Työpaikan hakemisesta - Työ ja opiskelu

doreen

Itselleni ajankohtainen aihe eli työpaikan hakeminen. Oon tässä jouluna valmistumassa ja nyt pitäisi pian löytää töitä. Oon laittanu avoimiin paikkoihin hakemuksia, mutta ei ole tärpännyt. Tuntuu jotenkin siltä, että ne jotka soittaa työnantajalle saavat helpommin työpaikan tai ainakin pääsevät haastatteluun... Olenkin sitten tässä miettinyt, että voisin soittaa näihin avoimiin paikkoihin, mutta ongelmana on se, etten tiedä mitä pitäisi sitten sanoa!! Siis kyselisinkö jotain työpaikasta, vai kysyisin että pääseekö haastatteluun (onko liian suorasukaista) vai mitä siinä tilanteessa yleensä sanotaan.. ? :shock: Tää kysymys on varmaan monien mielestä ihan ihmeellinen, mutta itse aina ongelmoin tällasten "virallisten" puheluiden suhteen :D

Muutenkin, soitteletteko yleensä avoimesta paikasta vai laitatteko vain hakemusta menemään? Entä haetteko usein paikkoihin, joihin ei ole varsinaisesti hakua meneillään? (esim. isoihin marketteihin)

Sivut

Kommentit (55)

Kiira

Minä en ole tainnut koskaan edes hakea paikkaa, joka olisi auki. Yleensä olen vain katsonut mielenkiintoisia firmoja, ja laittanut sinne sitten hakemuksen + cv:n sähköpostilla tai postitse. Sitten olen odotellut pari päivää, ja soittanut yritykseen, ja kysynyt, että onko hakemukseni tullut perille. Aloitan maanantaina uudessa paikassa, ja tämänkin paikan sain juuri näin :) Tai sitten olen suoraan soittanut firmaan, kysellyt yrityksestä + vapaista paikoista. Osoittanut siis vain kiinnostukseni :)
Vaikea eritellä, että mitä oikein puhelimessa pitää sanoa. On vaan oma itsensä :) On mullakin jännittänyt monta kertaa, kun olen paikkoihin soittanut, mutta kyllä ne aina ihan hyvin mennyt :) Ja olen mokaillutkin, sanonut typeriä asioita, mutta on tärkeää, että osaa nauraa myös itselleen :) Työnantaja arvostaa hirveästi omatoimisuutta, kannattaa siis olla aktiivinen!

Kiira

Niin juu ja on ihan hyvä juttu ottaa selvää firmasta ennenkuin sinne soittaa. Käydä vaikka netissä tutkimassa sivuja tms, että tietää edes jotain siitä firmasta mihin hakee töihin :)

riinaF

Tää on mullekin tosi ajankohtainen aihe ! Oon nyt yrittäny koko syksyn hakea osa-aikaista työpaikkaa Mollin avoimiin työpaikkailmoituksiin vastailemalla. Olen lähettänyt CV:n ja hakemuksen todella moneen paikkaan, mutta ei ole tullut edes haastattelukutsuja :( En tiedä onko hakemuksessani jotain vikaa, onko syynä ikäni vai odottavatko työntekijät tosiaan että vielä soitan hakemukseni perään.

Viime keväänä kesätyöpaikkaa hakiessani vain soittelin ja lähetin hakemuksen vasta soittoni jälkeen, mutta silloinkaan ei hakemuksen lähettämisen jälkeen kyseisistä firmoista kuulunut mitään :? Kaipa on vain ensin lähetettävä hakemus ja sitten alettava soittelemaan perään, harmi että inhoan yli kaiken puhelimessa puhumista ja varsinkin "virallisempia" puheluita :roll: :D

Kiira

Minkälainen hakemus sulla RiinaF on? Mulla on sillätavalla, että CV on erikseen, ei siihen on vain simppelisti listattu koulutus / työpaikat / erityistaidot jne. Yleensä kun tulee lähetettyä hakemus sähköpostilla, niin olen siihen ite sähkäriin sitten kirjoittanut vapaammin, että miksi haen paikkaa, miksi olisin siinä hyvä jne jne.
CV:n olen tehnyt netistä löytyneeseen pohjaan, ja sitten vaan muokannut sitä hieman. Omaani laitoin turkoosit neliö- reunukset (ainakin erottuu joukosta :lol: ), ja sitten lisäsin semmosia pikkukuvia. Esim Koulutus- kohdan viereen laitoin pienen kuvan kirjoista :D pieniä juttuja, mutta vaikuttaa yllättävänkin paljon. Jos tahot, niin voin yrittää kattoa sitä sun hakemusta, että pistääkö mulla siinä joku silmään (ihan vaan sillä kun oon ite joutunu niitä hakemuksia selaileen).
Ja ei kannata masentua, jos ei heti nappaa. Okei joo, ymmärrän että se v*tuttaa ihan suunnattomasti, kun ei saa paikkaa jota hakee, tai jos sieltä ei kuulukkaan mitään. Mie oon ottanu sen asenteen, että minua ei vaan ole tarkotettu siihen paikkaan, ja että jotain parempaa on tulossa kun vaan on kärsivällinen!

doreen

Meillä oli juuri koulussa luennoimassa Työvoimatoimistosta yksi nainen, että millainen on hyvä hakemus yms. Itse ainakin huomasin jotain juttuja, joita pitää parantaa omassa hakemuksessa. Ainaki se sanoi, että tuhannet hakemukset alkaa tyylin "Olen xx-vuotias opiskelija Helsingistä.." Että jos haluaa erottautua, niin joku muu aloitus. Itellä oli justiin tuollanen aina :roll:

Kiira

Muutama työnantaja on kehunut, jos hakemuksen lähettää postitse, ja paperina on käytetty piirun verran normaalia (A4) paperia. Aina kun yrittää laittaa papereita järjestykseen, se yksi erikokoinen aina ponnahtaa väkisinkin esiin :)

riinaF

Mulla on kanssa silleen CV aina meilissä liitteenä ja sit meiliin kirjoitan sen vapaamuotoisen hakemuksen, vähän selitän miks haen sitä paikkaa, jne. Musta tuntuu, että mulla on vika just tylsyydessä koska vaikka hakemuksesta tuleekin yleensä vähän vähemmän tylsä niin CV on vaan jonkun netin mallin mukaan tehty. Täytyiski yrittää muokata CV:tä vähän elävämmäksi ja ehkä seuraavaa paikkaa hakiessa panostaa hakemukseenkin oikein kunnolla..

marika_

Mulla hakemus alkaa just tolla "Olen se sieltä ja täältä"- meiningillä, eli vähän tylsäähän tuo. Oon silti useempiin haastatteluihin päässy, mutta en tosiaan siis läheskään kaikkiin.

Eli nyt peräänkuuluttaisin ehdotuksia mielenkiintoisiksi aloituksiksi? Ja kuinka pitkät hakemukset yleensä kirjoitatte? Mitä niissä voi sanoa kuulostammatta liian kliseiseltä?

MUOKS: Semmonen tuli mieleen, että laitan aina sähköpostiin liitteeks kuvan vaikkei sitä pyydettäis. Veikkaisin että se onkin se tekiä minkä takia mua on haastatteluihin kutsuttu (siis en nyt tarkoita että ulkonäön takia, vaan siksi että kyllä musta ainakin ihminen tuntuu heti läheisemmältä jos on kuvan nähny) vaikka hakemus usein onkin aika mielikuvitukseton.

marimma

Mä yleensä oon läpätelly niihin "saatteisiin" ihan omalla tyylillä kaiken :) Tosin ei oo kovin onnannu noi työpaikat, mut on olleetkin ilmeisen kysyttyjä paikkoja tai sitten niin pieniä että kuten se yksikin yötyö homma niin päättivät kuitenkin ottaa sen joka sitä oli jo tuurannut vaikka mun piti saada se.
Mutta meille sanottiin siellä työnhaku kurssilla että aina ei tarvii olla kaavoihin kangistunu, että heittäkää joskus värikkäällä paperilla CV menemään. Ja jos esim. haette vaikka graafiselle puolelle töihin niin tehkää se CV taiteella, eli leikatkaa, liimatkaa, askarrelkaa. Näyttäkää samalla taitonne :) Ja että aina saatteet ois hyvä saada kuulostamaan omalta itseltään. Sun ei tarvii olla mikään robotti, vaan saat ja sun pitääkin olla ihan oma itses. Jos oot ilonen luonteeltas niin anna sen näkyä äläkä jää miettimään onko se nyt ihan oikein kuulostaa näin innokkaalta tms. :) Jos saatteet on teijän näkösiä niin huomattavasti enemmän kiinnostatte kun ette vaan oo se sadas samanlainen paperi, vaan ootte persoona :)

tephanis

Opiskelukaveri on ollut mainostoimistossa monta kymmentä vuotta töissä, tässä yksi mieleenpainuvimmista hakemuksista: Hakija lähetti toimistolle vihreän kurkun, ja paperin jossa luki: "Olen vielä vihreä kuin tämä kurkku..." jatkoa en valitettavasti muista... Mutta lyhyt ja ytimekäs se oli, ja ylläripylläri että kaveri otettiin töihin.

fezzy

Äh jouluapulaiseks olis tarkotus päästä johonkin kauppaan töihin, mutta noi mun väsäämäni hakemuset on aina jotenki surkeen tönkköjä "virallisia" enkä osaa tehdä mitenkään mielenkiintoista siitä :D

Vai pitäiskö ihan vaan lampsia kauppaan sisään ja kysyä saisko töitä?

SinRuid
fezzy
Vai pitäiskö ihan vaan lampsia kauppaan sisään ja kysyä saisko töitä?

Kannattaa, tuolla tavalla minäkin olen pari kertaa töitä hommannut. Varmasti jäät mieleen reippaalla asenteellasi ennemmin kuin sillä harmaalla hakemuksella satojen samanlaisten seasta. :)

jennamaria

Kävinpäs tänään staffpointin kaupanalan rekryssä, jossa siis mun käsittääkseni haettiin jouluapulaisia, mutta myös muuten töitä haluavia. Oli kyllä ihan hyvä tilaisuus ja kohtalaisen lupaavaltaki kuulosti. Odottelemaan siis!

Mun hakemukset on myös tosi kuivia aina, ainaki omasta mielestäni. Jotenki mulla on niin typerä käsitys, että sen pitää olla virallista. Vaikkei se virallisuus omaperäsyyttä pois lue. Silti. :D

riinaF

Miten paljon aiemmin työpaikat yleensä hakee työntekijöitä ? Siis esim. yrittäisin nyt hakea helmi-maaliskuusta alkavaksi työpaikkaa ja joissain työilmoituksissa ei ole työn alkamisaikaa ollenkaan eikä myöskään puhelinnumeroa, joten mistä tiedän hakeeko ne työntekijöitä joulukuun alusta vai ens vuoden kesäkuusta ? :D Mä aattelin, että laitan hakemuksen sinne ja sanon, että voin aloittaa helmi-maaliskuussa ?

Kiira

^Mie oon yleensä siihen hakemukseen laittanu, että koska voisin alottaa työt. Yleensä oon kyllä soittanu eka firmaan ja kysyny just tommoset jutut, ja sitten vasta laittanu hakemuksen. Ja sitten jos soitan, niin hakemukseen oon jotenkin sen tukkinu, että olen tosiaan soittanu; osottaa aktiivisuutta :) Eikä kaikki välttämättä aina muista, että kukas se olikaan joka soitti, niin laitan siitä vielä jonkinlaisen maininnan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat