Kysely kotoa pois muuttaneille :) - Gallupit

Monsu

1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa?
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?)
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin?
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa?
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi?
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin?
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon?
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona?
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi?
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi?

Omat vastaukseni:

- 18-vuotiaana.

2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?)
- Halu itsenäistyä, äidin muutto toiselle paikkakunnalle, opiskelu.

- Asun kyllä, koska ensi vuonna alkaa neljäs (ja viimeinen) vuosi lukiossa.

4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa?
- Muutin yksin, mutta puolen vuoden kuluttua muutin mieheni kanssa yhteen.

- Ensimmäinen asuntoni oli 37-neliöinen rivitaloyksiö, siisti ja hyväkuntoinen, josta tykkäsin tosi paljon.

- Vaihtelevasti, perusmenoihin riittää kyllä. Jos tulee yllättäviä laskuja tai menoja, niin sitten on heikompaa. Olen kuitenkin opiskelija ja elän kelan tuilla.

- Olin.

- Aluksi oli rahallisesti vaikeaa ja huomasin kuinka paljon pitää ottaa vastuuta, niin silloin toivoin hetken, että asuisin sittenkin kotona. Se ajatus meni nopeasti ohi. :D

9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi?
- Sänky, kaappeja ja pöytiä mulla oli, mutta keittiönpöydän, tuolit, television ja tv-tason sain isältä. Sohvaa en edes ostanut yksin asuessani.

- Nykyään asun mieheni kanssa ihanassa kaksiossa, enkä oikeastaan voisi olla elämäntilanteeseeni yhtään tyytyväisempi. Ainakaan tällä hetkellä.

Sivut

Kommentit (29)

omaruru

1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa? 18
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?) Muutin poikaystävän kanssa lähelle yliopistoa
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin? Kyllä.
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa? Poikaystävän kanssa.
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi? Opiskelijakaksio.
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin? Tuolla kaksiossa asuessa opintoraha riitti hyvin, mutta nyt kun asun yksin, riittää juuri ja juuri lainan kanssa.
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon? Juu.
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona? En.
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi? Vein vain kirjoituspöydän, muut ostettiin kirppareilta.
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi? Hyvin, rahaongelmista huolimatta.

Embo

[size=11]1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa? [color=red]- olin 19[/color]
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?) [color=red]- uus opiskelupaikka eri kaupungissa sekä samalla tietenkin myös itsenäistymishalut[/color]
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin? [color=red]- siellä asun yhä, minne vanhempien luota poismuuttaessani tulin[/color]
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa? [color=red]- sukulaistytön kanssa vuokralle kimppakämppään aluksi[/color]
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi? [color=red]- vähän pieni ja pimeä, joskin hyvällä sijainnilla ja olin onnellinen, kun sai elellä itsenäisesti![/color]
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin? [color=red]- kyllä ne ovat riittäneet, ja nytkin riittävät kun käyn töissäkin - voi ostaa jo muutakin kuin nuudelia[/color]
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon? [color=red]- olin[/color]
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona? [color=red]- no en! kerran jouduin kuukauden ajan asumaan vanhemmilla, kun opiskelija-asunnosta ajettiin ulos ennenkuin oli uutta alla..[/color]
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi? [color=red]- en ostanu heti mitään ihmeitä, paitsi halvan ja hirveän näköisen televisiön ja sit jotain pieniä tykötarpeita.. myöhemmin muutellessa on tullu sit keittiön pöytää ja sohvaakin taloon[/color]
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi? [color=red]- no tässä kuussa muutan tästä nykyisestäkin pois ja sitten tulevaan tilanteeseen olen tyytyväinen kyllä[/color][/size]

jenn_a

18
halu itsenäistyä, muutto poikaystävän kanssa yhteen koska jokatapauksessa olisi vietetty aikaa samassa paikassa
jep
poikaystävän
yksiössä asuttiin kahdestaan, pieni mutta oikein hyvin mahduttiin eikä tehnyt edes tiukkaa!
riittää, tällä hetkellä jo työelämässä ollut jonkin aikaa niin jää rahaa säästöönkin hiukan
kyllä, se oli kyllä täysin oikea hetki
no on kyllä tullut mieleen minkälaista olisi vielä kotona asua.. ei hullumpi ajatus, tulen vanhempieni kanssa todella hyvin toimeen
sohvat, tv-taso yms. yhdisteltiin molempien tavarat joten paljoa ei tarvinnu ostaa
kyllä, tällä hetkellä meidän nykyinen kämppä liian pieni (kaksio) mut muutto edessä isompaan!

Snaelaug

16
2. Mikä oli muuttosi syy?
Opiskelut
En
Yksin muutin.
Hyvä se silloin oli, nyt kun aattelee niin kauheen pieni.
Kituuttamalla. Ei riitä rahat.
Olin.
Eheeeen! Mitä nyt joskus läpällä.
En kyllä paljoo ostanu, jtn lamppuja tai jotain. Ajan kanssa niitä on tullut osteltua, alukshan sitä sai sieltäsuntäältä kaikkee.
En ole.

lunacracker

1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa? 15
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?) Opiskelu
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin? En
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa? Yksin (tai se oli solu-asunto mutta tuntemattomien naisten kanssa )
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi? Solu, tosiaankin. Ihan hirveä.
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin? Nojaa. Mutsi ja faija maksaa vuokran (oon 18) ja ruokarahaa, kun en kerran KELAlta mitään saa, joten..
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon? Kyl
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona? Harvoin
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi? Vanhemmat nekin maksoi..
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi?Olen sen jälkeen muuttanut nelisen kertaa kolmessa vuodessa , joten.. kaaosta on ollut, mutta nyt olen hyvässä kämpässä. Yks tietty mies vois muuttaa tänne kans niin olisin onnellinen :wink:

Nyytikki

* 17v, täyttämässä 18v
* Halu itsenäistyä ja muuttaa yhteen poikaystävän kanssa
* En, olen muuttanut kahdesti - ekalla kertaa 300km päähän kotikotoa, tokalla kertaa n. 500km päähän kotikotoa :P
* Poikakaverin kanssa
* Yksiö, ihan kiva ja valoisa
* Opintolainaa on otettu, ihan ok toimeen tullaan
* Olin
* En ole.
* Saatiin melkein kaikki lahjoituksina sukulaisilta, vanhemmilta tai ystäviltä. Alkuun ei ollut sohvia vaan esim. korituolit :P
* Olen. Toki voisin jo olla valmistunut ja vetää rahaa työelämässä ja hankkia omakotitaloa avomiehen kanssa ja olla naimisissa ja ja, mutta olen todella tyytyväinen elämään juuri nyt. Opiskelu on aivan jees!

shazzer

Olin 16 kun lähdin kouluun ja asuntolaan asumaan. Viikonloppuisin tulin yleensä kotiin joten se ei ollut niinkään virallnen muutto pois. Vasta sitten kun olin 18 asustelin poikaystäväni luona ja 19-ikäisenä muutettiin yhteen ja paperit ja kirjat ensimmäistä kertaa muuttui. Olipas pitkästi selitetty...

2. Mikä oli muuttosi syy?
Katso ylempi..

En

Asuntolaan siskon kanssa ja sitten omaan asuntoon poikaystävän kanssa. Sitten asuin taas vähän aikaa yksin ja nyt paremman poikaystävän kanssa :D

Jos jätän tuon asuntolahomman pois.. Iso ja valoisa kaksio. ja tosi siisti ja hyvällä paikalla. Ekä hieman kallis se oli.

Kyllä riittää. Vaikka ei tässä ylimääräisiä paljon ostellakaan.

Kyllä

En

Jotain astioita.. En muista

Kyllä.

halium

- vasta 20-vuotiaana.. välivuoden jälkeen :)

- Halu itsenäistyä!
- En. Asun nykyään 170 km päässä kotiseuduilta poikaystäväni kanssa.

- Yksin, luojan kiitos! :)

- Ihana kaksio mahtavalla paikalla, suht edullinenkin ja maailman parhaassa kaupungissa :D

- No, kaksi opiskelijaa, kahdet opintotuet.. pärjätään aivan hyvin, kun vuokra on niin pieni :) Kesällä sitten tienataan, ja kulti on tiennannut nyt keväällä, mä tienaan ehkä syksyllä vähän!

- Kyl maar!

- En kyllä ole. Näin parempi! Vaikka oliskin kiva nähdä vähän useammin..

- Ostin ruokapöydän sillon ekaan kämppääni ja lipaston. Kaikki muu oli kerätty kymmenvuotiaasta etiäpäin ne huonekalut! Astioita sain viimiset kolme vuotta lahjaksi ja kaikkea, joten melko vähillä ostoilla pärjättiin.

- Elämäntilanne on paras <3 Asunto on.. no, ihan jees. Vois olla parempi yleiskunto, mutta kun vuokra on niiiiin halpa verrattuna muihin tällä seudulla, niin kyllä tää kelpaa pari vuotta :) ..ja tosiaan näitä opiskelijoiden asuntoja ei saa nähdä ennen kuin tekee päätöksen muutosta. Mutta kivahan tää on, muodosta tykkään tosi paljon ja isosta parvekkeesta! ..eli olen tyytyväinen :)

flaps

- 19v

- opiskelu

- en

- yksin

- kolmen hengen solu

- riittää, hyvin tulen toimeen

- juu

- joskus, mutten kauhean tosissani, ja lähinnä vain siksi että olisin lähempänä poikaystävää, ja ei tarvitsisi käydä koulussa :P

- sängyn,nojatuolin ja valaisimet ostin. kaiken muun sain kotoa,sukulaisilta ja poikaystävältä

- nojaa, oma koti poikaystävän kanssa olisi ihana, ensi keväänä semmoista ollaan hankkimassa, kämppikset on ihan ok, vaikka välillä hermo meneekin, mutta periaatteessa olen tyytyväinen. elämäntilanteessa ärsyttää se että poikaystävä on armeijassa eikä voida olla yhdessä niin paljon kun haluttaisiin, mutta muuten kaikki on hyvin.

gnirom

*19
*itsenäistyminen se tärkein, lyheni mulla samalla koulumatkakin kyllä huomattavasti
*en
*ensimmäiseen ihan yksin
*30 neliön yksiö hyvällä alueella, tykkäsin tosi paljon :)
*tulen hyvin toimeen, riittävät kun on säästöjä
*jep
*harvemmin on tullut toivottua
*sain suurimman osan kotoa (ruokapöydän, työpöydän), osa oli asunnossa valmiina (kaapit, keittiökalusteet), itse ostin tietokoneen, hyllyn ja sängyn.
*en siis asu enää tuossa yksiössä vaan kaksiossa poikaystäväni kanssa, mutta asunto on hyvä, elämäntilanne vähän kysymysmerkki

femma

1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa? parikymppisenä
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?) halu itsenäistyä
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin? kyllä
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa? yksin
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi? suht iso yksiö ilman parveketta
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin? opintotuki + säästötili, joten ei mitään älyttömän tiukkaa elämää
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon? kyllä
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona? en
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi? porukoiden tai heidän tuttujen kautta sain osan, osan ostin itse ja osa oli jo omasta huoneesta
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi? olen ja en, tilaa ei ole tarpeeksi ja haluaisin parvekkeen, eikä kerrostalo ole muutenkaan ihanneasunto minulle

Amorous

[size=9][color=darkblue]1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa?
- 18-vuotiaana

- Itsenäistyminen ja se että halusin pois kaukosuhteesta. Halusin myös pois kotipaikkakunnalta.

- En asu. On tästä joku vajaa 200km kotipaikkakunnalle.

- Yksin ja hyvä niin.

- Mukavan kokoinen ja hyvä kuntoinen yksiö. Lähellä palveluit. Tykkään.

- Aika heikosti. Rahaa ei oo ku yhtenä päivänä kuussa, joten siitä voi päätellä. Koen silti että pärjään yksin.

- Olin.

- En.

- Ruokapöydän ja lipaston ostin. Oikeastaan muun keräilin vuosien mittaan. Haaveilin jo silloin 16-vuotiaana muutosta, joten sillon ahkeraan keräilin astioita ym. Mummokin joutui tuona aikana vanhainkotiin, joten hältä sain melko paljon kaikkea.

- Asuntoon kyllä olen tyytyväinen, mutta tää opiskelija elämä ottaa vähän päähän. [/size][/color]

nougatte

1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa? 18
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?) valmennuskurssin takia
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin? en
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa? kaverin kanssa
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi? tää on tällanen kaks kerroksinen rivitalo, kolme makuuhuonetta, erittäin hyvä siis:D
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin? itseasiassa porukat maksaa kaiken.. joten tätä ei ehkä kunnolla lasketa kotoa muuttamiseks:)
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon? kyllä
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona? en, mutta onhan sinne välillä ikävä
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi? tää oli valmiiks kalustettu, joten huonekaluja ei tullu ostettua
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi? kyllä:)

nele

**16-17 vuotiaana

**Kaikki suluissa olevat. Halusin vaihtaa paikkakuntaa ja lähteä muualle kokemaan elämää yksikseni. Kun opiskelupaikka varmistui, niin sitten lähdin.

**En asu synnyinkaupungissani, mutta asun kaupungissa jonne muutin. Välissä olen tosin ehtinyt asua muuallakin.

**Ensin muutin koulun asuntolaan, eli solukämppään. Siitä muutin lyhytaikaisesti 2-hengen soluun tuntemattoman tytön kanssa, mutta pari kuukautta asuttuani muutin ystäväni kanssa saman katon alle.

**Jos asuntolaa ei lasketa (pienehkö huone ja yhteiset tilat parinkymmenen muun kanssa), niin ensimmäinen oikea asuntoni oli pieni solukaksio. Huoneeseeni mahtui parisänky muttei paljon muuta ja keittiöni oli ns. eteisessä. Asunto oli kuitenkin siisti, edullinen ja keskustassa.

**Juu kyllä, mainiosti riittivät silloin ja riittävät vielä paremmin nykyään, kun käyn töissä.

**Ehdottomasti. Olisin ollut valmis muuttamaan omaan asuntooni jo vaikka pari vuotta nuorempanakin, koska olen aina ollut hyvin itsenäinen.

**En. Lomailin siellä parina ekana kesänä molempina noin 3 viikkoa ja noina aikoina huomasin, ettei ole paluuta entiseen.

**Ostin ilmapatjan :). Kotoonta vein mukanani pienen lipaston. Ystävän kanssa asuessa kaikki huonekalut tulivat häneltä, joten ostin lisää huonekaluja vasta asuttuani ehkä parisen vuotta pois kotoa.

**Kyllä olen, olen ehtinyt tässä vuosien mittaan muuttaa kymmeniä kertoja, mutta nykyisestä asunnostani tykkään varmaankin kaikkein eniten. Ihana kämppä tähän elämäntilanteeseen. Tietysti jossain vaiheessa haluan erilaiseen asuntoon, kun elämä muuttuu. Ja elämäntilanteeseeni olen myös todella tyytyväinen!

darkling

1. Minkä ikäisenä muutit pois kotoa? - 16 -vuotiaana
2. Mikä oli muuttosi syy? (Halu itsenäistyä, uusi työ- tai opiskelupaikka, jokin muu syy?) - tuntui siltä että oli aika, en varsinaisesti riidellyt porukoiden kanssa mutta elämäntyylit eivät vain sopineet yhteen
3. Asutko vielä samalla paikkakunnalla kuin ennenkin? - kyllä
4. Muutitko ensimmäiseen asuntoosi yksin, kaverin vai poika- tai tyttöystävän kanssa? -yksin
5. Millainen oli/on ensimmäinen asuntosi? - ihan jees kerrostalokaksio
6. Miten tulet toimeen? Riittävätkö rahasi kuukausimenoihin? - niin kauan kuin vanhempien kukkaronnyörit pysyvät auki...
7. Olitko sopivan ikäinen muuttaessasi omaan asuntoon? - kyllä
8. Oletko koskaan toivonut, että asuisit vielä kotona vanhempiesi luona? -en, voinhan aina mennä sinne oleskelemaan ja syömään jos tulee sellainen olo
9. Mitä huonekaluja ostit muuttaessasi, vai saitko jotakin esim. vanhemmilta jo kotoa lähtiessäsi? - sain vanhan kirjoituspöytäni, atk-pöytäni ja sänkyni mukaan. Sukulaisilta/perheeltä sain televisiotason, pari hyllykköä, ruokapöydän, pikkupöydän, kampauspöydän, tuoleja ym., mattoja, verhoja, astioita ym. olin keräillyt ja ostellut jo kauan ennen muuttoa
10. Oletko tyytyväinen asuntoosi ja nykyiseen elämäntilanteeseesi? - elämäntilanteeseen en, asuntoon muuten, mutta haluaisin asua lähempänä Turun keskustaa

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat