Välivuoden viettäneet: säästöjä vai ei? - Työ ja opiskelu

halium
ruusu
Tavoite säästösumma on useita tuhansia, katsoo saanko sen kerättyä. : )

halium Kauan olit interrailaamassa ja paljon meni rahaa? Olen itsekin miettinyt jos lähtisi ensi kesänä. Ei tarvitse mitään tarkkaa sanoa tietenkään, jos et halua, mutta noin? :)

Kyllä uskon, että saat ton useita tonneja kokoon :) Jos tulot on siinä vaikka tonnin luokkaa (yleinen aloittelijan palkka vaikka kaupassa), niin pistä niistä aina jokin tietty osa säästöön. Multa tais mennä joku 400 euroa joka kuukausi, kun avasin sellaisen korkorahaston. Siellä ne rahat on vieläkin. Ja huomasin, että se oli liian pieni summa, niin välillä laitoin sinne myös, kun kertyi.

Niin, ja reilistä.. oivoi, siitä voisin puhua vaikka kuinka. Tuolta harrastuksista löytyy myös interrail-ketju, niin sieltä voi lukea lisää, ja toki vastaan yksärilläkin kysymyksiin.
Mutta se raha.. oltiin siis kolme viikkoa, vähän päälle (22 pvä lippu, yht. 23pvä reissussa). Rahaa meni yhteensä 1400, sisältäen reililipun, lennon ja muut kulut. Eikä mielestäni niin hirmu pihisti eletty tosiaan, nukuttiin yhden ja kahden tähden hotelleissa pääosin. Suosittelen, ihan huippua!

Kommentit (10)

ruusu

Itse vietän parhaillani välivuotta. Kirjotin siis ylioppilaaksi viime keväänä, mutta en päässyt opiskelemaan. Nyt teen töitä ja olen huomannut, että mitä enemmän työskentelen, sitä enemmän haluaisin töitä ja rahaa. On jopa vähän sellainen paniikki, et saanko kerättyä tarpeeksi rahaa ensi vuodeksi.

Eli kokemuksia siis, että saitteko välivuotenanne kerättyä hyvin rahaa ja oliko siitä apua opiskeluja alottaessa? Vai vietitkö välivuotesi muuten (rahaa ei tullut)-> kaduttaako, eikö kaduta?

Repale

Itse oli välivuodestani viisi kuukautta kelan harjoittelussa. Laitoin joka kuukausi noin 100 euroa säästöön. Muun ajan välivuodesta vietinkin sitten aivan lomaillen ja nostin työttömyyskorvausta. Siitäkin sitten laitoin osan säästöön. Asuin välivuoteni vanhempieni luona, joten pääsin suhteellisen halvalla kun miun ei tarvinnut maksaa muuta kuin puhelinlaskuni ym. laskut sekä ruokani ja bensat jos ajelin autolla.

Säästöistä on todellakin ollut apua vaikka niitä ei nyt hirvittäviä summia kertynytkään tilille. Kyllä mie suosittelisin hieman rentoutumaan, lomailemaa ja tekemään kaikkea kivaa välivuoden aikana eikä ainoastaan töitä. Töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin. Jokainen kuitenkin tehköön niinkuin parhaaksi näkee.

olematon

Jos ois asunu siinä viaheessa porukoilla vielä ku alotti välivuoden viettämisen ois varmasti saanukin säästettyä. Mulla ei ees ollu ideana säästää :D Jäin töihin ku en tienny minne haluisin, eikä oikein toi pelkkä koulussa istuminen inspaa. Kyl se oppari pitäis olla.

ruusu

Joo. Kiitos kokemuksista. Aijon toki itsekin ainakin yrittää rentoutua ja käydä ulkomailla jos mahdollista, mutta olisi kivaa saada myös paljon rahaa säästöön.. : )

halium

Minulla oli myös helppo tilanne, kun pääsin töihin viikko kirjoitusten jälkeen ja sain asua isäni luona lapsuuden kodissani. Tein noin puolitoista vuotta töitä samassa paikassa ennen opintojen aloittamista ja se kannatti. Sain usean tonnin säästöön rahaa, jotka ovat nyt korkorahastossa. Lisäksi jätin pari tonnia tilille rahaa, jotka ovat siellä vieäkin, joten aina ei ole niin tarkkaa, mihin laittaa rahoja, tai ylittääkö opintotuen. Olen kyllä todella pihi myös, joten ehkä se auttoi asiaa. Maksoin myös isälleni jotain sekä joskus maksoin ruuat, ja tietysti bensat ja maksoin myös muut oman autoni kulut sekä puhelinlaskut ja vaatteet. Sitten käytiin vielä viime kesällä interrail-matkalla, joten sinne upposi rahaa. Tosin opiskelin viime vuonna paikassa, jossa en tykännyt olla, joten aloitin työt jo pari kertaa viikossa siinä maaliskuussa ja vapun jälkeen kunnolla, joten siitä sai mukavasti matkakassaa kokoon :)
Ei välivuosi ole ollenkaan pahasta. Asutko sinä ruusu vielä perheesi luona vai onko sulla jo asumiskuluja?

ruusu

Asun kotona, kun työt löytyivät kotikaupungista. Eli kuluja ovat bensa, puhelinlasku ja sitten sellainen vaihteleva summa vaatteisiin, leffaan ja muuhun ulkona käyntiin. Eli rahaa ei kyllä kauheasti mene, mikä auttaa säästämisessä. : )

Tavoite säästösumma on useita tuhansia, katsoo saanko sen kerättyä. : )

halium Kauan olit interrailaamassa ja paljon meni rahaa? Olen itsekin miettinyt jos lähtisi ensi kesänä. Ei tarvitse mitään tarkkaa sanoa tietenkään, jos et halua, mutta noin? :)

Nyytikki

Voi mennä vähän ohi aiheen, mutta vietin kaksi välivuotta ja lähinnä tappiota tein :D mutta niiden ansiosta pääsin vihdoin yliopistoon opiskelemaan ihan ominta alaani :) mutta eipä rahaa ollut silloin tarkoituskaan kerätä vaan opiskella ja hyödyttää muilla tavoin tulevaa.

Sinisilmä

Kirjoitin ylioppilaaksi ja pian sen jälkeen muutin kotoa pois omaan kämppään. Tarkoituksena lukion jälkeen minulla oli saada työkokemusta, jota arvostetaan opiskelupaikkaa hakiessa sekä itsenäistyminen. Työtä oon tehny nyt noin puoli vuotta. Oma kämppä ja huonekalut syövät aluksi suuren osan tilistä. Tällä hetkellä oon saanu hankittua kämppään ns. kaiken suuren; sohvan, sängyn, TV:n yms. Nykyään laitan säästöön joka kuukausi noin 200-300€. Vuoden, pari ajattelin töitä tehdä ja samalla miettiä tulevaa opiskelupaikkaa. Ajoittain tuntuu kyllä hieman turhauttavalta, kun ei tiedä, mikä ala kiinnostaisi. Toisaalta, tämä puolivuotinen aika on tuntunut hyvin opettavaiselta. Oma kämppä, talous ja itsestä huolehtiminen on kaikki vain kotiin päin.

pastilli

Heissan! :)

minulla on just parhaillaan välivuosi menossa, mutta tällä hetkellä olen työtön. Eli menin töihin heti kirjoitusten loputtua, huhtikuusta joulukuuhun, kunnes jäin työttömäksi. Paikka jossa olin töissä joutui lomauttamaan, joten luonnollista oli, että minä määräaikaisena jäin työttömäksi. Sain tienattua todella hyvin, ja säästössä on hyvä summa, mutta nyt sain tietää, että en ole oikeutettu edes peruspäivärahaan! :/

Haluaisinkin kysyä Repaleelta, että sait siis todella oikeaa työttömyyskorvausta, vaikka asuit vanhempien luona? Minä asun myös kotona, olen työtön, mutta en saa mitään rahaa, koska ei oo ammattia ja olen alle 24 vuotias. (tämä siis työkkärin sanomaa) tämä potuttaa aivan kamalasti, koska en halua tuhlailla säästöjäni arkeen (syömisiin, meikkeihin, käyttötavaraan ym) vaan halusin turvata niillä opiskeluaikaani...

olisi mukava kuulla ovatko muut lukion jälkeen välivuotta viettäneet, kotona asuvat, saaneet kelalta mitään tukea.

:)

Tsein

^Työmarkkinatukea voi saada ammattikouluttamaton alle 25-vuotias, joka ei ole kieltäytynyt työkkärin tarjoamasta koulutuksesta tai työstä ja on hakeutunut aktiivisesti koulutukseen. Joko työkkärissä on sanottu väärin, olet kysynyt väärää asiaa tai sitten jossain muussa mättää. Vanhempien tulot voivat vähentää työmarkkinatuen määrää, mutta joka tapauksessa pitäisi saada vähintän 50% työmarkkinatuen täydestä määrästä.

Ansiosidonnaiseen päivärahaan et ole oikeutettu, mutta työmarkkinatukeen pitäisi olla, ellet nyt jättänyt jotain tärkeää seikkaa mainitsematta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat