Miehen alkoholinkäyttö

jasminette

Olen ollut mieheni kanssa 4 vuotta yhdessä. Tapasimme kun hän oli 17v ja minä 16v. Joimme molemmat alaikäisenä, ja meno yltyi kun mieheni täytti 18 vuotta. Hän joi usein viikonloppuisin kavereiden kanssa ja baarissa semmoiset lärvit ettei tajunnut mistään mitään, ja usein oksentaakin vielä illan mittaan ja seuraavana päivänä. Jos tulen jostain reissusta kotiin seuraavana päivänä kun hän on juonut ja hän on oksentamassa vessassa, hän vain sanoo että vatsassa on kiertänyt todella pahasti, mutta alkoholilla ei ole vaikutusta asiaan. Olen itse muuttunut paljon parin vuoden aikana; en itse juo enää kuin muutaman saunaoluen ja tekee pahaa katsoa miestäni. Nytkin viime viikonloppuna hän oli kamalassa kunnossa, sillä hän joi perjantaina ja lauantaina. Olen koittanut puhua tästä asiasta monta kertaa, että se häiritsee minua enkä tahdo että hän juo niin paljon. Jos yritän sanoa asiasta hänelle rauhallisesti ja ystävällisesti kun hän on humalassa, hän väittää vastaan ja rupeaa uhoamaan että olen ärsyttävä nipottaja. Emme voi pitää hauskaa yhdessä joissain illanistujaisissa/bileissä missä tarjotaan alkoholia, koska joudun vahtimaan mieheäni. Selvennän vielä, että hän ei siis juo viikolla lainkaan, sillä käy töissä. Perjantaita itse odottelen kauhulla...

Mutta nyt. Kun eilen en jaksanut kertakaikkiaan edes puhua asiasta, koska oletin ettei hän taaskaan kuuntelisi minua. Otin vain peiton ja tyynyn sängystä että menen nukkumaan sohvalle. Hän itse tuli luokseni ja kyseli ensin miksi menen sohvalle nukkumaan jne, ja lopulta kerroin taas kerran kaikki tuntemukseni hänen juomisen suhteensa. Yhtäkkiä hän rupesi itkemään ja kysyi, että voinko auttaa häntä. Olin aivan hämilläni ja kysyinkin että missä pitää auttaa. Hän sanoi että juomisessaan.. Hän ei ole ennen pyytänyt minkäänlaista apua itse, vaan suuttunut kun olen yrittänyt tarjota apua hänelle. 

Tämä vain on uusi asia minulle, ymmärrän että minun täytyy kuunnella ja tukea miestäni, mutta voinko itse auttaa mitenkään muuten? Onko kenelläkään ollut koskaan vastaavanlaista tilannetta? 

Kommentit (3)

Mellyaww

Kännisen ihmisen kanssa EI voi käydä keskusteluja. End of story. 

Jotkut miehet juovat. Kertomasi perusteella on vaikea määritellä onko kyseessä niinkään ongelma. Etenkin jos mies käy töissä eikä elämä muuten häiriinny tai mene alkoholin mukaan. Eksäni oli samanlainen 24-29-vuotiaana. Kävi töissä, oli muuten suht asiallinen henkilö.. Mutta alkoholi oli se, mikä tuotti ongelmia. AINA ja ainoastaan. 

Välillä mies halusi lopettaa. Ymmärsi alkoholin vaikutuksen parisuhteeseemme. No.. puheen tasollehan se aina jäi. Mies vaan halusi pitää vielä kiinni siitä "nuoruudestaan ja vapaudestaan" juhlia, "pitä hauskaa" ja tehdä niinkuin sielu sietää. Myönsikin loppu peleissä että ei hänestä ole seurustelusuhteeseen.. Tällä koitan nyt ajaa sitä pointtia, että kaikki on suhteellista ja yksilöllistä. Kuitenkin nuoria kun olette, ei käsittääkseni perhettä/lapsia jotka velvoittavat. Onhan se tietysti ikävää tollanen. 

Vierailija

Nykyisessä suhteessani oli vaihe joka kesti pari vuotta, jolloin mieheni joi joka viikonloppu ja käytös oli sellaista jota itse sain hävetä. Itse jo rauhotuttuani eikä juominen enään innostanut suurimman osan viikonlopuista huolehdin miehestäni kun hän joi. Minua tilanne rasitti ja joka viikonloppua jo maanantaista pelkäsi. Alkoholinkäyttö vaikutti suuresti meidän parisuhteeseen ,suurin riidanaihe.

No kun mies oli käynyt armeijan, niin pikkuhiljaa rauhottui. Muutaman kerran mokaili vielä pahasti kännipäitten ja ilmoitin että seuraavasta kerrasta minä lähden.

Sen jälkeen mies on pikkuhiljaa rauhoittunut ja viime mokailua en muistakkaan. Eli pari vuotta oltu rauhallisemmin.

Jälkeenpäin itse mietin, että ehkä kuului siihen miehen ikään se että juodaan. Ainakin meidän tapauksessa. Mutta hyvä että on rauhoittunut.

Mutta voimia sinulle, tiedän todella mistä puhut :D

ennipenni

Ite en kyllä koe ongelmana että mieheni juo lähestulkoon joka viikonloppu, koska itsekin juon välillä jopa useammin kuin hän. kaverit juo joten usein sitten heidän kanssaan tulee tartuttua pulloon. muakin kyllä ärsyttää krapulaista miestä kattoa kun vaan valittaa, mutta muuten sen juominen ei kyllä vaivaa mua. eipä olis kyllä varaa sanoakaan mitään itsellä. anna miehes välillä relaa :) 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat