtuu paniikkinhäiriöstä. Muutenkin hikoilen herkästi, esim. treenatessa ja kuumalla säällä jos istun kuumassa bussissa. Sitten kun alan ajatteleen sitä hikoilua, että voi ei kohta se taas alkaa, pitää rauhottua, huhhuh, kohta oon märkä ja alan pyyhkiin sitä hikee otsalta, niin sitä pukkaa ihan sikana. Eli kun ahdistun ja pelkään hikoilua, se alkaa. Sit kun rauhotun, se menee heti pois.

Mutta sitten näitä muita oireita: joskus yöllä herään ja oon ihan hikinen, vaikken mitään painajaista muista nähneenikään. Joskus puoltoista vuotta sitten olin kipeenä ja mua alkoi ihan mielettömästi huimaan, sellaista keinu-huimausta. Ja nyt kun olin hammaslääkärissä juurihoidossa (ja pelkäsin) niin alkoi taas se huimaus.

Sitten jos joskus jännitän, esim. jotain puhelua hirveesti, niin alkaa kädet ja ääni täriseen. Ihan kun mulla olis todella kylmä ja tärisisin kylmästä oikeen horkassa, koska tärisen niin paljon. Lisäks välillä on kans tullu näitä että tuntuu kun olis pala kurkussa ja ei sais kunnolla henkee. Ei noi muut jutut oo onneks vielä ollu kauheen pahoja, toivottavasti ne ei tosta pahenekaan.

Mutta tää hikoilu. En tiedä mitä tekisin, koska aina jos mennään esim johonkin ´juhliin, jossa on ihmisiä joita en niin hyvin tunne ja sitten siellä aletaan kyseleen jotain multa, esim kuinka opiskelu sujuu, niin meen ihan vaikeeks koska hikee pukkaa, pitäis päästä rauhottuun jotta ei tuu heti vaatteista läpi jne. Sit kun oon päässy käymää veskissä ja jäähdytellyt itteni ja pääsen takas ihmisten joukkoon, niin en taas hetkeen hikoile jos ei tuu sellasta ahdistavaa tilannetta. Mutta ei oo kiva, kun heti juhlien ensimmäisen viiden minuutin aikana saan itteni aivan läpimäräks, tukka menee pilalle ja vaatteet kuivuu monta tuntia. Sekin vielä, että jos oon kännissä, niin tällasta ei tapahdu. Oon vapautuneempi ja en pelkää hikoilukohtausta, joten sitä ei tulekaan.

Sitten on ne tilanteet, josta ei pääse pois; alan hikoilla, noloilen sitä hikee, hikoilen lisää, noloilen lisää jne, tällänen noidankehä siis siinä hetkessä. Kuvittelen, että jos ja kun joskus meen naimisiin, mun täytyy valmiiksi ottaa pari rohkaisuryyppyä, ettei tuu ahdistushikoilukohtausta. Mieluummin pikkumaistissa häät, kun hirveessä ahdistuksessa ja hiessä.

elin

Lisäyksenä vielä, kun viittasin tossa alussa syömishäiriöön, että kun syön mitä sattuu, hikoilen enemmän. Kun syön hyvin ja tasaisin väliajoin, hikoilu ei ole ihan niin voimakasta.

tytttttö91

Mulla ollu samanlaisia oireita jo pidemmän aikaa. En oo käyny missään lääkäris mut oon ite diagnosoinu itelleni paniikkihäiriön koska siihen noi oireet sopii ja muutenkin oon huomannu että jos esim. innostun jostain enkä ajattele oireita niin silloin niitä ei ole et ihan psyykkistä tää on. Sit jos on vaik yksin himassa vaan tai jotain niin alkaa kelaan kaikkii noita oireita ja ahdistuu vaan yhä enemmän.
Stressin minimointi ja esim. liikunta varmaan vois auttaa. Itellä autto myös noihin sydämmen tykytyksiin semmoset magnesium tabletit mitä saa ihan perus marketeista.
Tsemppiä :)

s

Yleensä paniikkihäiriöön liittyy ahdistuskohtaukset. Itse tunnen, että minulla on paniikkihäiriö koska saan välillä ahdistuskohtauksia, jolloin minua rupee pyörryttämään/huimaamaan, tulee huono olo ja sydän tykyttää. Yleensä nämä johtuu psyykkisistä jutuista ja stressistä. Olen tosi kova stressaamaan ja elämäntilanne on muuttunut aika paljon parin vuoden sisällä, silti ihmettelen näin kovia vaikutuksia, koska elämäntilanne on kuitenkin muuttunut parempaan eikä huonompaan. SUn kannattais käydä lääkärillä selvittelemässä tätä ihan kunnolla. Onko psyykessä jotain josta tämä voisi aiheutua? jännitätkö jotain asiaa alitajunnassasi?

Zeep

Tervehdys. Itselläni paniikkihäiriöön liittyi voimakasta sydämentyktystä ja hengenahdistusta, sekä outoa "poissaolon" tunnetta. Sain tähän lääkkeitäkin, mutta sekään ei tuntunut juuri auttavan. Googlettamalla löysin netistä kirjan, jonka avulla oireet ensin lievenivät ja melko nopeasti katosivat täysin. Kirja löytyy sivulta http://www.paniikkihairio.com . toivottavasti tämä myös auttaa teitä muita yhtä hyvin kuin minua!

Numg angel

Rytmihäiriöt jatkuvat vieläkin.. :/ Ahdistavia oloja tulee aivan yhtäkkiä ja on aivan kauhea olla. Nyt olen kuumeessa ollut pari päivää ja kurkku kipeänä ja ahdistusta pukkaa samalla päälle. Pelottaa, että kuolen tähän kuumeeseen ja kurkkukipuun, kun kurkku niin turvoksissa ja muutenkin tosi huono olo. Varsinkin kun kipulääkkeitä syö, ni alkaa ahdistamaan. Ei yhtään kiva olla.

e__ssi

Sama täällä. Lähti vain liikkeelle siitä, että minulla oli yllättäviä puutumisia vasemman puolen raajoissa, kasvoista käteen, jolloin jouduin sairaalaan tutkittavaksi. Pelkään/inhoan sairaaloita yli kaiken ja kun sieltä pääsin takaisin ja eikä selvyyttä saatu  mikä vaivasi, niin silloin alkoi minullakin nuo ahdistushäiriöt, sillä pelkäsin että jos joudun joudun sairaalaan uudstaan. Tämä laukaisi minulle myös kovan kuoleman pelon, josta kärsin lähes päivittäin. Terveydenhoitajalle kävin koko tarinan selittämässä ja laittoi minut nuorisotyöryhmään. Paikalle en vielä ole mennyt, mutta joskus jos olen aaaaivan epätoivoinen niin mars sinne siis! Tsemit sulle! :)

susanna

Paniikki häiriön tunteisiin kuuluu kyllä käsien hikoilu,puutuminen,  vapina, ja hengen ahdistus. Minulla itsella on paniikki häiriö ja olen kuullut että monella ihmisillä on erillainen paniikki häiriö. Minulla tosiaan tulee semmoinen ahdistava olo ja edelliset mainitut tunteet. Sydänkin hakkaa monesti paljon mutta minulla ei ainakaan ole minkäänlaista kipua. Haukkaan happea tosi voimakkaalla äänellä. Sinulla voisi olla enemmänkin paniikki häiriö ja ahdistusta. Oletko huomannut että onko elämässäsi tullut jotakin traagista pelko tiloja koska nämä yleensä lamauttavat ihmisillä omituisia tunteita. Minä kärsin paniikki häiriöta ja olen pärjänyt ilman minkäänlaista lääkitystä. Ainoastaa ohan se noloa kun välillä paniikki kohtaus laukee julkisilla paikoilla ja tämän seuraksena kun selviin siitä, ja purskahdan itkuun. Myös nuorilla tytöillä on normaalia Tuossa iässä sydämmen tykytykset ja usein myös naisilla on taipumus ruuan jälkeiseen turvotukseen, näitten naisten oireiden vuoksi. Kierroksen mukaan nämä oireet saattaa olla missä vain. Itsellä on turvotusta monesti ruuan jälkee myös aineenvaihdunta voi vaikuttaa kyseiseen asiaa. Eli kuntoilua vain! 

Toivottavasti tästä oli apua! 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat