Mm. yliopisto-opiskelusta - Työ ja opiskelu

sometimesiwonder

Taalla olisi kasa astetta tyhmempiakin kysymyksia kaivaten vastauksia, joten jos joku omasta kokemuksestaan tai muuten vain tietava kykenisi hieman valaisemaan minua niin olisin aika ikikiitollinen. Juuri nyt kun en itse opiskele niin kykenematon edes opinto-ohjaajaa kiusaamaan. :?

Eli siis, minulta menee yliopisto-opiskelusta muutama seikka aika pahastikin ohi. Esimerkiksi sivuaineet. Mita ne ylipaatansa edes ovat? Ilmeisestikin jotakin mita opiskellaan paa-aineen ohella, mutta mita silla tekee tai siis, mita hyotya sen opiskelusta on? Pitaisiko sen jotenkin tukea tulevaa ammattiani? Onko tyonantajille merkitysta silla, mita olen opiskellut sivuaineenani? Enta onko sivuaine pakollinen ja jos ei, niin miten sen puuttuminen korvataan opinnoissa?

Sitten mita mietin viela kaikista eniten eli minka aineen saa valita sivuaineekseen? Jos esimerkiksi opiskelisin yhteiskuntatieteellisessa tiedekunnassa niin saisinko ottaa sivuaineekseni jonkin aineen esim. humanistisesta tiedekunnasta, vai onko sivuaineeni pakko olla oman tiedekuntani ainelistalla? Omasta tilanteestani sen verran, etta haluaisin todella opiskella historiaa paa-aineeni, mutta ranskaa sivuaineeni, joten olisiko tama edes mahdollista, koska nuo aineet eivat ole samassa tiedekunnassa?

Tiedekunnista viela sen verran etta ovatko saman yliopiston tiedekunnat aina "yhdessa"? Tarkoitan talla siis etta opiskelevatko kaikki yliopiston oppilaat samassa *rakennuksessa* ja vuorovaikuttavat keskenaan, vaan ovatko yliopistojen tiedekunnat tavallaan toisista erillaan? Luin etta Helsingin yliopistolla oli ainakin noin, mutta muista en sitten tosiaan tieda.

Mooore: pystyyko avoimeen yliopistoon menna opiskelemaan kesken vuodenkin, esim. aloittaa talvella opiskelunsa? Joissakin avoimissa oli minun lukemani mukaan mahdollista hakea tammikuussa, mutta tarkoittaako tuo sitten sita, etta itse opiskelun aloittaminen olisi mahdollista vasta tuosta tammikuusta seuraavana syksyna? Sen jalkeen kun mina kirjoitan ylioppilaaksi niin joutuisin olemaan noin vuoden jouten odottaen "varsinaiseen" yliopistoon hakua ja haluaisin todella opiskella sina aikana ns. ennalta avoimessa, jotta saisin itseani eteenpain.

Mmmh.
Tuli aika pitka,
mutta jos joku tietoguru vastailisi niin olisi yksi pelastus. 8-[

Kommentit (3)

Tsein

Heitänpä ihan omasta kokemuksesta sen mitä tiedän:

Sivuaineet ovat pakollisia opintoja. Ne yleensä pyritään valitsemaan juurikin niin, että ne tukevat pääainetta.

Se mitä sivuaineeksi voi valita, riippuu yliopistosta. Yleensä luetaan joko yksi pitkä sivuaine (60op) tai kaksi lyhyttä (väh. 25op).Yliopistosta riippuu vähän voitko valita kaikista yliopiston tiedekunnista, vai onko joitakin rajoituksia sivuaineiden valitsemiseen. Mahdollisesti sivuaineopintoja voi valita myös toisesta yliopistosta. Pääosin kuitenkin olet vapaa valitsemaan itse omat sivuaineesi yliopistosi valikoimasta.

Työnantajista on vaikea sanoa. Joitakin kiinnostaa, joitakin ei. Näyttää joka tapauksessa paperilla paremmalta, jos sivuaine on jossain yhteydessä pääaineeseen kuin se, että sinulla on aivan täysin irrallinen sivuaine. Tietysti monenkin aineen yhteyden voi perustella, kun oikein käy asiaa miettimään. Esimerkiksi ranskan opiskelu voi tukea historianopintoja, jos tarkoituksena on tähdätä ulkomaille (mahdollisesti ranskankieliseen maahan) töihin.

Jos sivuaineen jälkeen tutkinnosta jää puuttumaan opintoja (kaksi lyhyttä sivuainetta, eivät anna välttämättä saman verran pisteitä kuin yksi pitkä), voit suorittaa tutkintoon vaadittavan määrän opintoja oman mielen mukaan. Menet vaikka espanjan alkeet I ja II -kursseille ja saat tarvittavan pistemäärän.

Tiedekunnat eivät aina ole yhteyksissä toisiinsa. Jyväskylässä esimerkiksiksi kampus on levittäytynyt laajalle ja eri alan opiskelijat eivät välttämättä ole missään tekemisissä keskenään. Pienemmät yliopistot ovat yleensä tiiviimpiä paketteja ja eri alan opiskelijoita saattaa jopa nähdä yliopiston käytävillä. Helsingin yliopistollakin pyörii n. 100 000 ihmistä, joten aika sanomattakin selvää, ettei sellainen massa voi hengailla yhdessä rakennuksessa.

Avoimeen yliopistoon voi mennä aina kun kurssit alkavat ja kun niille sattuu pääsemään. Kaikki kurssit eivät suinkaan ala syksyllä, vaan osa keväällä. Se on sitten eri asia ehditkö suorittaa jonkun opintokokonaisuuden yliopistojen alkuun mennessä, jos seuraavana syksynä satut pääsemään jo opiskelemaan.

ena

Ainakin Joensuun yliopiston kaikille opiskelijoille vapaat sivu-aineet löytyy täältä (http://www.joensuu.fi/opiskelu/index.html tuolta opinto-oppaat, siitä yleisopas ja sitten opiskelu ja siellä sitten sivuaineet), mutta ei niitä valmiiksi oo opiskelemaan tullessa pakko tietää. Minä itse haaveilen, että jos ranskaa saisin sivu-aineeksi, mutta siihenkin pitää tehdä erillinen pääsykoe.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat