psykologian valintakoe - Työ ja opiskelu

samatha

no niin.. psykologian valintakoe olis edessää... onko muita hakijoita ens keväälle? onko jo psykologiaan opiskelijoita? ja ootteko käynyt joitain valmennuskursseja ja onko ollut hyötyä..

Mietin kuumeisesti onko muista pääsemään läpi vaikka kuinka pänttäisin.. pelottaa uhrata puolta vuptta johonkin mihin ei välttämättä oo mitään mahkuja.. onko valmennuskursseista ollut apua? paljon luitte että pääsitte sisään?
oliko sen kaiken arvosta päästä sisään?

Sivut

Kommentit (33)

riinaF

Psykaa ois toiveena joskus päästä opiskelemaan :) Yo-lakki ois tarkoitus saada kouraan ens keväänä, mutta en halua suoraan jatkaa opiskeluja joten en panosta pääsykokeisiin mitenkään. Ainakin Turkuun kyllä aion varmaan mennä katsomaan, että millaiset pääsykokeet on, jne. mutta en mä lukea ajatellut. Joten kun te muut ens keväänä tosissanne hakevat kauhistelette pääsykokeissa olevien määrää niin siellä on ainakin yksi lusmu, jolla ei ole aikomustakaan päästä vielä opiskelemaan :D

Mutta siis kyllä jossain vaiheessa psykaa sitten ihan tosissani alan pänttäämään pääsykokeita varten, ehkäpä vuoden päästä jo nappais ajatus opiskelusta enemmän. Mitään valmennuskursseja en ajatellut käydä, katsellaan jos ei muutaman kerran jälkeen vielä ole sisällä niin jos harkitsisi.. Ne on kyllä aika kalliita :?

Ja muakin pelottaa toi, että mitä jos vaan luen ja luen ja luen useampana keväänä enkä silti pääse sisälle.. Ja se, että mitä ihmettä teen jos en monien vuosien päästäkään ole päässy sisään koska mulla ei ole mitään varasuunnitelmaa ton psykan jälkeen.. :?

samatha

juu sama... koitin juurikin katsella amk vaihtoehtoja täältä tampereelta varavaihtoehdoiksi, mutta aika vaisulta vaikuttaa.. ei siis juurikaan varavaihtoehtoja...:S

pelottaa niiin etten saa pänttäämisestä otetta, ja etten siitäkään huolimatta pääse sisään..

tiedän toki että sisään on vaikea päästä, mutta jos ajatellaan että tampereen kokeessa on noin... mitä? 200? niin kyllä siellä puolet on vaan hengaamassa.. kuten itse viime keväänä...:D opo kun väitti että "ei siellä montaa katselijaa ole".. kyllä melkein puolet lähti sen tunnin jälkeen, minkä sai... hui... mutta silti..... :shock:

casey

Itse piipahdin joskus yliopistolla näissä valintakokeessa, mutta luettua en ollut saanut, ja toinen ala veti enemmän puoleensa, joten sananmukaisesti kävin vain "hengailemassa" :roll: Ja kyllä sieltä heti pakollisen puolituntisen jälkeen lähti vähintään neljäsosa tyhjine papereineen.

Itse kysymykset vaikuttivat helpoilta :wink: Lukiossa 6-7 kurssia psykologiaa lukeneena olisin osannut vastata jo melko laajalti, jos kiinnostusta olisi ollut. Tosin tämäkin riippuu tietysti paikkakunnasta ym.

casey

^ Onko teillä mimmoset pääsykoekirjat sinne? Viime keväänä tais olla Ihmisen psykologinen kehitys, kun tsekkailin noita pääsykoevaatimuksia sinnekin :P Joensuussa (jonne itse hain) oli juuri tuo Ihmisen psykologinen kehitys ja Ihmistieteet ja filosofia.

riinaF

Minkäköhän takia muuten Jyväskylän yliopisto ei julkaise vanhoja valintakokeita :shock: Kaikilla muilla yliopistoilla on netissä psykan vanhat valintakokeet, joita oon ajatellu selailla sitten kun oikein kunnolla yritän sinne hakea. Tietääpähän ainakin vähän millaisia kysymyksiä.

Yks ope sano samaa kuin Tsein, monivalintaa siellä kuulemma on. Toisaalta kiva, ettei tarvii alkaa kovin yksityiskohtaisesti selittämään mitään mutta toisaalta pitää sit lukea älyttömän pikkutarkasti, jos siellä on jotain pilkunnussintakysymyksiä :roll:

Msuh

casey: Pääsykoekirjoina Jari-Erik Nurmen Ihmisen psykologinen kehitys (WSOY) ja toinen oli sitten jokin tilastomatikan läpyskä.

Juu, edelleen ovat Jkl:n psykan pääsykokeet pelkkää monivalintaa. Sinänsä kiva, sillä jotkut pienet nippelitiedot jäävät yleensä päähäni helposti, mutta minusta olisi kuitenkin tärkeämpää hallita kokonaisuus suht' hyvin. Hyvänen aika, tuossahan on tuuristakin aika paljon kiinni osalla :roll:

casey

Ite hain Joensuuhun niin kaikki oli kyllä aika laajoja esseekysymyksiä eikä mitään monivalintoja :D Tosin Joensuu oli muistaakseni ainoa paikka Suomessa, jonne ei ollut ollenkaan tilastomatematiikkaa pääsykokeessa, eikä sinne pääsyyn vaadittu mitään psykologisia testejä :shock: Jäin kyllä ihmettelemään että mistä tämä johtuu.

Cheana
Msuh

Toinen mikä ressaa, on se kakkosvaihe (jos sinne asti nyt pääsee). Mitä ihmettä siihen kuuluu? Joo, psykologin haastiksia ja ryhmätöitä, mutta mitä näihin sisältyy?

Jos meininki on yhtään sama kuin Turussa kakkosvaiheessa, mitä luulen ainakin... niin ei kannata ainakaan turhaan stressata sitä. Saattaa olla joku ryhmätilanne, jossa keskustellaan annetusta aiheesta ja sen lisäksi psykologi/psykologit haastattelee/jutustelee (ehkä vähän kaikesta maan ja taivaan välillä). Ei se varmaankaan mitään sen kummempaa ole. :)

riinaF

^ Millasia ne ryhmätilanteen aiheet on ? Siis jotain ajankohtaisia aiheita, joista en ikinä keksi mitään sanottavaa vai jotain vähän konkreettisempia "kissa vai koira" aiheita ? :D

riinaF

^ Huh, hyvä. Mä pelkäsin, että ne on jotain älyllistä toimintaa vaativia tai sitten jotain "pitäisikö suomen liittyä natoon"-tyylisiä :lol: Siinä vaiheessa viimeistään ois mun mahikset kadonnu :D

Hmm. Mä en vieläkään tiedä, että hakisinko nyt keväällä psykaan vain Turkuun vai myös Jyväskylään ja Tampereelle. Lukea en siis aio kuitenkaan, koska välivuosi on suunnitelmissa. Toisaalta ois varmaan hyvä käydä katsastamassa useamman kaupungin pääsykokeet (?), koska noihin kaikkiin aion sitten myöhemmin hakea tosissani mutta toisaalta tuntuu turhauttavalta matkustella yksien pääsykokeiden takia ympäriinsä ja käydä vain katsastamassa ne :roll: (meneeks tää OT:ksi)

Mariel

riinaF,

Tampere, Turku ja Helsinki tekevät keväällä 2009 valintakokeen yhteistyönä niin, että se on kaikissa kolmessa sama ja samalla kokeella voi hakea näihin kaikkiin. Ainoastaan Turussa on käytössä toinen vaihe, johon kuuluu haastattelu ja ryhmätilanteita.

riinaF

^ Voiiii pas*a. Mä oon tähän mennessä ollu tyytyväinen, kun Turku on tajunnu pysyä erossa Tampereen ja Helsingin tilastomatikkakeskeisistä pääsykokeista.

Toisaalta hyvä, kyllä mä sit käyn kattomassa kokeita sekä Jyväskylässä että Turussa.

jennamaria

[size=9]En vielä uskalla liittyä tähän keskusteluun, kun en oo ihan yhtään varma, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan, muttamutta.. Nih![/size]

-Nia

Oon hakenu kaksi kertaa lukemaan psykologiaa, molempina vuosina sekä Helsinkiin että Tampereelle yhteiskokeella.

Helsingin ja Tampereen koe perustuu täysin tilastomatematiikkaan ja loogisiin päättelytaitoihin. Psykologiaa ei sisälly kokeeseen ollenkaan. Sisälle pääsee "pelkällä" kokeella eli jatkovaiheita ei ole. Parina viime vuonna on ollut yksi pääsykoekirja + harjoitustehtäväkirja, jotka siis käsittelevät tilastomatematiikan perusteita. Kirjan asiat tulee sisäistää erittäin hyvin ja kaavat on osattava ulkoa, sillä kokeessa annetaan myös vääriä kaavoja.
Koe on kuitenkin todella soveltava, eikä pelkkä pääsykoekirjan handlaaminen riitä. Tärkeässä roolissa on uusien asioiden omaksuminen itse koetilanteessa (esimerkiksi viime keväänä kokeessa oli tehtävä Mendelin lakiin liittyen (biologiaa), ja jotta pystyi tekemään tehtävän, tuli koemateriaaleista opetella Mendelin lain periaatteet).
Uskon, että jatkossa kokeet ovat entistä soveltavampia. Itse tunsin, ettei toisen vuoden pänttääminen tuonut juurikaan lisäarvoa osaamiselleni, sillä kokeen tehtävät eivät liittyneet lähes mitenkään pääsykoekirjaan. Kokeessa pärjäävät ne, jotka lukevat todellatodella paljon ja tekevät todella töitä sisäistäkseen tietynlaisen ajattelutavan sekä ne, jotka ovat luonnonlahjakkuuksia.
Koe ei ole mahdoton, mutta erittäin vaikea! Vain muutama prosentti hakijoista pääsee sisälle näihin kaupunkeihin. Helsingissä hakijoita on ollut n. 500-700, "huvikseen kokeilijoita" löytyy helposti parikin sataa, mutta kun sisälle pääsee se 46, niin.... on oltava todella hyvä.
Tsemppiä kuitenkin hakijoille! :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat