Töihin Securitakselle - Työ ja opiskelu

tourniquet

Kuka on mennyt kyseiselle töihin ilman minkäänlaista koulutusta? Onko joku kenties töissä siellä para aikaa? Onko usein ollut _todella_ uhkaavia tilanteita? Mitä työnkuvaan kuuluu? Millainen palkka? jne. jne. jne.

Kertokaa tekin jos joku tuttu on siellä töissä :D

Kinnoostaa ko. homma meleko palijon, mutta kauhistuttaa vaan se ajatus, että vastaan tulisi sellaisia melkein hengenlähtö tilanteita..

Kommentit (5)

Emilie

Täältä löytyy jotain kokemusta ks. firmasta. Seculla on hommissa tällä hetkellä poikaystäväni ja hänen kolme kaveriaan. Tämän lisäksi tunnen G4S:n vartijoita muutaman. Itsekin hain Seculle töihin, mutta saatuani ensi käden tietoja työntekijöiden kohtelusta jätin menemättä (koska firmojen parjaus ei kuulu foorumeille, en siitä tässä sano enempää). Tuo työn "vaarallisuus" riippu täysin siitä mihin hommaan olet hakeutumassa. Secun sisällä on paljon erilaisia töitä, joten kannattaa pohtia mitä tahtoo tehdä. Karkeasti löytyy piiri-, paikallis-, myymälä-, sairaala- ja metrovartijoita sekä respa. Koulutus järjestetään Secun kautta lakisääteisellä vartijakurssilla. Ensin saat väliaikaisen vartijakortin, joka ei ole muistaakseni voimassa kuin 4 kk (?). Sitten uudelle kurssille, joka oikeuttaa pidempiaikaiseen vartijakorttiin.

Tärkeää työssä onkin ihan maalaisjärki ja rauhallinen luonne. Aggressiiviset lihaskimput eivät menesty tuossa työssä, pitää olla paremminkin tyyni ja jämpti. On osattava toimia järkevästi hankalissa tilanteissa, nopea päättelykyky on ihan plussaa. Jos pelkäät ihmisten kohtaamista eikä sinusta ole sanomaan vastaan, kannattaa miettiä kahdesti (esim. juopuneiden henkilöiden kanssa pitää osata toimia asiallisesti, mutta määrätietoisesti). Kannattaa miettiä kunnolla ennen kuin lähtee vartijan hommia tekemään, ei se mitään kamalan herkkua ole.

(lisää saa kysyä, en oikein osaa tiivistää kaikkea tietoani ks. alasta yhteen viestiin )

tourniquet

Kuka sitten voi hakea tuonne koulutukseen? Olen ite 18-vuotias nainen ja ei ole muuta koulutusta kun ylioppilastutkinto. Armeijaa en ole käynyt jne. Ottavatko ylipäätänsä kauhean mielellään naisia töihin?

Zara

Itse en ole tuolla ollut töissä, mutta ystävien ja sukulaisten kautta tiedän jotain. Naisia on vartijoina kaikenlaisissa tehtävissä, vaikkakin toki vähemmän kuin miehiä. Näppituntumalta sanoisin että myymälä- ja paikalliskohteissa naisia näkyy aina jonkin verran, arvokuljetuksissa ja piirivartioinnissa ja noissa muissa vaihtoehdoissa joskus mutta hieman harvemmin. Respassa sitten taas taitaa olla naisenemmistö.

En mene vannomaan mikä on Securitaksen politiikka naisten sijoittelussa tehtäviin, mutta eiköhän tuo mutu-arvioni naisten osuuksista eri paikoissa päde suurin piirtein. Kun olet ihan kokematon alalla ja nainen, niin luultavasti haluavat ensisijaisesti respaan laittaa. Se on varmaan ihan sopiva vaihtoehto, jos on asiakaspalveluhenkinen ja kovasti arastelee mahdollisia väkivaltatilanteita. Siellä kun ongelmatilanteet ovat useimmiten ihan eriluonteisia. Jos haluat muualle, niin paikallisvartiointi tai rauhallisenpuoleiset myymäläkohteet ovat varmaan hyviä aloituspaikoiksi.

Vartiointiliikkeet lähettää koulutukseen ne töihin ottamansa ihmiset, joilla ei ennestään ole vaadittua koulutusta. Vaadittavien kurssien käymisen lisäksi vartijaksi -myös väliaikaiseksi- hyväksyttävän pitää olla täysi-ikäinen (ja alle 65-v.) ja "kunnon kansalainen" eli mitään pahoja rikoksia ei sovi olla rekisterissä. Kursseille ei mitään pohjakoulutusta vaadita, armeijan käymisestä nyt puhumattakaan.

tourniquet

HUH! :D KIITOS JA YLISTYS! Tampereelle kun haetaan nytten noita Mobile Patrolin tyyppejä.. Mutta voinko nyt sitten hakea siihen hommaan? Kyllä oon kiinnostunu tekemään niitä hommia mitä tekevät, mutta voisin kyllä kans olla respassa hommissa.

toinen ongelma mikä on nyt nousussa on se, että en tiedä millä paikkakunnalla olen kesällä. Olenko sitten tampereella vai täällä kotikaupungissa. Mites sitten suu pannaan?

Kathry

Tulipahan mieleen et joihinkin turvallisuus alan työtehtäviin vaaditaan jo voimassa oleva vartija tai järjestyksenvalvoja kortti. Monet firmat tosin järjestää kursseja ja hintaluokka on suurinpiirtein 150€ ylöspäin. Myös joissakin ammattikoulussa ja varmaan amk:issakin järjestetään kursseja.

Jokaisella alalla sukupuoleltaan vähemmistöön kuuluva saa yleensä vain lisäpisteitä. Ainakin mulla siitä on ollut vain hyötyä työmarkkinoilla.

Itse oon tehnyt järjestyksenvalvojan hommia baareissa reilun vuoden. Myös vartijakurssit käytynä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat