Hotelli-ja ravintola-ala + kaksoistutkinto? - Työ ja opiskelu

Vanilnas

Eli kaksoistutkintoa olen jo kauemman aikaa mietiskellyt. Olisi kätevää suorittaa samalla sekä lukio että valmistua ammattiin. Haluaisin ravintola-alalle ja tulevaisuudessa ehkä jopa johtohommiin. Pelkään kuitenkin yhdistelmänä tätä kaksoistutkintoa. Lähinnä sitä, että kuinka rankka tällainen järjestely tulisi olemaan. Tässä muutamia kysymyksiä. Toivottavasti joku osaisi edes johonkin antaa vastauksia ! :)

1. Suoritatko kaikki lukio-opinnot koulussasi vai onko sinulla mahdollisuus suorittaa niitä Internetissä?

2. Tuleeko lukio-opintojen lisäksi vielä ammatilliseltakin puolelta paljon kotiläksyjä?

3. Kuinka pitkäksi päivät koituvat ammattikoulu-lukio yhdistelmän takia?

4. Jääkö sinulle tarpeeksi vapaa-aikaa mielestäsi?

5. Kaksoistutkinnon hyvät ja huonot puolet?

Mainittakoon vielä, että keskiarvoni on hiukan päälle ysin ja olen hyvin tunnollinen opiskelujen suhteen, jonka takia hieman epäröin tällaista ratkaisua. Yleistä keskustelua aiheesta !

Kommentit (1)

ilmapallo

Hei.
Itse opiskelen hotelli- ja ravintola-alalla tarjoilijaksi ja suoritan kaksoistutkintoa.
Tässä OMIA mielipiteitäni asiasta :)

1. Kyllä suoritan kaikki opiskelut lukiossa. Meille kaksoistutkintolaisille harvemmin tarjotaan internetkursseja (näin ainakin meillä..)
2. Tottakai ammatilliselta puolelta tulee ammatilliset läksyt, mutta ei toki näitä lukuaineita (ma, ai, ke, fy tms.) vaan kaikki alkoholilainsäädäntö yms. eli sielläkin puolella kokeita on, mutta ei mahdottomasti ja yleensä jos käytännössä on mukana ei niihin edes kamalasti lukea tarvitse :P
3.päiväni ovat yleensä 8-16
meillä nyt toisena vuotena opiskelut menevät seuraavasti:
1jakso=ammattikoululla
2jakso=työssäoppimista
3jakso=lukiolla
4jakso=työssäoppimista
5jakso=ammattikoululla
6jakso=lukiossa
ja kun olemme ammattikoululla on meillä myös ma ja ke iltapäivisin lukio-opintoja eli siis 14-16
ja tällä hetkellä minulla on siis lukiojakso menossa eli päiväni ovat 8-14 paitsi ma ja ke 8-16 (mutta tämäkin jakauma on niin koulukohtainen)
4.Vapaa-aika ei ole oikeestaan ollenkaan, jos haluaa pärjätä. :D Mutta aina minä sitä olen jostain järjestäny.
5. hyviä ja huonoja puolia en oikeastaan osaa sanoa.

Jos itseäsi yhtään kiinnostaa kaksoistutkinto suosittelen edes kokeilemaan! Ensimmäisen vuoden jälkeen kaksoistutkinto on vielä helppo lopettaa ja siirtyä vaikka vain ammattipuolelle ammattiaopiskelemaan etkä ole vielä ketään jäljessä. (näin ainakin meillä)

Ja koska keskiarvosi kerran on ysin pintaan luulen sinussa olevan opiskeluintoa niin suosittelen. Jos molemmat tutkinnot haluat kolmeen vuoteen töitä on tehtävä, mutta ei tämä ylitsepääsemätöntä ole :wink:

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat