Palkka (erityisesti hoitoalalla) - Työ ja opiskelu

onnimanni11

itseäni kiinnostaa kovasti hoitoala, mutta esimerkiksi kätilön peruspalkka on 1800e - verot. opiskelijahan tietysti tällä selviää, mutta onhan ne tarpeet erilaiset sitten kun on vuosia lisää, ei sitä sillon tee enää mieli kituutella makaronilla ja tonnikalalla. ei kai tässä auta kuin hommata rikas mies :lol: tai sitten yrittää yliopistopohjaiseen koulutukseen -> paremmat palkat. mutta siis, mimmosta palkkaa teillä on, ja kuinka sillä selviättä? (asutteko yksin ym.)

Kommentit (8)

celia

Yksityisen sosiaalialan työehtosopimuksella olen lähihoitajana ja tuntipalkka 9,96e ja kuukausipalkka ilman ikälisiä ~1623e. Tosin maanantaina tulee palkankorotus ja palkka nousee 1704 euroon. Wohoo elämä risaseks. En palkan takia lähtisi tälle alalle.

Laurau
celia
Yksityisen sosiaalialan työehtosopimuksella olen lähihoitajana ja tuntipalkka 9,96e ja kuukausipalkka ilman ikälisiä ~1623e. Tosin maanantaina tulee palkankorotus ja palkka nousee 1704 euroon. Wohoo elämä risaseks. En palkan takia lähtisi tälle alalle.

Saan paljon kuraa niskaan mutta;
mun mielestä hoitajilla (varsinkin lähihoitajilla) on tätä nykyä työhönsä nähden hyvä palkka. Niin kauan, kuin esim. poliisien ja kaupanalojen palkat pysyy noin matalalla, olisi hoitajienkin syytä olla jo tässä vaiheessa ihan hyshys. 10 euron tuntipalkka on lähihoitajalla hyvä miettien esim miten helppo koulutus (ja miten helppo sinne amispohjaiseen koulutukseen on päästä) tuolla alalle on.
Tämä mun mielipide.

Tsein

Mutta eihän palkkaa makseta koulutuksen (pääsyn) helppouden mukaan, vaan tehdystä työstä. Ei oo oikein järkeä vertailla muutenkaan eri alojen palkkoja. Työtehtävät on eri aloilla erilaisia ja niistä pitäisi maksaa erilaista palkkaa, sellaista joka on kohdallaan suhteessa kulloisenkin työn vaativuuteen.

Laurau

Kyllä mielestäni voi verrata.
Poliisit tekevät henkisesti ja fyysisesti erittäin raskasta ja kuluttavaa työtä verrattuna hoitajiin ja silti saavat melkein samaa palkkaa (poliisien keskim. palkkaus n.2000 euroa kuussa). Voin sanoa näin, koska paras ystäväni on poliisi ja äitini & siskoni ovat sairaanhoitajia ja olen erittäin läheltä seurannut näitä kahta ammattia.
Ja mun mielestä palkkaus on paljon epäreilumpaa monilla muilla aloilla, kuin hoitajien, ja silti siitä edelleen jaksetaan rutista - vaikka näkyviä palkankorotuksia on jo saatu aikaan.

Ohh en oikeastaan jaksaisi alkaa tästäkin keskustelu-taistelemaan. Miksi piti taas sanoa oma mielipide :lol: :roll:

Tsein

Tuskin tässä tarttee taistelemaan ryhtyä. Siulla on oma mielipitees asiasta, toisilla omansa.

Miun mielipide tuossa tulikin jo, ettei ole mitään järkeä vertailla eri alojen palkkausta keskenään. Ihan yhtälailla poliisit voivat lähteä vaatimaan lisää palkkaa. Samoin ne kaikki muut alat, joilla on huono palkka suhteessa työhön. Ei kukaan estä muidenkin alojen ihmisiä nurisemasta omasta palkastaan, kuten hoitajat ovat tehneet ja sitä kautta saaneetkin korotuksia. Kukaan ei rajoita sitä, että vain jotkut alat tai yksi, korkeintaan kaksi työntekijäryhmää kerrallaan saavat alkaa ajamaan palkankorotuksia.

Mitä siitä vertailusta kukaan hyötyy?

zera

Mun mielestä sairanhoitajat, lastenhoitajat jne tekee niin hyvää työtä (auttavat muita!), että pitäis vähän parempi palkka olla. Se on ihan paska systeemi se, että esim. poliitikot saa niin paljon palkkaa ja sairaanhoitajat, jotka oikeesti tekee hyvin arvostettaavaa työtä saa huonoa palkkaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat