Pappa betalar - Gallupit

*Sandy*

Ruokaostokset maksamme puoliksi poikaystäväni kanssa, samoin muut hankinnat mitkä tulee yhteiseen kotiin. Saan opintotuen ja asumistuen ja niillä sitten pärjäilen. Vanhemmilta en ole koskaan pyytänyt rahaa, mutta he ovat sitä halunneet antaa silloin tällöin. Nykyään kun käyn kotona (ehkä kerran-kaksi kuussa) vanhemmat saattaa antaa rahaa mukaan. Tunnen olevani jotenkin aikuinen, kun ei tarvitse olla riippuvainen äidin ja isän rahoista, vaan olen itsenäinen ihminen raha-asioissakin.

Sivut

Kommentit (105)

Laura

Itsesstäänselvyytenä ei kenenkään tulisi ottaa sitä, että vanhemmat maksaa. Itse muistan olla ina kiitollinen, kun saan vanhemmilta avustusta, enkä pidä sitä mitenkään itsestäänselvänä. Eihän heillä ole ollut moneen vuoteen enää elatusvelvollisuutta.
Aina jos jää ylimääräistä, makselen takaisin, vaikka ei he sitä odota :)

Miffy

Ei minusta välttämättä sinällään ole mitään syytä kieltäytyä tuesta, jollei sitä itse sitten koe jotenkin inhottavaksi ,että ottaa ilmaista rahaa vastaan. Ei siihen ole kellään mitään sanomista. Ja kuten jo vissiin mainitsinkin, toiset vaan pääsee helpommalla joissain asioissa kuin toiset... ;)

Vivian

Aika eri linjoilla tässä kun muut kirjoittajat..no tietysti kun itse aina saanut paljon tukea kotona, ja kumma kyllä niin myös melkein kaikki ystävänikin. Tulisin kyllä toimeen omillanikin, huonosti, mutta tulisin...en vain näe asiaa mitenkään niin ettenkö voisi olla vain iloinen saadessani tukea...meillä isovanhemmat ovat perintöjäänkin jaelleet etukäteen vanhemmilleni ja meillekin ja minusta se on ihan hyvä niin. En ymmärrä miksi kieltäyisin vanhemmilta saamastani tuesta nyt kun sitä eniten elämässäni tarvitsen? No suurena syynä tietysti hyvätuloiset ja varakkaat vanhemmat, taatusti kieltäytyisin jos he sen takia joutuisivat karsimaan omia menojaan...

Se on sitten eria asia täysin miten itse suhtautuu rahaan yms, tiedän niitäkin jotka itse miellän "pappa betalar"-tyypeiksi jotka tekevät hyvin selväksi että heillä ja heidän perheillään sitä massia löytyy..

Itselle raha ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen tärkeä asia tai en koe että rahalla minkäänlaista onnea tai muuta löytää, mutta se ei silti tarkoita ettenkö ottaisi apua vastaan.

Laura

Meillä on vanhemmat tarvittaessa avittaneet minua ja siskoani. Minua auttavat välillä vuokranmaksussa ja esim.lääkärilaskuissa. Ennemin otan vanhemmiltani rahaa, kun opintolainan. Vanhempani ovat ainan olleet sitä mieltä, että he auttavat, jos tarvetta tulee, että ei tarvitse ottaa lainaa.

Kyllä minä itseäni ihan itsenäisenä pidän vaikka välillä joudun kääntymään isän ja äidin kukkaron puoleen. En pystyisi maksamaan esim lääkärilaskuja, jos en saisi vanhemmilta apua. Olen vanhemmilleni hyvin kiitollinen siitä, että auttavat rahallisesti ja varmaankin maksan takaisin, kun olen ansiotyössä :)

MiuMiu*

Miehen kanssa maksetaan kaikki yhdessä, mutta jos on tullut oikein tiukka paikka niin vanhemmilta saa kyllä rahaa lainaksi, mutta se ollaan maksettu aina sitten myös takaisinkin. Minäkin alan jo lähestyä kolmeakymppiä, joten ei mun mielestä olisi enää oikein jos vanhemmat kustantaisivat jotain meidän elämästä. Kun nuorempana opiskelin niin mun vanhemmat halusi avustaa mua ettei tarvitse ottaa opintolainaa ja tästä olenkin heille ikuisesti kiitollinen. Mutta jos nyt rahamme eivät riittäisi niin ottaisin kyllä mieluummin opintolainan, kuin antaisin vanhempien avustaa meitä ( Eli tällä hetkellä menisin siis töihin jos rahamme eivät riittäisi, koska opintolainaa en voi hakea, kun opiskelen kuntoutustuella...)

Miss Blood

Kyllä minä omat menoni ihan itse maksan. Asumisessa maksellaan kullan kanssa suurin piirtein puoliksi, tosin ruuat maksaa kulta aina, koska sillä sitä rahaa on enempi työssä käyvänä kuin minulla opiskelijana.
Mutta omat menot on omia menoja. Eikä mulla ole edes koskaan ollut sitä pappa betalaria ja äitikin on työttömänä ollut melko pitkään... Tosin pari kertaa olen äitiltä saanut pari kymppiä ja sitten aina kun kotona käyn, niin äiti laittaa mukaani ruokaa. Näillä ollaan pärjätty :)

Jzzu
Miffy
Mä kans rupesin oikeen miettimään tätä asiaa. Mulle ei esim. ois tullu mieleenkään muuttaa pois kotoa, jollen olis pystynyt itse maksamaan laskuja; vuokraa sähköä vettä jne. Siis tässä se logiikka, että kyllä sitä kotonaan tuhlaa vähemmän kuitenkin vanhempien rahoja kuin heidän rahoillaan muualla asuessaan.

Totta totta.
Itse tosin muutin tietämättä yhtään mitään mahdollisuuksistani pärjätä. :roll:
Kuitenkin...Pärjännyt olen enkä ole katunut hetkeäkään, edelleen sitä mieltä että fiksuimpia tekojani ikinä. :wink:

Miffy

Mä kans rupesin oikeen miettimään tätä asiaa. Mulle ei esim. ois tullu mieleenkään muuttaa pois kotoa, jollen olis pystynyt itse maksamaan laskuja; vuokraa sähköä vettä jne. Siis tässä se logiikka, että kyllä sitä kotonaan tuhlaa vähemmän kuitenkin vanhempien rahoja kuin heidän rahoillaan muualla asuessaan.

Jzzu

Itse maksanut menoni siitä saakka kun muutin pois porukoiden luota, eli 17 vuotiaasta itse kustantanut menoni.
Joskus äiti saattaa antaa jonkun pariymppisen mutta se on aika harvinaista ja joskus saatan joutua lainaamaan joko äidiltä tai sisaruksilta jos menee tiukille.

Ei minusta kotoaan pois muuttaneen menoja vanhempien kuulukaan maksaa, ihan turha on ainakaan puhua itsenäisyydestä tuollaisesta tilanteessa. :roll:

Muoks! Maksoin vielä vanhempien luona asuessani myös puhelinlaskun, omat vaatteeni ynnä muut sellaiset, periaatteessa ilmaista oli katto pään päällä ja ruoka.

Elma

Mulla olisi muuten vielä kurjempi olo jos olisin joskus joutunut hakemaan rahaa sossusta. Mieluummin otan tukea keskituloisilta vanhemmiltani kuin olen yhteiskunnan elätti (vaikka sitähän opintotuellakin elävät on).

Meisy

En kyllä sellaista oikein ymmärrä,että jos vanhemmat haluavat auttaa lastaan,niin maksaa heidän vuokran,miten hän ikinä oppii raha-asioita hoitamaan,no toisaalta jos perheessä on paljon rahaa,niin eihän niitä sitten tarvi pohtia siis raha-asioita.
Poikaystävän vanhemmat maksoin takuuvuokramme,mutta tietenkin he saavat sen takaisin kun joskus muutamme pois. Äitini maksoi tämän kuun vuokrani kun tukia ei ole vielä tullut,mutta lupasin että hän saa ne ensi kuussa takaisin.
Minun ei olisi tarvinnut maksaa ruokaani ja puhelinlaskuani kun täytin 18,mutta minusta se on vähintä mitä voin heille takaisin antaa siitä,että olen elänyt heidän rahoillaan alaikäisenä.
Vaikka en rahaa tai materiaa ole pyytänyt,niin silti olen sitä saanut,koska kyllä he haluavat että on kaikki hyvin, mutta kohtuuden rajoissa. Ei ole vanhempien tehtävän maksaa autoa lapselle ja bensat päälle. jos niin innokkaasti haluaa autoa,niin eiköhän sen saantiin keinot keksi. Mielestäni jokaisen meistä tulisi miettiä,että miltä ajoilta vanhempamme ovat lähtoisin. Monet ovat varmasti tienanneet rahansa kovalla työllä itse ja lapsuus oli työtekoa aikuisten ohella. Sitä pitää kunnioittaa ja jos vanhempanne maksavat vuokranne tai vastaavaa,niin olkaa heille kiitollisia siitä, niin minäkin olen,siitä vähästä mitä olen saanut. Toivottavasti kenellekkään teistä raha ei ole itsestäänselvyys.

Lucky Lady

Omillani olen ollut siitä lähtien kun 18 täytin. Tämä oli ihan oma valintani, ja olen tullut toimeen hyvin. Itseasiassa minulla taitaa mennä taloudellisetsi paremmin kuin isälläni, joka joutui jäämään sairaseläkkeelle. Men pappa har aldrig betalat!

figaro

Kiinnitin toisaalla tuohon otsikon sanontaan huomiota.. Jäin miettimään, että mitenkä monella vielä vanhemmat maksaa ja miten moni on täysin omillaan tai maksaa puoliksi jonkun toisen kanssa menonsa. Missä vaiheessa vanhempien elatusvelvollisuus on teidän kohdallanne loppunut tai mihin asti he ovat teitä jelppineet elämässä rahallisesti? Missä muodossa apu on tullut? Miten toisen osapuolen kanssa jako tapahtuu? Jne. Utelias olen :oops:

blaah:)

Minulla siis edelleen vanhemmat välillä auttavat taloudellisesti, ensinnäkin koska joudun vielä asumaan kotona ja teen näitä niinkin ihania pätkätöitä todella pätkissä, eli kaksi viikkoa töitä, kolme viikkoa vapaata...

Mutta aina kun olen leivän syrjässä kiinni niin itse maksan kaiken mitä kulutan. (Myös pientä vuokraa)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat