Kysymyksia lukiosta ! - Työ ja opiskelu

Vanilnas

1. Jos käyn äidinkielen pakolliset kurssit ja yhden syventävän, niin onko minun silti helppo pärjätä kirjoituksissa vaikka en olekaan käynyt soveltavia/syventäviä tuon enempää?

2. Onko psykologia helppoa? Millaista se on? Millä tavoin se eroaa terveystiedosta?

3. Mikä on mielestäsi lukiossa ollut helpoin aine?

4. Mikä on tuottanut eniten ongelmia ja mistä aineesta on tulut eniten läksyjä ja hommia kotiin?

Kommentit (6)

riinaF

1. Jos käyn äidinkielen pakolliset kurssit ja yhden syventävän, niin onko minun silti helppo pärjätä kirjoituksissa vaikka en olekaan käynyt soveltavia/syventäviä tuon enempää?
:arrow: Mun mielestä kannattaa käydä kaksi syventävää eli tekstitaitokurssi ja esseekurssi, joissa keskitytään siis täysin noiden yo-kokeiden osa-alueiden harjoittelemiseen. Kurssi 10 oli mun mielestä ihan turha, pelkkää pilkunnussintaa ja kieliopin hiontaa :roll:

2. Onko psykologia helppoa? Millaista se on? Millä tavoin se eroaa terveystiedosta?
:arrow: Mulle psykologia on ollut helppoa, koska tykkään siitä. Olen jaksanut kuunnella tunnilla ja tehdä läksyt, lukea kappaleet. Ilman omaa panostusta ja kiinnostusta aineeseen voi olla vaikeaa, koska omaksuttavia asioita on kuitenkin aika paljon viidellä valtakunnallisella kurssilla.. Psykassa käsitellään kaikkea ihmisen psyykkeeseen liittyviä asioita, muistia, tunteita, motivaatiota, kehityspsykologiaa [size=9](eli miten psyyken eri osa-alueet muuttuu elämän aikana)[/size], tiedonkäsittelyä, jne. Eroaa terveystiedosta todella paljon, terveystiedossa käsitellään fyysisiä juttuja ja esim. ihan vaan jotain liikuntaan ja terveyteen liittyviä asioita, psykologiassa pääosin psyykkisiä juttuja [size=9](paitsi neuropsykologiassa aivojen rakennetta)[/size]

:arrow: Psykologia, juuri sen vuoksi että olen itse jaksanut panostaa siihen. Lisäksi enkku, se on mulle ollut aina helppoa ilman omaa panostusta aineeseen.

4. Mikä on tuottanut eniten ongelmia ja mistä aineesta on tulut eniten läksyjä ja hommia kotiin?
:arrow: Kemian ja fysiikan pakollisista kursseista teki tiukkaa päästä edes läpi, ne on aina ollu mulle ihan hepreaa. Eniten kotihommia on tullut matikasta (eri asia oonko sitten tehnyt niitä..). Ja kävin tosiaan pitkän matikan, en tiedä miten lyhyessä matikassa. Ja sekin riippuu opesta tosi paljon, miten paljon antaa tehtäviä.

Toivottavasti jotain apua oli (:

EDIT: Poistelin äikän kursseista kurssinumerot kun Susannna sivisti ettei ne ookkaan samat kaikkialla :D

Susannna

Psst, noi äikän kurssijärjestykset ei mee joka paikassa samalla tavalla. Meillä ainaki opet on vähä sekotellu pakkaa ja kurssi 8 saattaa olla ihan jotaki muuta ku tekstitaitoa. Näin esimerkiksi. :)

1. Munki mielestä kannattaa ehdottomasti käydä pari syventävää kurssia, ainaki just noita kirjotuksiin valmentavia. Mitä ne nyt sitten teidän lukiossa onkin.

2. Riina sanoi kaiken oleellisen. :) Eikä se ainakaan vaikeaa musta ole.

3. Mulle on englanti ollut helpoin.

4. No varsinaisesti ongelmia ei ole tuottanut mikään, mutta matikka on ollut kaikkein työläintä. Vaikka lyhyttä matikkaa oonkin lukenut. Matikan 8-kurssi oli myös ehkä vaikein kurssi joka mulla on ollut lukiossa.

olematon

Kyllä ainakin yks tai kaks syventävää kannattais käydä vielä lisäksi, ne missä perehdytään siihen miten kannattaa vastata siellä kirjoituksissa ja näin. mutta miksei toki voi päästä läpi kirjoituksista ihan hyvinkin ilman niitäkin. Suosittelisin niitä silti.

Riippuu ihan siitäkin pitääkö aiheesta. Mun mielestä oli ihan kivaa ja suht helppoakin ,mutta tietoa tulee PALJON. Näin ollen paljon termistöä ja paljon muistettavaa, terveystietoon en nää muuta yhteyttä kuin sen, että on kyse ihmisestä.

Kuvaamataito!

Matemattiikka. Yäk.

Tsein

1. ja 2. Eiköhän nää tulleet jo selviksi edellisistä viesteistä.

-Englanti, uskonto, psykologia, biologia (erityisesti risteytyskurssi), äidinkieli. Helppous riippuu taidoista ja siitä, miten paljon on valmis itse panostamaan ymmärtämiseen. Jos ei jotain heti tajua, niin asennoitumalla "v*ttu tää on niin p**kaa", ei varmasti autakaan yhtään helpottumisessa. Pyrkimällä ymmärtämään ja kyselemällä, jos ei tajua, yleensä oppii parhaiten.

-Pitkä matikka... voi luoja... En kokenut ymmärtäväni myöskään fysiikkaa ja filosofiaa, vaikka niistä taitaa 8 seistä molemmista todistuksessa. Kaikista lukuaineista tais tulla aika samanmoisesti kotihommia. Matikan kanssa meni varmasti aina kauiten tai sitten kielten, jos oli jotain esseitä kirjoitettavana.

brazen

1. Samoilla linjoilla muiden kanssa. Ainakaan meillä ei nuilla pakollisilla kursseilla niin tarkkaan perehdytetty kirjoituksia varten kuin nuilla jo mainituilla syventävillä kursseilla. Toki jos olet hyvä äidinkielessä, niin onnistuuhan se pakollisten kurssienkin avulla. Ei niistä lisäkursseista koskaan haittaa ole :)

2. Itse kävin yhden ainoan psykologian kurssin, joten olen vähän jäävi sanomaan. Ei se vaikea ollut, kympin sain :D Fysiikka ja kemia vain veivät tällä tytöllä pidemmän korren silloin :)

3. Kuvis oli kyllä tosi helppoa, tosin olen taiteellisesti suht lahjakas :) Fysiikka ei ehkä aina ollut kaikkein helpointa, mutta ehkä mieluisinta bilsan ja mantsan ohella. ([size=7][/size][size=9]minä oon aina ollut hyvä koulussa eikä mikään ole erityisemmin tuottanut vaikeuksia... pikkupinko[/size] :roll: )

[size=12][/size]4. Eniten läksyjä oli ehdottomasti pitkässä matikassa sekä pikkuisen vähemmän fysiikassa. Myös saksan tehtäviä tehtiin ahkerasti kotona.

jennamaria

1. Kirjotuksissahan ei pärjää sen mukaan, paljoko kursseja käy, mutta tosiaan noista tekstitaito- ja esseekursseista voi olla paljon apua. Kielioppikurssi oli munki mielestä aikalailla sitä pilkunnussintaa, mutta niinkai sen pitiki.

2. Psykologia on toisaalta aika haastavaa, mutta itse olen kokenut sen minulle sopivan haastavana. Omalla kiinnostuksella on jättimäinen merkitys! Omaksuttavia asioita on tosiaan todella paljon ja toisekseen ennen lukiota ei oikeen ollut vastaavaa ainetta, joten pohjia ei juurikaan ole.
Psykologian sisältö taiskin tuolla jo tulla aika hyvin.
Tosta terveystiedosta täytyy hieman pilkkunusasta, kun Riina sanoi, että se käsittelis fyysistä puolta, niin, on siinäkin määriteltynä erikseen sosiaalinen, psyykkinen ja fyysinen terveys, jotka pitäisi aina muistaa, kun jotain pohtii. :) Iskostin sen päähäni syksyllä, kun sitä luin kirjotuksiin. :D Niin, ero on tosiaan ihan se, että ne on aivan eri oppiaineita. Psykologia tutkii ihmisen tavoitteellista toimintaa ja terveystieto...terveyttä ja siihen liittyviä asioita?

3. Helpoin varmaan kuvis, siellä kun tarvitsi vain sutia jotain paperiin ja kasin sai. :D No, ei se musiikkikaan paha ollut, piti vain laulaa luikauttaa laulukoe ja muuta semmosta, enemmän siis kuitenki ns. "pahempia" suoritteita.
Helpointa on myös ollut kaikki, mikä on kiinnostanut eli tuo psyka, ruotti, terveystieto, historia, yhteiskuntaoppi, joskus matikkakin riippuen kurssista, filosofiat ne mitä kaks kurssia kävin..

4. Pitkä matikka on ihan selkeesti teetättänyt eniten työtä, jos on siinä yhtään ollu kiinnostusta pysyä kärryillä ja saada edes jonkulaisia numeroita. Tosi paljo toisaalta kurssistakin ollu kiinni, että millon se on onllut ongelmaista ja millon helppoa.
Myöskään bilsa ja mantsa ei jaksanut kiinnostaa ei niin yhtään, joten ne oli jotenki hepreaa. :D Vaikkei ne siis tosiasiassa vaikeita ole, sillä kiinnostuksella nyt vaan on paljon vaikutusta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat