Ryhmätilanne kun pyrkii sairaanhoitajaksi... - Työ ja opiskelu

bluerose

Millainen se ryhmätilanne on jossa arvostellaan että onko soveltuva alalle... oon nimittäin tosi ujo ja mulla on vaikeuksia avata suu porukassa, ellei mulla nyt satu olemaan jokin erittäin vahva mielipide jostain asiasta mistä tiedän paljon. Ja harvemmin on.

Kommentit (4)

celia

Kannattaako sitten edes lähteä ko. alalle jos olet TODELLA UJO? Sosiaalisuus on nimittäin yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.

Jos nyt kuitenkin haluat niin yrität pakottaa itsesi avaamaan suusi. Jos olet ihan hiljaa niin voin kertoa ettet pääse.

Mirzi

Joo minäkin luokittelisin itseni kohtalaisen ujoksi (riippuen tilanteesta), mutta monissa pääsykokeissa olleena sanoisin että ei ne ryhmätilanteet ole vaikeita minulle silti olleet. Varsinkin jos on ollut sellainen aihe josta olen kiinnostunut tai josta tiedän paljon, niin on ollut mukavaa puhua siellä ja olenkin koittanut puhua aika paljon. Mutta tosiaan se sisältöhän on myös tärkeää, että mitä sanoo. Ja luulisi kai että sairaanhoitajapääsykokeissa on aiheina sairaanhoitajan ammattiin ja opiskeluun liittyviä juttuja, niin kannattaa miettiä ja valmistautua, lukea etukäteen niitä juttuja niin on sitten vähän varmempi olo, jos esimerkiksi tietää ammatista paljon (en nyt tarkoita kuitenkaan mitään tenttikirjojen lukemista). Valmistautuminen ei tietenkään ole pakollista, mutta joitakin se saattaa auttaa.

Niin ja joissain ryhmätilanteissa missä olen ollut, on ollut silleen että kaikki on saanut vuorotellen järjestyksessä sanoa sanottavansa, ja toisissa taas on pitänyt tavallaan keskustella keskenään sattumanvaraisessa järjestyksessä.

Tietysti tuo riippuu ihan henkilöstä, että miten ne ryhmätilanteet menee, mutta kannattaa käydä yrittämässä :D

kysymysmerkki

Riippuu minne haet.. Jossain ryhmätilateet ovat "ohjattuja" eli vapaata keskustelua ei ole juuri ollenkaan (kaverini oli tällaisessa kokeessa:), muistaakseni mikkelissä) Pikkusiskoni opiskelee sairaanhoitajaksi tampereella ja kertoi, että pääsykokeen ryhmätilanteessa on "sorminäppäryystesti" (pitää tietyssä ajassa koota mahd. monta häkkyrää) ja vapaa keskustelu annetusta aiheesta. Riippuu kuulemma ryhmästäkin kuinka hyvin menee. Joissain ryhmässä on kovaäänisiä monologin puhujia(jotka eivät muuten pääse sisälle), jotka eivät anna suunvuoroa.

Äitini on psykologi, joka on työskennellyt valintakoetilanteissa. Hän neuvoi, että nimenomaan ei saa olla äänessä koko ajan vaan tärkeämpää kuin hölöttäminen on TOISTEN HUOMIOON OTTAMINEN. Katseella, asennolla, kysymyksillä (voi vaikka pyytää kertomaan lisää...), vastata siihen mitä toinen sanoo ja jatkaa siitä, toista ei myöskään saa keskeyttää. Hyvät pisteet saa sillä:) Ei saa istua hiljaa kuin tatti ja tuijottaa seinään, mutta ei saa myöskään pitää monologia.Sairaanhoitajana on tärkeä osata kuunnella eikä sairaanhoitajaksi sovi huomionhakuinen ihminen. siellä etsitään äitini mukaan rauhallisesti sosiaalista ihmistä. Eikä ujous ole mielestäni sosiaalisen vastakohta! Vaan itsekkyys:) ujous ei haittaa kunhan ei "jäädy" kokonaan. Opettele rentoutumaan, tee vaikka hengitysharjoituksia tai jotain ja ole oma itsesi! jos sinusta on hoitajaksi niin ne ottavat sinut sisään:) Onnea kokeeseen!

celia
kysymysmerkki
Sairaanhoitajana on tärkeä osata kuunnella eikä sairaanhoitajaksi sovi huomionhakuinen ihminen.

Nimenomaan, eikä kuunteleminen ole niin helppoa kun luulisi.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat