Ollako vai eikö olla?

sininen-uni

Olen tuntenut miehen lähes kolme vuotta ja meilla on ollut koko ajan jonkinlainen on-off-suhde. Suhdetta on jarrutellut mies, joka on halunnut saada yksityiselämänsä kuntoon ennekuin on valmis suhteeseen, suurimpana esteenä on ollut hänen avioeronsa ja lapsi tästä suhteesta. Minä olen sitten tyhmänä odotellut päivää jolloin voisimme oikeasti olla yhdessä. Välitän miehestä erittäin paljon, rakastankin, mutta en tiedä kauan jaksan enää odottaa.

Uusimpana ongelmana on miehen masennus, joka on vain viilentanyt välejämme. Hän ei usein jaksa lähteä mihinkään tِöiden jälkeen tai edes vapaaapäivinä, vaan linnottautuu yksin kotiinsa eika halua edes tavata minua. Hän aina pahoittelee asiaa ja kertoo kuinka tärkeä olen hänelle. Tekisi mieli katkaista valimme kokonaan ja siirtyä elämässä eteenpäin, löِytää joku, joka välillä huolehtisi minusta eika minun aina tarvitsisi olla se vahvempi. Tiedän, etta minun pitaisi puhua miehen kanssa vakavasti, mutta hän ei nykyään päästä edes lähelleen. Hänellä on paljon ongelmia omasta takaa enka haluiaisi lisätä tätä taakkaa. Tama tilanne on alkanut aiheuttaa masennusta jo minussakin, kun en tiedä mitä tekisin. Tunnen itseni loukatuksi aina kun hän torjuu minut, mutta tuntuu tosi pahalta, etta jättäisin hänet nyt kun hänellä muutenkin menee huonosti. Pieni osa minusta kuitenkin vieläkin uskoo, etta voisimme olla onnellisia yhdessä.

Neuvoja/ajatuksia?

Kommentit (1)

enkelinsiipi

Kokemuksesi kuulostaa todella tutulta. Itse elin melkein vastaavassa tilanteessa tosi pitkään ja on vaikea kirjoittaa lyhyesti tilanteestamme. Lapsia miehelläni/meillä ei kuitenkaan ole. Mieheni oli joissain asioissa todella etäinen ja saattoi välillä kulua kaksi tai jopa kolmekin viikkoa ennen kuin taas tapasimme. Hän ei esimerkiksi jaksanut lähteä leffaan tai syömään. Hän perusteli asiaa väsymyksellään ja masennuksellaan. Jotenkin tunsin empatiaa/sympatiaa häntä kohtaan enkä osannut jättääkään häntä, vaikka ei aina tuntunutkaan siltä, että hän kohtelisi minua hyvin.

Joka kerta kun näimme meillä oli joka kerta kuitenkin ihanaa ja olin jollain tavalla koukussa häneen. Hän oli jollain tavalla salaperäinen ja kiehtova. Kaikkea mitä halusin ulkonäöltään ja luonteeltaan. Viime vuonna mieheni masennus paheni. Mieheni meinasi tehdä itsemurhan. Onneksi sain taivuteltua hänet terapiaan ja hän aloitti lääkityksen. Terapia on auttanut hyvin ja mieheni on suunnitellut lopettavansa terapian. Masennuksen pahimpana aikana emme vielä asuneet yhdessä, mutta kun masennus paheni asuimme käytännössä yhdessä välillä minun ja välillä mieheni luona. Mieheni vointi alkoi parantua ja samalla suhteemme parani. Päätimme muuttaa yhteen.  

Olemme nyt asuneet yhdessä vuoden.  Sain tietää toisesta naisesta/ex-avovaimosta vasta sen jälkeen kun muutimme yhteen. Mieheni oli siis suhteemme huonoina aikoina ollut on-off-suhteessa toisen naisen kanssa useamman vuoden. Samalla hän tapaili minua ja elin tietenkin uskossa olevani hänelle ainoa. En ymmärtänyt aluksi, että miten hän on voinut valehdella minulle ja elää kaksoiselämää. Se loukkasi minua syvästi.  Olen nyt antanut jollain tasolla anteeksi enkä mieti asiaa kokoajan, mutta en ole pystynyt unohtamaan täysin sitä miten hän minua kohteli. Niitä isoja valheita on vaan niin vaikea anteeksi. Välillä mietin, että olen tyhmä, kun olen antanut kohdella itseäni huonosti. Toisaalta mietin välillä, että en itsekään ole täydellinen ja sen takia minun pitäisi olla vain tyytyväinen siitä mitä meillä nyt on ja unohtaa menneet. Hyviä hetkiä on niin paljon ja olen onnellinen, vaikka menneisyyden haamut saapuvatkin joskus kummittelemaan. 

Mieti mitä todella haluat. Masentuneen kanssa seurusteleminen ei ole herkkua. Kumppanina joutuu luopumaan paljosta. Tulee hyviä kausia ja sitten huonoja kausia. Kannattaa lähteä ajoissa suhteesta jos epäröit. Mitä kauemmin roikut suhteessa sitä vaikeampi siitä on lähteä. On mahdollista, että olette jonain päivänä onnellisia. Mieti suhteenne hyviä ja huonoja puolia ja tee niistä lista. Tai kirjaa ylös päivämäärä johon mennessä päätät pysytkö suhteessa vai et. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat