Terveydenhoitajaksi haluavat/opiskelevat. - Työ ja opiskelu

amethystine

00000

Kommentit (13)

kami

Itse olen kiinnostunut alasta ja olisi kiva saada tietoa pääsykokeista ja opiskelusta. Olen lukiossa viimesellä luokalla, joten haku on pian edessä. :) Olis myös kiva jos löytyis joku muukin alasta kiinnostunut. :)

amethystine

Itse olen sairaanhoitajaopiskelija, ja ainakin meidän AMK:ssa oli samat pääsykokeet myös terkoille. Niin pääsykokeet kuin nuokin käytännöt toki vaihtelevat ammattikorkeakouluittain, mutta meillä pääsykokeissa oli:

-Kirjallinen koe (englanti, ruotsi ja matematiikka)
-Yksilöhaastattelu (eis siis mitään psykologin haastattelua, vaan ihan opettajien)
-Ryhmäkeskustelu

Pisteytys taisi mennä tuossa järjestyksessä 25p, 20p, 20p, eli yhteensä 65p.

Ja opiskelustakin voin vähän sanoa, kun terveydenhoitajat käyvät aika paljon saman koulutuksen kuin mekin, lisänä 30 op terveydenhoitajaopintoja. Eli töitä on paljon, kirjallista tuottamista ja laajojakin tenttejä. Käytännönopiskeluakin onneksi ihan mukavasti, mutta voimia kuluttavat kyllä nuo ainaiset laajat raportit yms. Meillä terkkaopiskelijat pitävät mm. lasten satupäivän ilmeisesti toisena vuonna, ja sen satupäivän suunnittelevat ja toteuttavat täysin itse.

Tässä nyt jotain, toivottavasti siitä jotain hyödyllistä saa irti. :)

Ametisti

Täällä saa varmaan kysellä sairaanhoitajan koulutuksestakin..? Amethystine, oletko kuinka tykännyt opiskelusta sairaanhoitajaksi? :) Onko sulla ollut työharjottelua? Itse haen nyt opiskelemaan sairaanhoitajaksi :)

Emilie

Kaikki hoitotyötä opiskelevat/hoitotyöhön valmistuneet, seuraa kysymys. Miten paljon opinnoissa painottuu biologia, kemia, fysiikka ja matematiikka. Allekirjoittanut luki juuri yhtä pääsykoekirjaa ja pää hajoaa jo tässä vaihessa, koska olen aina vihannut edellä mainittuja aineita (paitsi biologian suhteen suhtautumiseni on melko neutraali). Olenko siis hakeutumassa aivan väärälle alalle, kun ei minulta vain luonnistu tuollaiset aineet eivätkä ne juurikaan kiinnosta? Jotenkin olen aina elänyt harhaisessa käsityksessä, että ei hoitsujen tarvitse mitään aineen putoamiskiihtyvyyksiä tietää.

amethystine

Emilie, biologiaa tulee toki jonkin verran, ihmisen anatomian ja fysiologian muodossa enimmäkseen ja ihmisen anatomia nyt on muutenkin aika keskeinen asia hoitotyössä. Kemiaa ja fysiikkaa et tule kyllä juuri tarvitsemaan, ainakaan itse en ole vielä ollenkaan tarvinnut. Sen mitä niissä vähäisissä hoitajien tekemissä laboratoriotutkimuksissa tarvitaan, eikä todellakaan ole mitään vaikeeta. Matikkaa sit jo tarvii vähän, mutta se ei ole todellakaan vaikeeta. Lääkelaskuja vain, eli ihan yksinkertaisia liuoslaskuja ja prosenttilaskuja jne.

Eli ei ainakaan noista aineista tarvitse huolehtia, se biologia on se mitä eniten tarvitsee! Tosin lääkelaskut tulee saada täysin oikein, ennenkuin ne pääsee läpi, ja jos ei saa niin ei pääse harjoitteluun. Mutta siis, laskut ovat helppoja ja yrityskertojakin on ainakin meidän koulussa kolme (ilmeisesti systeemi on vielä muuttumassa niin, että kertoja olisi enemmänkin). Putoamiskiihtyvyyksistä ei ainakaan minulla ole hajuakaan, eikä tasan niitä tarvita! Tiedän, että esim. metropoliaan hakiessa on pääsykokeessa luettavana juurikin meidän anatomian kirjastamme kemian ja fysiikan osuus, mutta se on kuitenkin aika suppea. Meidän ei edes mihinkään tenttiin tarvinnut sitä kappaletta lukea. :)

Emilie

amethystine, kiitos paljon vastauksesta! Ehdin jo säikähtää, että tälläistäkö se tuleva opiskelu sitten tulee olemaan jos/kun kouluun pääsen :D Saanko vielä kysyä, että mistä ne opinnot sitten koostuvat ja missä vaiheessa opintoja tulee sen ensimmäisen harjoittelun paikka? Onko harjoittelujaksoja paljonkin opintojen aikana?

amethystine

No opinnot koostuvat kaikesta hoitotyöhön liittyvästä. :) Ensimmäinen vuosi on teoriapainotteinen, eli on vielä aika yksinkertaisia hoitotyön opintoja ja sitten ruotsia ja englantia, hoitotiedettä ja lääkehoidon perusteita ym. Sitten opintoihin liittyy esim. sisätautioppia, anatomiaa, hieman psykologiaa, kansanterveysoppia yms. yms. Nämä ovat kuitenkin oppilaitoskohtaisia ainakin osa, eli kannattaa mennä haluamasi koulun nettisivuille ja etsiä sieltä opintosuunnitelmat. Meidän nettisivuilla ne ainakin ovat ihan kaikkien luettavana.

Harjoitteluja meillä on seitsämän + ensimmäisen lukukauden orientoiva "harjoittelu", jossa vain tutustuttiin erilaisiin työympäristöihin. Ensimmäinen harjoittelu minulla alkaa huomenna, ja olen siis nyt toisella lukukaudella opinnoissani. :) Ensi lukuvuosi meillä on esimerkiksi lähes pelkkää harjoittelua, syksyllä on kaksi 5 viikon harjoittelua ja keväällä yksi 10 viikon harjoittelu. Eli käytännössä opiskellaan siis paljon!

celia

Olen ammatiltani lähihoitaja ja pari vuotta tätä työtä tehneenä kiinnostaisi hakea opiskelemaan terveydenhoitajaksi (tai toki olin jo ennen valmistumista kiinnostunut). Pääsykokeissa tuskin pärjäisin kovin hyvin englannissa (liian kauan sitten opiskellut viimeksi ja teoria unohtunut täysin vaikka ennen siinä hyvä olinkin), ruotsissa (en juurikaan osaa..) ja matikassa (perusjutut ja lääkelaskut sujuu, kaikki muu sitten onkin hepreaa). :(

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat