Sopiva aika yhteenmuutolle?

Seuraa 
Liittynyt29.6.2009

Mikä on mielestänne sopiva aika yhteenmuutolle seurustelun seuraavaksi vaiheeksi?

Tiedän pariskuntia, jotka on muuttaneet yhteen, kun yhteistä taivalta on kuljettu vasta puoli vuotta. Itse taas olen seurustellut poikaystäväni kanssa melkein 2,5 v, emmekä asu vielä yhdessä.

Kun on muutettu yhteen, pitääkö mielestänne ottaa seuraava askel, eli mennä kihloihin / naimisiin ja mahdollisesti hankkia lapsia? Vai voiko elää avoparina koko elämänsä?

Kommentit (6)

Mellyaww
Seuraa 
Liittynyt11.8.2009

Kaikki on yksilö/parikohtaista. Miksi mennä sen mukaan, miten muut menevät. Kyllä te sen parhaiten tiedätte, koska on aika ottaa seuraava askel.  

Mitä tohon avoparina elämiseen tulee, onhan niitäkin monia. Nykyään ei samalla tavalla arvosteta avioliitto, kuin joskus ennnen. Mielestäni se, että ei ole "suuria kirkko häitä" ei meinaa sitä, ettettekö rakastaisi toisianne saati voisi olla yhdessä loppu elämänne. Häät/lapset eivät ole tae mihinkään. Ne joko ovat tai eivät ole osa luonnollista parisuhdetta. 

Vierailija

Ei mekää viel asuta kimpassa, kolme vuotta takana seurustelua (ja ikää on 20 ja 21). nyt tässä syksyn tullessa tarkoitus muuttaa. ollaan nähty liian usein, kuinka parisuhteet kaatuu kiireeseen muuttaa kimppaan, kihlautua, tehä muksuja jne. Pitää nauttia parisuhteesta rauhassa, jos toisen kanssa aikoo olla, mikä kiire sitten onkaan. asioita arvostaakin paljon enemmän kun antaa niille aikaa ja tekee sen sitten kunnolla eikä hätiköiden.

Frida

Samaa mieltä kuin edellä olevat. Omakohtaisesti ei ole ollut edes mahdollista muuttaa yhteen poikaystävän kanssa, ollaan eletty kaukosuhteessa vuoden verran. Välimatkaa on 150 km. Ollaan "harjoiteltu" yhdessäasumista muutamaan otteeseen niin, että olen ollut poikaystäväni kotikaupungissa töissä eri pituisia pätkiä. Ikävä raastaa ja olisi ihanaa asua edes samassa kaupungissa. Jos poikaystäväni saa hakemansa koulutuspaikan niin syksyllä meilläkin on ehkä mahdollisuus muuttaa yhteen! 

Pitää tehdä niinkuin hyvältä tuntuu, väliäkö sillä, mitä muut ajattelee. Sillä on merkitystä, mitä TE ajattelette.

Piuppa

Me muutimme yhteen reilun vuoden seurustelun jälkeen. Poikaystäväni olisi halunnut muuttaa jo paljon aikaisemmin, ja minäkin jo asiaa harkitsin. Halusin kuitenkin pitää harkinta-aikaa niin kauan, että vuosi tuli täyteen. Ihmeellinen periaate vain :D

Oikein hyvin on yhteiselo sujunut, mutta tulevaisuudesta ei ole vielä mitään varmuutta. Molempien opiskelut ovat sellaisessa vaiheessa, että parin vuoden päästä voi tulla muutto toiselle paikkakunnalle tai ulkomaille, jolloin täytyy sitten miettiä tulevaisuutta uudelleen. Tavallaan tämä ajatus helpotti yhteenmuuttoa, sillä vielä on mahdollista lähteä omille teillemme ilman suurempaa draamaa tai seurata toisen matkaa :) Voisihan sitä vaikka seuratakin...

Lenune

Mä taas näen asian vähän eritavalla, ku muut kommentoijat. Ite muutin nykyisen kanssa yhteen vajaan 4kk seurustelun jälkeen. Hyvin on sujunut mitä nyt pari kk samaa vuokraa maksettu. Itse näen "varhaisen" yhteenmuuton siinä mielessä hyvänä asiana, että oppii samantien millaista se arkielämä toisen kanssa on. Se on kuitenkin ihan eri asia jakaa ne kaikki kotityöt, maksaa laskut ja vuokrat puoliksi, katsella sitä samaa naamaa 24/7, kuin hoitaa molemmat itse omat laskunsa ja asiansa ja viettää iltoja, satunnaisia öitä ja viikonloppuja yhdessä.

Yhteenmuutossa sen vasta näkee, jaksaako sitä toista katsella loppuelämää. Ite oon monesti nähnyt pareja, jotka on tosi onnellisia monta monta vuotta erillään asuessa ja sitten kun muutetaan yhteen menee kaksi kuukautta ja suhde onkin ihan riekaleina. Henk.koht en halua tuhlata elämästäni vaikkapa 5vuotta seurusteluun ihmisen kanssa ja todeta sitten lopulta saman katon alla, että ei tästä tuukaan mitään. Vuokralla asuminen on lisäksi kovin helppoa, jos ei suju, voi pakata reput ja lähteä eri teille. Asuntolainaa en todellakaan alkaisi ottaa ennen kuin useampi vuosi yhdessä asumista on takana.

Samoin kihlaus ja lapset tulevat minun arvojärjestyksessäni vasta yhdessä asumisen jälkeen. Yhteen muutto muuttaa ihmisiä ja siinä mitataan se löytyykö molemmilta saman verran panostusta ja halua rakentaa kahdesta erillisestä elämästä yhteinen toimiva kokonaisuus... Sitten kun tämä todetaan toimivaksi, aletaan harkita niitä seuraavia suhdetta muuttavia asioita aka lapsia. Kihlauksen nyt ei minun silmissä pitäisi muuttaa suhdetta itseään mihinkään, mutta en minä sitäkään tekisi, ennen kuin olen varma pystyväni elämään toisen kanssa loppuikäni.

Elenainen

Muutin nykyisen avopuolisona kanssa yhteen aikoinaan noin 2 kk seurustelun jälkeen. Hyvin menee! Sen vaan tiesin toisesta että tuossa se minun mies on ja sillä selvä. Alussa oli vaikeaa sopeutua elämään toisen kanssa, mutta molemmat olivat kovasti halukkaita opettelemaan toisen tapoja ja nyt monen vuoden jälkeen meille on kehittynyt yhteiset tavat joiden ansiosta ei riitoja enää synny pikkujutuista :)

Rohkeasti vaan yhteen muuttamaan ja opettelemaan yhteistä elämistä jos siltä tuntuu! Toki se jännittää aluksi, mutta ei siinä mitään häviä jos kokeilee yhteiseloa. Ja vuokralaisen on tosiaan helppo pakata kimpsut ja kampsut jos homma ei toimi, ihan niin kuin aikaisempi kirjoittaja totesi. Eikä se yhteenmuutto tarkoita sitä että heti pitäisi mennä sormuksia valitsemaan!

Pidän teille peukkuja :)

Kirjoittelen omasta avoliitostani ja ihmissuhdekiemuroistani blogia, käy kurkkimassa täältä jos kiinnostaa: http://myotajavastamaessa.blogspot.fi/

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat