Kolmannen asteen koulutus. - Työ ja opiskelu

tata
Kepatäti
Toisaalta sitten taas jos ajattelee, että haluut nimenomaan imeä vaan asiakaspalvelukoulutusta (mä en kyllä yhtään ymmärrä tätä halua :lol: ) niin onhan se sitten fiksumpaa käydä suorittamassa se merkkaritutkinto, jonka saat käytyä 2 vuodessa kun taas AMK-tutkinto vie sen 3,5 vuotta minimissään.

Ei mua opintojen pituus häiritse, tykkään opiskella, teoriaa enemmän kuin käytäntöä :D Ja kattoo, oonko mä vuoden kuluttua yhtä innostunu asiakaspalvelusta, tai muutetaan tää aika käsittämään ens syksyn :D Mut tällä hetkellä just toi asiakaspalvelu on se, mikä mua kiskoo luokseen :D

Sivut

Kommentit (71)

marika_

Ja suurin osa nykyajan ammateista on palveluammatteja - onhan lakimiehen ja lääkärin työkin pitkälti asiakaspalvelua, eikä niihin merkkarin papereilla pääse. Et sinänsä pitää se ensin määritellä _mimmosta_ asiakaspalvelua haluu tehä - jtn pankkitätihommia vai perinteistä kaupankassaa, koska aika erilaisen koulutuksen noi vaatii.

Niin ja kylhän merkkari varmaan menee kouluttamattoman ohi kun valitaan kaupan kassaa, jos siis muuten ansiot ois samat, et sinänsä se vois tietty olla jos "perinteinen" asiakaspalvelu kiinnostaa.. Mut toisaalta, tavallaan siinäkin menee 2 vuotta hukkaan jos tavotteet ei oo yhtään H&M:n tai Siwan kassaa korkeemmalla, koska kassahommia mäkin teen eikä oo edes ylioppilaan papereita vielä :roll:

lily
tata
Ei mulla mitään kokemusta siitä oo, mut rakastan pyöritellä papereita yms, nii vaikuttaa omalta jutulta. Ja siis nyt kun lähäriks oon valmistumassa, mä menisin töihin sit sairaalan tms kansliaan töihin. Katotaan mitä mieltä oon jos (ja kun toivon mukaan) pääsen asiakaspalveluun erikoistumaan ens vuonna :D

Mulla on ainakin pari tuttua, jotka ovat juuri noissa sairaalan toimistohommissa pelkillä lähärin papereilla. Munkin mielestä sulla on vähän outo kuva tuosta asiakaspalvelusta ammattina. Mitä sä siitä haluaisit oppia? Ei siitä ole oikein mitään opetettavaa, koska käytäntö opettaa parhaiten. Mun mielestä jokaisella ihmisellä on asiakaspalvelun perustaidot olemassa ilman tuota nimenomaista koulutusta, siinä pärjää ihan maalaisjärjellä. Vai luuletko että kaupan kassasta lähtien kaikki asiakaspalvelutyöntekijät olisivat jotain kouluja käyneet?
Jos merkonomin paperit nyt hankkii, niin loppupeleissä ei sillä suuntautumisella kovin paljon merkitystä ole. Kaikissa niissä pohjalla on liiketalouden perustutkinto, joka antaa pohjan erilaisiin toimistohommiin. Loppupeleissä niitä oman aineen ammatillisia opintoja on aika vähän.

Kepatäti

Emmä kyllä ihan sanois, että merkkarin papereilla ei linjalla ois väliä. Taloushallinnon puolen ihmiset kuitenkin pääsee helposti töihin kirjanpitoyrityksiin eikä mulla ainakaan siellä riittäis ammattitaito tehdä mitään (muutaku toimia jonain sihteerinä, joka ottaa vastaan niitä töitä).

Toisaalta taas ei ainakaan noi meiän puolen aspa ja markkinoijat sitten taas pärjää samalla tavalla erilaisten toimisto-ohjelmien kanssa, ymmärrä mitään html:stä tai CSS:stä, mikä taas sitten tekee meidät ihan eri alan töihin suuntautuneiks.

Meillä ainakin oli kaks vuotta pelkästään ammatillisia, suuntauksen mukaisia opintoja. Toki siellä joitain kursseja oli keskenään samoja, mutta toisaalta meillä oli myös sitten paljon datanomien kanssa samoja kursseja.

Piperr
marika_

Piperr: -- mimmosta se opiskelu on käytännössä tuolla missä siskos opiskelee, osaatko mitään kertoa? :)

Ömh, mitähän mä osaisin sanoa. Mun siskon puheiden mukaan omatoimisesti pitää tehä töitä aika paljon, et tunneilla ei välttämättä opeteta läheskään kaikkea.. Ryhmätöitä niil on ollu vissiin tosi paljon. Mun sisko on hotellin respassa koko ajan opiskelun ohella töissä, ni kuulemma melko usein tuntuu siltä et loppuu vuorokaudesta tunnit kesken. Ainoa mikä ite opiskelussa on kuulemma tuottanu ongelmia, on sen henkilökohtanen esiintymiskammo. Et sen suhteen sillä on ollu aika paljon totuttelemista.. Enempää mä en oikee osaa kertoa, ku se useemmin höpöttää työ- kuin opiskelujutuista :)
Hyvin se on alan koulutuksessa viihtyny, vaikka tuo ko. koulu välillä kuulemma vtuttaaki.
Ite mä mietin sitä, että kuinka sitä sitte osaa päättää kumpaan suuntautuu: hotelli- vai ravintolapuolelle, mut kuulemma sen kyllä huomaa suht nopeesti et kumpi sopii itselle paremmin.

marika_

Tajusin justiinsa, että AMK-haku alkaa tiistaina, eikä mulla raukalla oo hevonpierunkaan hajua mihin hakisin. Yliopistoista haen siis oikeustieteelliseen, mut pitäis kai siinä sivussa hakea pariin AMK:n, jossei nuo oikiksen ovet vielä aukea.. (ja eikös ihan mahollisen työmarkkinatuen takia pidä hakea väh. 3:n tai 4:n?).

Eli mitä Ammattikorkeita ylipäänsä on jossain pk-seudun kulmilla (Riihimäkeä pohjosemmaks en lähe) olis? Laurea, Metropolia, muita? Olo on kun pienellä hiirellä pesukoneessa, koska en tiedä AMK:sta mitään, toi oikis kun on ollu mulle niin selkee.. Jos olis vähän äly pelannu, olisin tietty selvitelly näitä jo aikaa sitten, mut nyt vasta jotenki oon heränny koko hommaan.
Koulutusaloista kiinnostas eniten ehkä Medianomi, Tradenomi ja Restonomi, mut oikeestaan kyllä tiedän noista aika vähän, eikä siis pienintäkään hajua missä vois opiskella.. Pitäs olla jotain mihin ei ainakaan oo ennakkotehtäviä, eikä kovin vaativat pääsykokeet, ku en kyllä ehi ton oikiksen takia lukea käytännössä yhtään..

Niin ja tänne voi muutkin nyt kolmannelle asteelle hakevat purkaa tuntojaan pääsykokeista/hakemisesta ja kaikesta muusta :)

procyon-a

Mikäs oikis sulla on haussa? Mulla ei ole oikeastaan kokemusta tuosta amk:n opiskelijavalinnasta, mutta suosittelisin keskittymään tuohon oikeustieteelliseen hakemiseen sillä tavalla täysipainoisesti, että muut hakemiset ja niihin valmistautumiset olisivat minimissä. Helsinkiin ja turkuun ilmestyvät kirjat n. viikon päästä. Rovaniemellä tuo artikkelipaketti on käsittääkseni julkaistu. Koska oikikseen haku on käytännössä nopeuskilpailu, 3kk aikaa nakutella ne kirjat ulkoa päähän ja ylioppilaskirjoituksista ei saa oikeastaan mitään apuja, kannattaa tuo aika käyttää fiksusti hyväkseen. Allekirjoittaneella oli viime vuonna näihin aikoihin aivan kauhea stressi päällä, kirjat olivat paksuja, mutta kaikki työ tuohon opiskelupaikkaan oli sen arvoista.

Piperr

marika_, onhan tuolla pk-seudulla vaikka mitä. Medianomiksi voi opiskella esim. Diakonia-Ammattikorkeakoulussa, Haaga-Heliassa ja Metropoliassa (okei, en tosin tiedä esim, et missä Diakin yksikössä tuo tapahtuu..). Tradenomiksi voi opiskella ainakin Laureassa, Haagassa ja Metropoliassa, restonomiksi Laureassa ja Haagassa. Tässä on minun tietoni näistä aloista :) Munkin käsittääkseni neljään paikkaan pitäis kyllä hakea jos noita jotain tukia halajaa..

Mä olen itse hakemassa restonomiksi; hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdolliselle puolelle. Mun sisko opiskelee kyseistä alaa Haagassa ja on ollut ihan älyttömän tyytyväinen. Toki mua itseänikin ala kiinnostaa ihan huimasti. Okei, kaikkein eniten mua kiinnostaa matkailun liikkeenjohdon puoli, mutta siellä on kuulemma jonkun verran huonompi työllisyystilanne ku hotelli- ja ravintola-alan puolella, joten mun on pakko ajatella nyt jonku verran realistisesti. Eikä sillä, innolla haluisin kyllä tuonnekin päästä!
[size=9]Vaikka välivuoden olenki aatellu nyt pitää.. Täytyy vähän päästä näkee maailmaa. ;)[/size]

tata

Mun veli hakee nyt amk:hon ja huvikseni rupesin tutkailemaan sen valitsemaa alaa ja sit omaa alaani. Rupes kauheesti mieli hakee johonki kouluun vaik mul on tätä nykystä viel vuos jäljellä :P

-Maya-

multa voi kysellä jos haluu tietää tradenomiopiskeluista jotain.. :wink: itekin kyl meinaan hakee toiselle alalle tässä haussa, lähinnä vaan kokeilun vuoks..haluun nähä miten mun käy.. :) haen myös yliopistoon..

marika_

procyon-a: Helsingin oikikseen haen :) Pääsykoekirjat tilauksessa (pitäs tulla 31pv) ja valmennuskurssilleki ilmottauduttu, eli kaikkensa tehään..

Piperr: kiitos paljon infosta! pitääkin katsastaa noita paikkoja läpi tässä... mimmosta se opiskelu on käytännössä tuolla missä siskos opiskelee, osaatko mitään kertoa? :)

-Maya-: No kerro ihmeessä vaan kaikki; Mimmosta se opiskelu on käytännössä? Mimmoset on mahollisuudet sit saada oman alan töitä?

Ja osaisko joku hiukan valottaa, et mimmoset noi pääsykokeet eri paikkoihin mahtas olla, tai mihin pitää lukea paljon jne. jne.?

-Maya-
marika_
-Maya-: No kerro ihmeessä vaan kaikki; Mimmosta se opiskelu on käytännössä? Mimmoset on mahollisuudet sit saada oman alan töitä?
Ja osaisko joku hiukan valottaa, et mimmoset noi pääsykokeet eri paikkoihin mahtas olla, tai mihin pitää lukea paljon jne. jne.?

meiän opintojen ekana vuonna se on vähän sellasta diipadaapaa eli ei mitään hirmu tärkeetä, ainakin ite oon välillä vähän turhautunu ku ne tyrkyttää vaan kaikkee yrittäjyyshommaa..ollaan aika paljon tehty yritysesittelyjä sun muita sellasia..mut ens vuonna alan erikoistumaan taloushallintoon ja sit pitäis olla vähän mielenkiintosempaa, muita vaihtoehtoja olis ollu yrityshallinto ja markkinointi..taloushallinnossa on tällä hetkellä eniten työpaikkoja, ainakin meiän opettajien mukaan.. :?

meiän pääsykokeissa tais olla muutama matikan lasku..sit oli kaks materiaalia, toinen englanniks ja toinen suomeks, ja niistä oli kysymyksiä..mut se koe oli tosi helppo, en lukenu oikeestaan ollenkaan ja olin sisäänpääsijöistä neljäs kun jotain 80 otettin.. :D

-Maya-
marika_
-Maya-: Oliks ne matikan tehtävät ihan semmosia, että lyhyellä pärjäis?
kyllä, koska mäkin pärjäsin.. :D ne tais olla sellasia ongelmanratkasutehtäviä..

tata
marika_

Mä en nyt muista, mihin mä hain, mut joku noista sun miettimistä se oli. Pääsykokeissa kävin parissa eri koulussa (mut niitäkään en muista, toinen oli Laurea ja toinen oli Myyrmäessä, mut en saa päähäni koulun nimeä :? ). Laureassa oli matikkaa ja sit Hobby Hallin vuosikertomus (kiva lukee, ku oon siel töissä :roll: ) ja sit siitä kysymyksiä. Sit näitten jälkeen viel haastattelu. Toises oli keskon vuosikertomus (?) ja sit joku englannin kielinen juttu mistä oli kysymyksiä. Siellä kans matikkaa mut ei haastattelua. Laureaan en päässy sisään, tonne toiseen kyllä. Lyhyt matikka mulla :) Mut en sit menny ku pääsin tänne nykyseen kans. Valitsin sit näin.

Tiedä sit oliko tästä sulle mitään hyötyä :P

-Maya-
tata
Toises oli keskon vuosikertomus (?) ja sit joku englannin kielinen juttu mistä oli kysymyksiä. Siellä kans matikkaa mut ei haastattelua.

juurikin tämmönen oli meiän koe..oot siis tata ollu tradenomiks pyrkimässä vai? :wink: kun toi oli valtakunnallinen koe..

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat