Kysymys 18-25v tytöille

mies

Kuten otsikkokin sanoo, on yksi asia, johon haluaisin mielipiteiltä parikymppisiltä tytöiltä. Ajattelin, että Cosmopolitan voi olla oikea paikka kysymiseen.

Eli, aluksi vähän taustaa. Olen kolmekymppinen mies, joka nykyisen työmarkkinoiden tilanteen takia joutuu palaamaan koulunpenkille. Menen opiskelemaan AMK-tasolle alaa, josta minulla on hiukan työkokemusta, mutta ei niin paljoa, että pääsisin aikuisten puolelle opiskelemaan. Siksi menen nuorten koulutukseen.

No, sinänsä jo se, että menee kolmekymppisenä parikymppisten joukkoon, on jo vähän erikoinen kokemus. Aiheeseen vaikuttaa kuitenkin pari asiaa, jotka tekevät kokemuksesta vielä erikoisemman. Ensinnäkin, vaikka alalla työskentelevistä ihmisistä noin puolet on miehiä, niin kummastuksekseni huomasin, että koulutukseen hyväksytyistä naisia oli yli 80%. Toiseksi, olen todella nuoren näköinen ollakseni yli kolkyt. Näytän parikymppiseltä. Tiedän, koska ihmiset yleensä luulevat minua n. 10 vuotta nuoremmaksi kuin olen.

Tilanne on siis hyvin erikoinen. Olen kolmekymppinen mies, jonka ikä paljastuu vasta  kysyessä, ja olen menossa opiskelemaan nuorten naisten joukkoon. En ole ikinä ollut missään työpaikassa tai opiskelupaikassa, jossa olisi noin suuri naisenemmistö. Tiedän, että opiskeluohjelmassa, johon olen menossa, suurin osa opiskeluista tehdään erilaisissa tiimeissä ja projektiryhmissä. Eli olisi siis pakko tulla kohtuullisesti toimeen opiskelutoverien kanssa.

Nyt siis pari kysymystä 18-25v tytöille:

1) Mitä ajattelisit harvoista miehistä opiskelupaikassasi, jos opiskelisit jossain hyvin naisvaltaisessa paikassa?

2) Mitä ajattelisit miesopiskelijasta naisvaltaisessa opiskelupaikassasi, joka kaikenlisäksi paljastuisi babyface-kolmekymppiseksi?

3) Anna joku neuvo naistiimeissä toimimiseen miehelle, joka ei ole ikinä ollut naisvaltaisella alalla

Kommentit (13)

sweet

Kysyn ensin rehdisti, kelpuuttaisitko vastauksia pariin kysymykseen alle 18 vuotiaalta joka on opiskellut nyt ensimmäisen vuoden ammattikoulussa jossa on todellakin suuri naisvalta (sosiaali- ja terveysala) ja jonka samassa rakennuksessa on AMK? (täytän tänä vuonna 17) =)

mies

Joo ei ole niin tarkkaa =) 18-25 ikähaarukka oli lähinnä suuntaava, kun arvioisin, että lähes kaikki muista aloittavista opiskelijoista on tuon ikäisiä.

millabi

1) Opiskelen erittäin naisvaltaisella alalla, ja toki yritin sinkkuna päästä tutustumaan miehiin :D
2) Etkai oikeasti kuvittele olevasi joku vanhus AMK:ssa?? Mä olen juniori meillä (22v) ja muut on vanhempia.. Toki on niitä jotka tulee suoraan lukiosta mutta vanhin taitaa olla 50v. Että näin.
3) Älä ajattele että oot mies, ja että ne muut on naisia. Seriously, mitä väliä.

mies
millabi

1) Opiskelen erittäin naisvaltaisella alalla, ja toki yritin sinkkuna päästä tutustumaan miehiin :D
2) Etkai oikeasti kuvittele olevasi joku vanhus AMK:ssa?? Mä olen juniori meillä (22v) ja muut on vanhempia.. Toki on niitä jotka tulee suoraan lukiosta mutta vanhin taitaa olla 50v. Että näin.
3) Älä ajattele että oot mies, ja että ne muut on naisia. Seriously, mitä väliä.

Kolmoseen sanoisin heti, että on sillä väliä. Miehet ovat erilaisia kuin naiset, ja miesseurassa on erilaista kuin naisseurassa. Noin niinkun esimerkiksi, sellaiset läpät mitä heitetään mieskaveriporukassa, voi vetää naisilta lähinnä suut mutruun (paitsi jos mies on joku supersuosittu kaikkien naisten ihastus). Enkä siis tarkoita edes mitään alapääjuttuja, vaan yleensä ns. suoraa puhetta, ja ehkä tahallisiakin kärjistyksiä. Tiedän, että naisilla menee usein hermot, jos joku vähän liikaa puhuu totuuksia.

Eli kolmoseen otetaan neuvoja vastaan, miten toimia tiimin/ ryhmän ainoana miehenä. :)

mies

Ja vielä millabille: tossa on näköjään joku peukutussysteemi, ja joku on painanut sinulle miinuspeukun, mutta voin sanoa, että minä en sitä tehnyt. En harrasta peukutuksia. 

millabi

mies: No ei meillä sillä sinänsä ole väliä. Miehet kun ovat vähemmistö, niin niillä on joku oma kerhonsa sitten jossa saunovat ukkoporukalla ja mitä ikinä tekevätkään. Miehiä siis oikeasti joku 3kpl 70 hengen vuosikurssilta. No älä nyt ainakaan sovinistiksi heittäydy. Mistä muuten tiedät, että oot ihan oikeasti AINUT mies? No mä nyt ajattelen jos joku mies naisporukassa sanoo vaikka, että "naiset on nii paskoja autonratissa" ni toteen vaan että sä ootkin mies. Ei siinä sen kummempaa. Kai ne sukupuoliroolit meidän alalla on muutenkin niin kyseenalaistettuja ja niitä pohditaan paljon, että mies- ja naissukupuoli erottuu lähinnä seksuaalisissa intresseissä (toki homoja ja lesboja mahtuu mukaan). Koitat vaan päästä tyttöjen juttuihin mukaan ja kuunnella tunnollisesti niiden miesongelmia, tai sitä miten ei taaskaan löytynyt hyviä farkkuja. Sano mielipiteesi, mutta älä heti että "no ei kukaan kato sun farkkujas, ihan sama ostat ekat mitkä löytyy mitä välii hei ajattelet naisena ihan liikaa".

mies

millabi: En ole ainoa mies, mutta jos naisia on 85% pintaan, niin matemaattiset todennäköisyydet puhuvat sen puolesta, että jokaikisessä projektitiimissä/ case-ryhmässä/ tjsp. olen aina ainoa mies. Eli kaikki ryhmätyö mitä tehdään, niin olen ainoa mies ryhmässä, koska tiimeissä harvoin on yli kymmentä ihmistä, ja silloin matemaattisen todennäköisyyden mukaan olen tiimin ainoa mies.

Se on sitten eri asia, että vapaa-ajalla pääsen varmasti tutustumaan niihin harvoihin opinto-ohjelman muihin miehiin. En sitä niin ongelmaksi koekaan, sehän on oikeastaan vahvasti yhdistävä tekijä, kun ollaan kaikki outolintuina naisten seassa.

sweet

Noni, kiva. =)

1. En itse ajattelisi oikeastaan mitään, kun on niin normaalia täälä päin ainakin. Mahtavaa että miehet uskaltautuu "naisten alalle" miettimättä, mitä muut ajattelee! =D

2. Meidän koulussamme on jopa ihan ammattikoululaisia joista ihan muutama on n. 40 vuotiaita (sekä miehiä että naisia)! =D AMK:n puolella pääosin onkin vielä vanhempaa porukkaa, kokeneet työelämässäkin jo, siellä ikähaarukka n. 20-50v.
Eikös se ole vain hyvä juttu että näyttää kolmekymppisenä vielä 10 vuotta nuoremmalta? En mä ainakaan tulkitsisi miksikään babyfaceksi! =) Mitä sitä parikymppiset naiset nyt moittisi vaikka paljastuisitkin 30 vuotiaaksi, luulenpa että ihailuja tulisi ennemmin. =)
30 vuotias ei mun mielestä oo tosiaankaan mikään vanha opiskelemaan, voihan sitä elää vaikka 80 vuotiaaksi, elämää edessä suuri osa vielä!

3. Kannattaa olla oma itsensä, naisista saa hyviä kavereita. Meidän alallamme tehdään paljon ryhmätyötä kaikkien kanssa, myös miespuolisten ja itseään vanhempienkin kanssa. Kaikkien kanssa tulee hyvin toimeen, ihmiset ovat kuitenkin aika suvaitsevaisia. Eikä me "hoitsutkaan" nyt luonteeltamme samanlaisia olla kaikki, jotkut arvostelevat toisia ihmisiä herkemmin kuin toiset.

Kyllä sä totut siihen että suurin osa on naisia. Ei siitä huolta tarvi kantaa tai hävetä ikäänsä.=) Jos ja kun kerran näytät parikymppiseltä niin suhun tuskin kukaan edes kiinnittää huomiotakaan sen enempää. Ja et sä ainut mies sielä kumminkaan ole.=)

millabi

Onko sulla ollenkaan naisia kavereina? Itse opiskelin AMK:ssa jonkun aikaa, eikä siitä tullut juuri mitään. Mulla nyt on lähinnä huonoja kokemuksia näistä tiimitöistä, johtuen varmaan siitä että aina jouduin sellaiseen ryhmään jossa a) kukaan ei tee mitään b) on yksi (tai pahimmillaan kaksi jotka riitelevät "herruudesta") nipottavaa neitiä jotka päättävät kaiken mitä pitää tehdä. Tradenomilinja oli tämä, en nyt yleistä mitenkään, kerroin vain oman kokemukseni. Eipä siinä auttanut muuta kuin koittaa selviytyä (mielestäni tiimityöt eivät kyllä mulle ainakaan sopineet, yksinkertaisesti vitutti olipa tiimi mikä tahansa), ja siellä jos missä tuntu nää sukupuolierot tulevan esiin mutta tapauskohtasta varmasti tämä. Mutta vaikka tiimeissä tehtiinkin, niin turhaa lasket tässä mitään todennäköisyyksiä: usein ryhmän sai valita itse (itsellänihän ei kolahtanut kenenkään kanssa, joten ala ja kouluvaihtoon :D). Osaan kyllä tehdä ryhmätöitä, mutta tuolla kävi nyt noin. En koe, että sillä olisi ollut kamalasti väliä olivatko muut miehiä vai naisia. Tosin miehillä oli ehkä hieman rennompi ote opiskeluun, mutta ihmisiä on aikalailla moneen junaan.

sweet

Niin, puhuitte tosta läpän hetosta, niin kyllähän jotkut naiset saattaa ottaa nokkiinsa jonkinlaisesta läpästä, mutta tuskin ne ny niin pitkävihasia siitä ois etteikö tilannetta saada korjattua. Yritä vaan säästellä semmoinen miesten oma läppä sinne miesten omiin porukoihin, naisia kannattaakin käsitellä aika varovasti. Kyllä sen oppii, ketkä ymmärtää mieshuumoria ja ketkä ei. Naiset puhuu useimmiten pahaa seläntakana kun taas miehet sanovat asiansa yleensä suoraan. Ja jos ny sattuu vahongos jonkun omalla läpällään loukkaamaan niin saahan anteeks pyydettyä tai jos huomaa nii sanoo heti että "no se oli vitsi!". =D On mutkin saanu loukattua läpällä, vaikken kovin helposti loukkaannukaan, se kys. asia silloin ny meni itseltäni vähän yli... Eli siis no vinkkinä ettei kannata sanoo mitään ulkonäköön liittyen ainakaan naiselle, jota ei tunne hyvin... =D Semmonen hermostuttaa ainakin mua. Paitsi jos huomaan sen todellakin olevan vaan huumoria. =) Enpä usko et tosiaan kukaan nokkiin ottaas yleisestä läpästä naisia kohtaan, että "naiset ei osaa ajaa autoo" tai "naiset on nalkuttajia".... "No, mitä sitte?" =D

sweet

En usko että olisit naisten keskuudessa mikään ns. 'mustalammas', vaikka oletkin mies. Ei naiset siihen oikeataan kiinnitä huomiota, jutteleeko ny miehelle vai naiselle niitä näitä. Miehelle sillä saattaa olla merkitystä mutta ajattelepa toisin päin, miten suhtautuisit tilanteessa jossa joku 30v nainen tulisi miesvaltaiseen kouluun, jossa on n. 20v miehiä... En tiiä kuinka eri asia toi sitten miesten näkökulmasta olisi mut... =D Itse olen tiimityöskentelyssä aika alistuvainen, joten ei haittaa vaikka olisi ne pari tyyppiä, jotka taistelee siitä johtajuuesta. =D Mielipiteeni kyllä tuon julki, se on eri asia kuunteleeko kukaan, mutta ei mulla hermot mene. Jos mun jutut menee ohi, nii no, eipä kai sitte tartte vaivautua mihinkää jos joku kerran haluaa tehä työnsä yksin nii tehkööt, kunhan se on sitte hyvä. =D

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

1) Mitä ajattelisit harvoista miehistä opiskelupaikassasi, jos opiskelisit jossain hyvin naisvaltaisessa paikassa?

-Hieno homma.

2) Mitä ajattelisit miesopiskelijasta naisvaltaisessa opiskelupaikassasi, joka kaikenlisäksi paljastuisi babyface-kolmekymppiseksi?

-Hieno homma

3) Anna joku neuvo naistiimeissä toimimiseen miehelle, joka ei ole ikinä ollut naisvaltaisella alalla

-Kokemusten kautta voittoon?

Ei toi nyt niin iso juttu ole. Asenne ratkasee. Ite opiskelin joskus lukiopohjasessa opistossa jossa oli miehiä päälle kolmekymppisiä. Ikähaarukka noissa muutenki se 18-35v..

mies

millabi: Ei ole naisia kuin tuttavina enää, ja pari entistä tyttöystävää, joiden kanssa voi satunnaisesti vaihtaa sanan tai pari. Olen huomannut sellaisen asian, että kaveruus/ ystävyys miehen ja naisen välillä on aika vaikea asia. Usein tilanne kääntyy sellaiseen, että nainen yrittää huvikseen vähän pelata miehellä, tai hyväksikäyttää miestä jonain kantoapuna ja autokyyditsijänä...

sweet: niin no juuri tuollaisiin "taisteluihin" ja seläntakana puhumiseen se liittyykin, mikä vähän hirvittää tulevassa opiskelupaikassa. Miesten kesken jos tehdään, isoakin projektia, niin usein kaikki on ihan tyytyväisiä, jos tehdään suunnilleen oikein ja homma suunnilleen pysyy raiteillaan. Lopuksi käydään tuopilla. Sitten taas, kun olen pari kertaa ollut mukana jossain projektissa, jossa on paljon naisia, niin yleensä loppuvaiheet menee aivan älyttömässä viilauksessa, taistellaan jostain aivan merkityksettömistä sanamuodoista tai esityksen pitotavasta tai jostain. Projektin päätyttyä haukutaan jotain/ joitain porukan jäseniä selän takana. 

Tiedän kokemuksesta, että olen huono tällaisissa tilanteissa.

Mellyaww: Kun sinulle paljastuisi yhtäkkiä, että se parikymppiseksi luulemasi tyyppi onkin kolmekymppinen mies, niin et ihmettelisi yhtään, että mitä se tekee siellä? Et ajattelisi, että sen pitäisi olla jossain hienossa duunissa tekemässä 4000 kuussa, eikä parikymppisten naisten joukossa opiskelemassa?

(Tosiaan en tiennyt, että se linja on niin totaalisen naisvaltainen. Jos olisin tiennyt, niin olisin hakenut johonkin toiseen AMK:iin, koska muissa kouluissa vastaavilla linjoilla on miehiäkin)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat