Rakennusmaalareita/Pintakäsittelijöitä? - Työ ja opiskelu

anskji

Olisin kiinnostunut ko. ammateista ja olisi mukava saada yksityiskohtasempaa kuvaa näistä, esim. millasta työ on naisena miesvaltasella alalla, opiskelu, työmarkkinat, palkkaus, fyysisesti rankkaa, vaihtelevaa ym? (:

Kommentit (6)

xaz

kertokaa muuten myös opiskelusta, mitä kaikkee siellä koulussa opetetaan!
mietin tätäKIN vaihtoehtoa peruskoulussa ku piti päättää mihin hakee :D siis maalarikoulua... Valitettavasti kirkonkylän ammatti-instituutissa ei tätä linjaa ollut tarjolla, eikä äiti antanu muuttaa kauemmas :)

edit.
sokee on aina sokee. olihan tuo opiskelu mainittu ensimmäisessäkin postauksessa 8)

Emilie

Itse en siis tätä alaa opiskele, mutta hyvä ystäväni opiskelee ja tiedän siis siltä pohjalta kertoa muutamia asioita kyseisestä ammatista.

Hän siis opiskelee alaa oppisopimuksella. Tietenkin hyvä vaihtoehto niille, jotka tahtovat saada säännöllistä palkkaa opiskelun ohella koko ajan (vaikka se on pienempi kuin ammattilaisella). Kyllä sillä palkalla aina itsensä elättää ja hyvin jää ylimääräistäkin. Varsinkin jos välillä joutuu illat ja viikonloput tekemään töitä, niin saa siitä sen mukaiset korvaukset.

Työskentely niin miesvaltaisella alalla vaatii tietenkin jonkinlaista huumorintajua. Välillä joutuu tietty sietämään vähän limaisiakin kommentteja joiltain raksamiehiltä, mutta kaverini ei ole niitä pahemmin joutunut kestämään. Ja aina jos alkaa tuntumaan ikävältä voi sanoa ja kyllä se siihen loppuu. Pieni "äijämäisyys" on aina plussaa, että kykenee olemaan niiden jätkien kanssa luonnollisesti.

Sitten vielä tuosta fyysisesti rankkuudesta. Kaveri oli tuossa juuri pari viikkoa saikulla, koska sai jännetupentulehduksen. Tietty se rasittaa ja jos ennestään ei ole suht hyvää kuntoa niin en suosittele. Ja työasentokaan ei aina ole mikään paras mahdollinen. Esim. kattoa maalatessa saa olla aika paljon niska kenossa. Maalipurkitkaan eivät ole aina sieltä kevyimmästä päästä, mutta tietty mitä enemmän hommaa tekee sitä enemmän tulee rutiinia.

Itse olen ainakin saanut hyvän kuvan kyseisestä alasta kaverini puheiden perusteella, vaikka työ välillä onkin todella rankkaa.. varsinkin alussa.

xaz
Emilie
Ja työasentokaan ei aina ole mikään paras mahdollinen. Esim. kattoa maalatessa saa olla aika paljon niska kenossa.

hoh, joo, tuttua! nimimerkillä Maalasinpa kerran terassin katon.
:lol:

hepsankeikka

Mää olen ammatiltani rakennusmaalari. Opiskelin työvoimapoliittisena koulutuksena ja sama kun ei olis käynyt ollenkaan :roll: Vuoden olen oman alan töitä yrittäny saada, mutta tuloksetta. Tammikuussa kävin haastattelussa ja ekoja kysymyksiä oli että "No entäs miten tuo sinun jaksaminen kun olet noin pieni, sulle en antais edes hiomakonetta käytettäväksi kun siihen pitää olla raavas mies että jaksaa" ja toinen "Otatko herkästi ittees, miesten jutut kun tuppaa menemään vyön alle".. no en saanut töitä.

Palkkahan on hyvä mutta rankka työhän tuo fyysisesti on, ja naisille varmaan henkisestikkin, riippuen ihmisestä. Koulussa ollessani niitä kaiken maailman ehdotuksia ja juttuja sai kuulla, mutta kun on oikeanlainen asenne niin kyllä niitten ukkojen kanssa pärjää.

Mua harmittaa kun en mennyt kunnolla ammattikouluun pintakäsittelu puolelle, olisin varmasti monipuolisempi osaaja alalla kuin nyt.

lipgloss

Opiskelen toista vuotta alaa ja yhden työharjoittelun kokemuksella sanon että pitää todellakin olla aika äijämäinen huumorintaju ja olla muutenkin avarakatseinen.Ja myös suht hyvä kunto on plussaa koska itelläni ensimmäisenä viikkona oli varmaan joka lihas harjoittelun alussa kipeinä :cry: Muutenkin opiskelu on huomattavasti helpompaa kuin työ,koska koulussa ei luonnollisesti voi edes tehdä kaikkia töitä mitä muuten voi tulla vastaan ja aikataulut eivät ole niin tarkkoja

Kun hain opiskelemaan tälle alalle en yhtään ajatellut että tulisin olemaan töissä enimmäkseen miesten kanssa.mutta ei se itseäni yhtään haittaa,koska olen kahden isovelejen ainoa sisko joten kestän melkein mitä vaan :D Joillekkin tietenkin äijämäinen meno on liikaa,mutta jos on oikea asenne tulee pärjäämään kyllä..

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat