Toimeentulo kesäkuun ajan - Työ ja opiskelu

Jensu

Tämä on siis opiskelijoille tarkoitettu..
Miten tulette toimeen kesäkuun ajan jos ensimmäinen palkka tulee vasta kesäkuun viimeinen päivä?
Itse olen joka vuosi ollut kauheassa pulassa juuri tuon takia, eikä viitsisi vanhempiakaan vaivata. :(
Oletteko hakeneet toimeentulotukea vai millä olette vuokran maksaneet?

Kommentit (6)

-Maya-

Toukokuultahan saa vielä opintotuen, joten maksan sillä kesäkuun vuokran etukäteen..mulla menee koko ajan vuokran maksu tavallaan kuukauden etuajassa kun opintotuki tulee aina 4.päivä ja vuokra pitää olla maksettuna 2.päivä..joten maksan vuokran aina edellisen kuukauden tuella..

Tsein

Se kesäkuu ei pitäisi tulla minään yllätyksenä, se tulee aika varmasti joka vuosi. Kun sen tietää, osaa jo ennalta siihen varautua eli pistää vaikka joka kuu opintotuesta vähän sivuun, jotta on kesäkuussa jotain millä maksaa se vuokra. Itse maksoin säästöillä opiskeluaikana.

Toinen vaihtoehto on pyytää vanhemmilta tai ystäviltä lainaa, jonka sitten ensimmäisestä palkasta antaa takaisin.

Kolmas vaihtoehto on neuvotella vuokranantajan kanssa vuokranmaksusta.

Toimeentulotukea ei välttämättä saa. Sitä varten pitää olla opintolaina nostettu tai jos ei nostettu, niin nostamatta jätetty laina huomioidaan joka tapauksessa tuessa. Tästä en ole varma, mutta käsitykseni mukaan on mahdollista, ettei sossu anna rahaa, jos olet kuitenkin töissä jo kesäkuussa. Sehän ei tietysti maksa mitään, että käy kysymässä asiasta. Ajoissa kannattaa joka tapauksessa olla liikenteessä. Jos käy niin hyvä tuuri, että rahaa saisikin, hakemuksen käsittelyyn menee jokin aika ja se vuokranmaksupäivä on luultavasti sovittu jo ennalta tietyksi (vaikka kuten sanottu, asiasta voi neuvotella vuokranantajan kanssa).

Laurau

minen taas ymmärrä miten opiskelijat, jotka eivät tee töitä opiskelun ohella, tulevat toimeen minään kuukautena? :D mä jäisin miinukselle jos eläisin pelkällä tuella, opintotuku + asumislisä ei riitä edes vuokran maksuun.
tosin mulla on mies, joka elättää, mutta käyn sen lisäksi kyllä töissä.

ihan vähän vaan ot:ta :oops:

-Maya-

saankin opintotuen automaattisesti myös kesäkuulta, koska opintopisteet ylittää rajan reippaasti.. :wink: periaatteessa sillä sitten maksan heinäkuun vuokran eli ei oo kun elokuu, jonka maksan palkasta.. :)

celia

En kyllä muista miten viime vuonna pärjäsin, ilmeisesti suht hyvin kun ei muistu mitään kummempia kituutteluja mieleen. :lol: Oli pari työkeikkaa toukokuun puolella mutta eipä niistä nyt mitään kummoista palkkaa saanut. Kaveri on ainakin säästänyt jo pidemmän aikaa ainakin kesäkuun vuokraan.

Pennsylvania

Joka vuosi yhtä huonosti. Viime kesänäkin ensimmäinen palkka tuli vasta heinäkuun puolivälissä, joten myös heinäkuun vuokra oli pitänyt maksaa + tietenkin kaikki eläminen sen 1,5kk:n ajalta. Se parisataa, mitä olen toukokuussa saanut, ei hirveästi ole kesäkuun lopulla enää lohduttanut.

Pelastajia ovat olleet vanhemmat ja opintolaina, joita tosin kumpaakaan en mielelläni hyödyntäisi laskujeni maksuun :\

Jotenkin tuntuu, että kaikki muutkin laskut onnistuvat jotenkin kerääntymään tuohon toukokuulle. Inhoan kesää kaikista syistä, enkä vähiten näitten ainaisten rahaongelmien takia.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat