Steinerkoulu - Työ ja opiskelu

riinaF

Onko kellään kokemusta ?

Mie äsken ussan kirjaa lukiessa Steineriin törmäsin ja samalla tuli mieleen, että siskonpoikahan aloittaa sellaisessa joten tottakai piti vähän googletella. Löytyi sekä maasta taivaaseen kehuvia kommentteja että haukkuja, itse olen vähän negatiivisella kannalla koko koulua kohtaan joten ois kiva kuulla sellaisten mielipiteitä, joilla on oikeasti kokemusta moisesta..

Toisaalta kuulostaa hyvältä pienet opetusryhmät ja sama opettaja suurimmassa osassa aineita koko peruskoulun ajan. Mutta toisaalta epäilyttää ensinnäkin se, että koko Steiner-pedagogiahan perustuu alunperin uskonnolliseen ajatteluun ja oon tosi skeptinen sen suhteen ettei se muka koulussa mitenkään näkyis.. Ja lisäksi oppikirjojen puuttuminen ja se, että oppilaat tekee itse omat "oppikirjat", kuulostaa musta tosi työläältä ja esim. peruskoulun ekoille luokille ihan liian isolta jutulta :shock:

Kopsin oman viestini tuolta Satunnaisista kysymyksistä. Aattelin että ehkäpä tästä sen verran tulis keskustelua et kantsii perustaa uusi aihe :)

Kommentit (3)

riinaF
Kepatäti
Meillä oli viikolle aina viikkosuunnitelma ja viikkotehtävät, joita sai tehdä vapaasti viikon mittaan omaan tahtiin. Maanantaisin käytiin esim. matikan uudet asiat ja sitten perjantaina tarkastettiin viikon tehtävät jne.

Meillä oli toi sama systeemi ala-asteella :D Joka viikon alussa liimattiin vihkoon viikkotavoite ja viikon lopussa tarkistettiin ne viikon tehtävät ja arvioitiin miten on tavoite toteutunut. Ja tosiaan mulla meni sit niin, että tehtiin maanantaina kaikki tehtävät ja loppuviikko vaan piirreltiin tai muuta vastaavaa. Tai lähdettiin pelaamaan pesistä tai hiihtämään, tuntu ettei meidän koulussa muuta tehtykään :roll: Ja mä tein aina matikan kirjaa sit eteenpäin, kun viikkotavoite oli tehty ja nelosella taisin saada koko kirjan tehtyä ennen joululomaa :lol:

En ookka hoksannu, että se on jotenkin erityinen tapa opettaa, oon vaan pitäny itsestäänselvyytenä :lol: [size=9]Ja mä tosiaan kävin Tietävälässä ala-asteen.[/size]

Kepatäti
siellä oli toki luokka-asteet, mutta ei mitään muita ku erikoisaineiden tunnit (kässä, musa, kielet ja liikunta) muuten kaikki matikat, äikät yms. oli vaan yhtä könttää samalla opettajalla ja tehtiin miten huvittaa.

Hmm, tääkin kuulostaa kyllä tosi tutulta :shock: Tosin sillä erotuksella, että meillä liikunta oli myös saman opettajan kanssa köntissä ja suurin osa tunneista tosiaan kulutettiinkin liikkuen ja yläasteella tuntui ettei esim. historiaa ollut koko ala-asteen aikana ollenkaan kun muilla taas oli selkeästi jotain kuvaa historian opetukseta :shock:

Kepatäti

Tjoo, ei mullakaan mitään erityistä muistikuvaa oo, että mitään historiaa tai vaikka maantietoa ois mulle koskaan opetettu ennen yläasteelle siirtymistä. Mutta meidät siirrettiinkin kyllä jo 6. luokalla, varmaan just sen takia, että saadaan katettua meidän tietämättömyys :lol:

Mutta joo, oon tosiaan viettänyt varhaislapsuuteni aka päiväkotivuodet steinerissa ja no, onhan se erilaista. Meillä ei esim. ollut kuin itse valmistettuja leluja (siis toki aikuisten valmistamia, että ei meitä lapsia laitettu sentäs). Meillä oli erillisiä taidetunteja ja kaikkea hienoa ja luovaa ja kehittävää. Ainaki meillä oli makeita majoja sellanen yks koko sali täynnä. Pelkkää kasvisruokaa tarjolla.

En hirveesti osaa mitään siitä kertoa, kun ei oo vertailupohjaa kun en oo koskaan ollu "normaalissa päikkärissä".

Mulla on myös useampia kavereita steinerin käyneitä ja kyllä nää on kaikki ihan taviksia eikä esim. mitenkään yltiötaiteellisia tai muutenkaan luovia. Ei näy steinerin vaikutus siis mitenkään heissä ainakaan.

Olipas mun kommentti nyt tosi hyödyllinen.

riinaF

^ Mä kerkesin jo ton "itse valmistettuja leluja"-kohdalla kauhistumaan, että päikkäri-ikäiset lapset laitettu tekemään lelut itselleen :shock: :lol:

Kaipa siihen Steineriin tulee tutustuttua viimeistään ens syksynä, täytyy alkaa oikein kunnolla vahtimaan siskonpojan koulujutskia, että saa tietää millasta se on :D Musta tulee sellanen tosi ärsyttävä täti :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat