Rasistinen vitsi - Gallupit

Lukretia

Kyllä mun mielestä eri rotu- ja ikä- ties mistä ryhmistä voi kertoa vitsejä, kunhan ne ovat nokkelia eivätkä julmia tai mauttomia. En ole rasisti, vaikka nauraisinkin tummaihoisista kertovalle vitsille. Rajansa kuitenkin kaikella, esim. tuo "Miten 55 juutalaista mahtuu kupla-Volkkariin? Kaksi eteen, kolme taakse ja viisikymmentä tuhkakuppiin" oli kuvottava. Jos viitataan ihmisryhmän kärsimään kohtaloon, siinä ei ole enää mitään hauskaa.

Sivut

Kommentit (119)

Cinderella92

no en mä mikään rasisti oo,mutta kyllähän sitä tulee väkisinkin sanottua tummia ählämeiks ja mustalaisia manneiks...ja niin varmaan tekee kaikki "ei rasistisetkin" ihmiset... rasismi on sallittua ainoostaan svedui kohtaan,ku ruottalaiset on niin apinoit :D :D

Jimmy KImmel

Eli "neekerivitsi", sen kertominen ja sille nauraminen. Tuleeko ihmisestä automaattisesti rasisti, jos hän kertoo vitsin tummaihoisesta ihmisestä tai nauraa kyseiselle vitsille? Onko asia tosiaankin niin, että kyseisestä aihepiiristä ei saa vitsailla eikä sitä koskevaa vitsiä saa pitää huvittavana, jotta voi pitää itseään hyvällä omallatunnolla hyvänä ihmisenä?

marimma

Ei minusta edelleenkään.
Eihän mikään vitsi koskaan sais sillon olla huvittava, esiintyy siinä sitten suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen tai tummaihoinen, somali ja juutalainen..

vinkulelu

Ei minusta. Enemminkin se kuinka noita vitsejä kertoo, kylvääkö kokoajan jotain tiettyä ryhmää ja kertoo sellaisia "vitsejä" mitkä ei edes vitsejä ole. Mutta "normaalien" vitsien kertominen ei minusta rasistia tee.

antagonismi

Mä inhoan noita kansallisuusvitsejä (esim. suomalainen, ruotsalainen, norjalainen).. Mutta se ei liity tähän.
Mun mielestä ihminen on rasistinen, jos hän nauraa toisille kulttuureille, ihonvärille tms. Puhdasta rasismia se ei kuitenkaan ole.. Mutta tämä vain minun mielipiteeni, sen enempää selittämättä..

antagonismi
Jimmy KImmel
Ei tee. Vitsi on vitsi, jos sillä ei mitään tarkoiteta.

Tuo voi aiheuttaa hirveästi väärinkäsityksiä.. Vaikkei rasistiselta kuulostava vitsi sulle olisikaan rasistinen, muut voi käsittää sen eri tavalla. Itse ainakin käsitän jo sanan "neekeri" rasistisena, ei paljon huvittaisi kuunnella mitään neekerivitsejäkään. Kaitpa se on ihmisen asenteesta kiinni :)

Miffy

Jonkun mielestä ei tee, jonkun mielestä tekee - sitä ei Jimmy päätä ;)

Mä itse olen sitä mieltä, kuten olen jo sanonutkin, että se, mille nauraa ja se, millaisia vitsejä tykkää kertoa, kertoo kyllä ihmisesta ajatusmaailmoineen. Jo sanavalinnat kertovat ihmisestä, mikseivät sitten naurun kohteet ja vitsien kertomiset.

Mun mielestä on myös ihan eri asia kertoa vitsejä vuosisatoja alistetuista tummaihoisista kuin vaikkapa turkulaisista - eli siis historia vaikuttaa siihen, mikä koetaan korrektiksi nykyään, myös vitseissä. Eli siis ei mikään ihme, että turkulaisia mollaava vitsi on enemmän ok kuin tummaihoisia mollaava. Mun mielestä tää on ihan yksinkertaista...

Mä en äänestänyt mitään, koska vaihtikset on niin yksinkertaistavat.

Hoppuli

Minustakaan ei tee. Kuten muutkin kirjoitti, niin yhtälailla vitsaillaan eri kansalaisuuksista ja muista ihmisten erityispiirteistä, sairauksista (esim. kuurot, sokeat) jne. Eihän kaikki vitsit välttämättä hyvää makua osoita, mutta ei ne automaattisesti rasistia tee.

Tosin en oo lukenut vitsiä tai ketjua, mistä tää kysymys on lähtöisin :D

Jimmy KImmel
antagonismi
Jimmy KImmel

Tuo voi aiheuttaa hirveästi väärinkäsityksiä.. [u]Vaikkei rasistiselta kuulostava vitsi sulle olisikaan rasistinen, muut voi käsittää sen eri tavalla[/u].

Senpä takia äänestys. :wink: Ja se, että [u]sä[/u] pidät esmes mua rasistina jonkun vitsin takia ei tee musta rasistia missään muualla kuin sun omissa silmissä. 8)

Kysymys: oletko antagonismi koskaan nauranut tummaihoisia koskevalle vitsille?

Miffy
Jonkun mielestä ei tee, jonkun mielestä tekee - sitä ei Jimmy päätä ;)
Ei päätä ei, kuten et päätä sinäkään. Kyselyllä hahmotan muiden ihmisten käsitystä asiasta ja sitä(kään) et sinä päätä.

Miffy

Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että tällaisiin gallupeihin ihmiset vastaavat usein miettimättä asiaa sen tarkemmin ja vailla sen kummempaa tietämystä asiasta ;)

vinkulelu
Miffy
Kannattaa kuitenkin pitää mielessä että tällaisiin gallupeihin ihmiset vastaavat usein miettimättä asiaa sen tarkemmin ja vailla sen kummempaa tietämystä asiasta ;)

Mie en nyt ymmärrä, eiksö tässä just sitä omaa mielipidettä kysytty? ja varmaan joakinen vastatessaan miettii mitä vastaa.. tai sitten ei.

Jimmy KImmel
Miffy
Sä voit pistää ihan oman kyselyn pystyyn, jos tää ei miellytä. :wink: Mun mielestä tuossa ei mitään kummallista ole eikä tuo mielestäni mitään syväluotaavaa katsausta Afrikan nykyiseen tilanteeseen tai historiaan vaadi. Helppo kysymys ja helpot vaihtoehdot.

antagonismi
Jimmy KImmel
antagonismi
Jimmy KImmel

Tuo voi aiheuttaa hirveästi väärinkäsityksiä.. [u]Vaikkei rasistiselta kuulostava vitsi sulle olisikaan rasistinen, muut voi käsittää sen eri tavalla[/u].

Senpä takia äänestys. :wink: Ja se, että [u]sä[/u] pidät esmes mua rasistina jonkun vitsin takia ei tee musta rasistia missään muualla kuin sun omissa silmissä. 8)

Kysymys: oletko antagonismi koskaan nauranut tummaihoisia koskevalle vitsille?

Nimenomaan sellaiset vitsit tekee sinusta rasistisen MINUN silmissäni, ei välttämättä kenenkään muun. Se on ihmisten omista asenteista kiinni ;)
Ja ei, mä en naura tummaihoisia koskevalle vitsille koska aihe on liian arka.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat