Alan vaihto ammattikoulun jälkeen - Työ ja opiskelu

Chaera

Elikkäs, kaipailisin kokemuksia alan vaihdosta, erityisesti jos joku on amistosta valmistumisen jälkeen hakeutunut opiskelemaan ammattikorkeaan täysin eri alaa.. Itseäni moinen askarruttaa, onko ylipäätänsä mahdollista? :roll:

Ite opiskelen parhaillaan amistossa toista vuotta ja nyt toisen vuoden aikana on vaan vahvistunut mielipide siitä, ettei tämä ala ole mua varten. Koulua ei viitsisi kuitenkaan lopettaa kesken enää tässä vaiheessa, opinnot kuitenkin sujuu ihan hyvin jne.

Olen tässä sitten pohtinut näitä jatko-opintomahdollisuuksia ja AMK kiinnostaa, erityisesti sosiaali-ja terveysala. Mun amiston opinnot ei kuitenkaan liity sosiaali-ja terveysalaan millään tavalla (opiskelen tietojenkäsittelyn perustutkintoa), joten onko mulla mitään mahollisuuksia päästä -tai edes hakea opiskelemaan alaa joka ei vastaa mun ammattitutkintoa, kuten esim. röntgenhoitajaksi, bioanalyytikoksi jne..? :?

Vastauksia kehiin..

Kommentit (10)

Tsein

^Kyllä sinä hakea voit, jos sinulla on amistosta 3 vuoden jälkeen päättötodistus. Käännät vaan alan vaihtamisen eduksesi pääsykokeissa, jos siihen liittyy haastattelu tai joku tilanne, missä tulee puheeksi se, että olet vaihtamassa eri alalle.

Ainakaan omalta osaltani en näe mitään pahaa siinä, että ihminen on opiskellut itselleen yhden tutkinnon, jonka jälkeen lähtee opiskeelemaan toista, vaikka se toinen ei liittyisi mitenkään aiemmin opiskeltuun. Kun kyse on omasta elämästä, jokaisella on oikeus vaihtaa mieltään siitä, mihin haluaa kouluttautua ja mihin ammattiin valmistua. Oletettavasti joku muukin voi olla samaa mieltä siinä oppilaitoksessa, johon haet opiskelemaan eikä pidä siten pahana aiempaa opiskelua.

Chaera

Kiitti Tsein kannustavasta kommentista, en osannutkaan ajatella asiaa tolta kantilta! 8) Jotenkin vain ajattelin, että mua tullaan "rokottamaan" jatko-opintoja hakiessa siitä, että olin tyhmä ja ajauduin opiskelemaan ihan väärää alaa peruskoulun jälkeen. :D

Tsein

Mitä tuossa on peruskoulun vikalla luokalla olevia seurannut työn puolesta, enkä tarkoitat tätä mitenkään pahalla, niin ei siellä kovin montaa sellaista ole, jotka olisivat täysin varmoja elämänsä suunnasta ysin keväällä jatkopaikkaan hakiessaan. Suuri osa on täysiä lapsia vielä, vaikka kovasti yrittävätkin olla niin aikuista. Ei se miusta virhe ole, että siinä vaiheessa nuoruutta tekee opiskelujen suhteen päätöksiä, jotka myöhemmin katsoo virheellisiksi tai sitten muuten vaan löytää jotain kiinnostavampaa ihan eri alalta.

Sitä voi aina pääsykokeissa/haastattelussa sanoa, että on pikkuhiljaa kypsytellyt ajatusta alanvaihdossa ja kun se ajatus ei ole poistunut päästä edellisten opintojen aikana, on huomannut että parempi vaan hakea uuteen koulutukseen, kun on niin pitkään sitä harkinnut ja halunnutkin.

främling

Täällä vissiin sama homma edessä - ammattikoulusta hevostenhoitajan todistus ja lukiokin käyty nyt tänä keväänä, ja syksyllä haen hakemaan AMK:n sosiaalialalle TAI yliopistoon ympäristötieteisiin. Tai siis molempiin olen hakenut, riippuu siitä minne pääsen ja mihin lopen päätän lähteä. Kolmas vaihtoehto on AMK:ssa agrologipuoli, jonne myös hain hevoslinjalle mut se on ehkä nimenomaan 3. vaihtoehto, työlllisyysnäkymät ahdistaa siinä eniten.

En vaan oikeasti osaa päättää että AMK vai yliopisto :(

iidae

Itse valmistun nyt keväällä leipuri-kondiittoriksi, ja alalle en kuitenkaan jää.
Hain Tampereelle pukuompelijaksi, suutariksi ja puusepäksi :P

främling

Nyt oon ollut monta päivää haluamassa vaan AMK:iin. Koska vähä pelottaa että oisin yliopistoon menossa pitkälti siitä syystä että saisin muuttaa poikaystävän kaa viimeinkin yhteen ja loppuis tää kaukosuhteilu jos yliopistoon lähtisin. Niin nyt yritän että en anna sen vaikuttaa päätökseen ja oon sit amk:iin menossa.

Vierailija

Täällä yksi. Opiskelin kyllä luovaa alaa jo ammattikoulussa, mutta tämä mitä opiskelen amk:ssa on kuitenkin taas ihan eri alan luova koulu. Hain aikoinaan myös amk:n sosionomiaa lukemaan. Voin kertoa että on yksi vaikeimpia aloja päästä lukemaan, taso oli kova ainakin noissa kouluissa mihin hain Helsingissä. Mutta ehdottomasti haet vaan opiskelemaan sinne amk:aan jos siltä tuntuu! Kannattaa käydä myös amk:n avoimia opintoja yms ne antavat hyvän kuvan motivaatiostasi ja monessa koulussa saat myös lisäpisteitä tms. 

Yliopistoon kannattaa mennä, mikäli oppiminen lukemalla on sinulle helppoa. ITse olen aina ollut enemmänkin tekijä kuin lukija. Valitse siis sinulle parempi tapa opiskella, muista että teet tämän ITSELLESI. Suhteet voi loppua mutta ammattisi on se minkä teet itseäsi varten. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat