opiskelija, omistatko läppärin? - Työ ja opiskelu

ssammy

Itse olen tässä pian lähdössä opiskelemaan uuteen kaupunkiin ja opiskelua varten olen miettinyt läppärin ostoa. Itse en kamalan hyvin tiedä mihin kannattaa kiinnittää huomiota kannettavaa ostaessa joten jos vastaisitte näihin kysymyksiin niin helpottaisi kovasti :D :wink:

1. Ostitko kannettavan heti opiskelujen alkaessa? Jos et niin milloin? (opiskelujen kesto?)
2. Kokisitko pärjääväsi ilman kannettavaa? jos et niin miksi/jos niin miten?
3. Onko sinulla netti? langatonko? kuinka paljon maksat siitä kuukaudessa? Ja kuinka netin hommaaminen onnistui, oliko mutkia matkassa? Tai muita lisävarusteita?
4. Omistatko tulostimen?
5. Mihin kiinnitit huomiota ostaessasi läppäriä? (koko, teho, liikuteltavuus, muotoilu yms..) Oletko tyytyväinen valintaasi vai jäitkö kaipaamaan jotakin?
6. Mistä ostit ja kuinka paljon maksoit läppäristäsi? vai saitko lahjaksi? Kuinka paljon olisit max. valmis maksamaan läppäristä opiskelijabudjetilla?
7. Koetko koneen ja netin vievän liikaa rahaa suhteessa rahatilanteeseesi?

huh, olipas siinä, niin jos tulee jtn muuta olennaista mieleen niin lisäilkää.=)

Sivut

Kommentit (19)

marimma

En omista läppäriä enkä sillä ois tehnyt mitään opiskeluaikana kun kerran oli pöytäkone olemassa jolla sai ne pari tekstiasiakirjaa kirjotettua. Hukkaanhan toi ois menny pelkän opiskelua varten oston takia.

Kylpyankka

[size=9](Mä nyt höpisen yleisesti aiheesta tähän jotain :))[/size]

Yleensä opiskelijoille suositellaan läppäriä sen takia että se on helppo ottaa mukaan. Omassa opiskelijakämpässä on yleensä vähän tilaa, ja normaali pöytäkone vie sitä tilaa vähän enemmän kun läppäri. Joissain kouluissa on mahdollista että opiskelija ottaa oman läppärin mukaan ja tekee sillä muistiinpanot, joskus on jopa mahdollista että kone yhdistetään koulun verkkoon jolloin sen kautta voi käydä netissä. Tämä taitaa kuitenkin olla aika harvinaista tietoturva-asioiden takia, ainakaan omassa koulussani niin ei saa tehdä.

Kun miettii sitä minkälaisen tietokoneen ostaisi, kannattaa miettiä käyttötarkoitusta. Jos kone napataan kainaloon kun lähtee luennolle, niin läppäri on huomattavasti helpompi :lol: Samoin jos olet ajatellut että myöhemmässä vaiheessa voisi lähteä vaikka vaihtoon, niin läppäri on huomattavasti helpompi ottaa mukaan.

Mulla itellä on käytössä molemmat, sekä läppäri että pöytäkone (tässä välissä täytyy myöntää että opiskelen tietotekniikkaa, eli se selittää ehkä asian :lol:) Pöytäkonetta käytän enemmänkin pelikoneena, tietysti läppärilläkin saa pelattua "yksinkertaisempia" pelejä, eli ihan pasianssia ja jotain simppeleitä pelejä jotka ei vaadi käyttömuistilta tai näytönohjailmelta kovin paljon.

Jos et ole varma siitä pitäisikö se läppäri hankkia vai ei, niin aloita opiskelut ja kato miltä tilanne näyttää. Yleensä kaikissa kouluissa on varattu tilat missä on tietokoneita yleisessä käytössä, ja niillä voi sit kirjotella niitä raportteja ja muita mitä vastaan tulee. Siellä on yleensä myös tulostimet, mutta paperit täytyy tuoda itse. Jos et tarvitse konetta vapaa-ajalle esim. nettisurffailuun, niin koita ihmeessä onnistuuko töiden teko koulussa. Kuitenkin periaate on se, että koulu ei voi pakottaa ketään ostamaan tietokonetta sen takia että saisi koulutyöt tehtyä kunnolla.

Netistä, samoin kun koneestakin, kannattaa kysellä opiskelijatarjouksia. Jos asut jossain isommassa opiskelijatalossa, niin niille yleensä on tarjolla kimppanettejä, jolloin hinta on pienempi. Ne yleensä toimii sillä periaatteella että jos monta tyyppiä on netissä samaan aikaan, niin jokaiselle on käytössä vähemmän kaistaa, ja jos olet yksin, saat koko kapasiteetin omaan käyttöön.

Mutta kun muutat sinne uuteen kaupunkiin, niin kysele vaikka opiskelukavereilta että mistä ovat nettinsä ottaneet, käy jossain kaupassa kyselemässä tarjouksia.. ne myyjät on siellä ihan sen takia että ne osaa auttaa ja vastata tyhmiinkin kysymyksiin :)

xaz

1. Ostitko kannettavan heti opiskelujen alkaessa? Jos et niin milloin? (opiskelujen kesto?)
Aloitin pöytäkoneella, kun aloitin lukiossa. Se oli toista vuotta muistaakseni ellei jo kolmattaki, mut sit myin sen pois ja ostin läppärin.

En enää. Parasta on just se et sen voi ottaa mukaan matkoille jne. Jos vaiks lähtee käymään lomalla kotona ja tarvii silti tehä jtn koulujuttuja niin ne voi tehä kotonaki sitte. Ku ei meillä oo kotona konetta.

3. Onko sinulla netti? langatonko? kuinka paljon maksat siitä kuukaudessa? Ja kuinka netin hommaaminen onnistui, oliko mutkia matkassa? Tai muita lisävarusteita?
Netti on, oma langallinen, mut siellä missä asun on myös vapaita langattomia. Neki huomasin vasta liian myöhään... mut ompahan ainaki oma yksityinen laajakaista millä ei oo tungosta ;) Netin hommaaminen meni helposti, kesken jonku atk-tunnin syksyllä kävin sopimassa sen netissä. Muita lisävarusteita on kaiuttimet.

4. Omistatko tulostimen?
En.

5. Mihin kiinnitit huomiota ostaessasi läppäriä? (koko, teho, liikuteltavuus, muotoilu yms..) Oletko tyytyväinen valintaasi vai jäitkö kaipaamaan jotakin?
Koko ja teho tietty ekana. Sit ku se myyjä esitteli tätä niin se kerto just jostain muunneltavuudesta ja laajennusmahdollisuuksista mitkä vaikutti asiaan. Se mihin oon pettyny, ja mikä ei kyllä tasan tullu myyjälläkään kerrotuksi siinä tilanteessa, on se et ilmeisesti uusissa koneissa on vain kokeiluversio Microsoft Officea. Pari kuukautta, vai oliko jopa kolme, ja sen jälkeen ostat sen office-paketin tai oot ilman :evil:

6. Mistä ostit ja kuinka paljon maksoit läppäristäsi? vai saitko lahjaksi? Kuinka paljon olisit max. valmis maksamaan läppäristä opiskelijabudjetilla?
Ostin mustasta pörssistä (onko tää jo mainostamista?) ja maksoin 599€ itse en silti maksanu vaan sain rahat porukoilta. Entinen kone ku niin yllättäen hajos ja korjauksilta sanottiin et halvemmaksi tulee ostaa uus ku korjauttaa vanha.

7. Koetko koneen ja netin vievän liikaa rahaa suhteessa rahatilanteeseesi? No en. Kahden kuukauden välein maksan nettiä, ja sähkölasku tulee vissiin puolen vuoden välein. Ja tänään vasta luin jostain lehdestä et läppärit vie niin paljo vähemmän sähköä ku pöytäkoneet. Eihän tätä ees tarvii pitää koko aikaa "seinässä" :wink:

lily

Oli valmiina jo opiskelujen alkaessa. Opiskelen amk:ssa, takana 2 ja edessä 1½ vuotta.

Kyllä. Tavallinen pöytäkone ajaisi saman asian, mutta itse tykkään enemmän istua sohvalla läppäri sylissä kuin epämukavasti pöydän vieressä. Kouluun en ole muistaakseni kertaakaan konetta vienyt. Meidän koulussa on runsaasti vapaassa käytössä olevia atk-luokkia ja suurin osa tunneistakin on atk-luokassa, joten koneella tehtävät asiat hoituu koulun kalustolla siinä missä omallakin. Ainoa mitä ilman ei pärjäisi on muistitikku. Jos ei aluksi ole varaa koneeseen, niin pelkällä tikulla pärjää kyllä.

Netti löytyy. Langattomaan olisi mahdollisuus, mutten osaa suojata itse langatonta verkkoa, joten käytän modeemia johdon kera jottei naapurit pääse ilmaiseksi hyötymään. Netti on joku taloyhtiön laajakaista, 1 mb ja maksaa pari kymppiä kuussa. Hommaaminen oli helppoa ja modeemi tuli kaupan päälle. Samoin kytkentä onnistui ihan itse, vaikka aikamoinen käsi tällaisissa asioissa olenkin.
Usein suurimmissa kaupungeissa suurten kerrostalojen läheisyydestä löytyy jonkun urpon suojaamaton langaton verkko, jota voi käyttää hyväksi hätätapauksessa :wink:

4. Omistatko tulostimen?
Omistan, vaikken sillä oikeastaan tee mitään. Koulussa voi tulostaa ilmaiseksi omia papereita vastaan ja suurimman osan töistä voi palauttaa sähköisessä muodossa.

Hehe, ainoa kriteeri oli hinta ja lopussa luotin myyjän ammattitaitoon

Tämä on toinen läppärini opiskeluaikana. Molemmat ollaan vanhempien kanssa maksettu puoliksi, tämä maksoi 600 €. Vanhaa konetta en ostaisi, vaikka rahat vähissä olisivatkin, koska uusissa on aina kuitenkin takuut mukana. Luulisin, että 500 €:lla löytyisi peruskone, joka riittää kirjoittamiseen ja surffailuun

En. Kyllä sitä helposti löytää turhempiakin kohteita joista voi tarpeen tullen säästää.

Mimia

Sain ylioppilaslahjaksi, mutta jos en olisi saanut, olisin ostanut itse. Noh, opintojen kesto on 160ov, yliopistolla, joten tarkkaa kestoa en osaa sanoa.

Pärjäisin varmasti, mutta vain jos minulla olisi pöytäkone :D Ilman konetta en voisi kuvitella eläväni.

On netti, kuuluu vuokraan opiskelija-asunnossa jossa asun. Modemin päässä on langaton lähetin, joten konetta voi käyttää missä vaan.

4. Omistatko tulostimen?
Kyllä. Ei tuolla paljon tule tulostettua, mutta yleensä juuri ne tärkeimmät jutut pitää saada tulostettua heti. Ihan kätevä tuo on olla ja tuossa kun on skanneri samassa, niin sitä tulee käytettyä myös jonkin verran.

Isä aika pitkälle valitsi mun kannettavan. Siihen aikaan se oli ihan tehokone. :D Mutta varmasti jokaiseen tietokoneeseen pätee se, että jos ostaa tehoiltaan/yms. sellaisen koneen jota sillä hetkellä kokee tarvitsevansa, kone käy vanhaksi/liian hitaaksi/yms aika nopeasti. Ja mun kannettavassa on korppuasema! Monella ei tuota enää olekaan. Tosin tuo kone on jo 4,5v vanha, silloin muistitikut oli aikas kalliita..

Mun kone maksoi silloin n.1600e. Mutta kyllä mä opiskelijanakin olisin valmis laittamaan koneeseen reilu 1000e. Se on niin suuri ostos, että pienellä panostuksella saa sen kestämään muutaman vuoden lisää (ellei kone hajoa muuten vain).

Ei ne musta vie liikaa rahaa. Ne kuitenkin helpottaa elämää niin paljon, että kyllä siitä ilosta mielellään maksaakin! Mistä sitä tietoa edes muualta voi etsiä kun netistä!? :shock:

Toki tähän pitää vielä lisätä, että tuo kone on nykyään vain kirjoituskäytössä. Avomiehen 3v vanha kannettava on mulla nykyään käytössä. Tämä maksoi uutena reilu 1200e. Miehellä on n.1,5v vanha pöytäkone (1300e) käytössä toisessa huoneessa. Eli meillä tosiaan on kolme konetta kotona [size=9](eikä edes opiskella tietotekniikkaa)[/size].

enkelin

en ostanut heti, silloisella avolla oli kone, joten toista ei tarvittu. omani ostin ekan vuoden ja eron jälkeen, ilman en todellakaan pärjännyt. pari kuukautta kärvistelin ja sit päätin, et nyt loppu! opiskelut kestää noin 6 vuotta.

en. tää on niin helppo ottaa mukaan kun tehdään jotain ryhmätöitä kavereitten kans, mukavampaa tehdä usealla koneella yhtä aikaa samassa tilassa kuin eri paikoissa. koulun atk-luokissa en tykkää ryhmätöitä tehdä, pitää antaa muille opiskelurauha.

netti löytyy tottakai. langaton se ei ole, mut kone tukis sellaistakin. en kuitenkaan koe saavani siitä niin paljoa hyötyä, et laittaisin sellaisen. netin hommaaminen onnistui ihan mutkattomasti. täällä käytössä opiskelijoilla opiskelijakämpissä funet-verkko, eli lähiverkko tsydeemi. sain tän vain lähettämällä verkonvanhimmalle sähköpostia ja se pisti mulle mun ip-osoitteet tuleen mailiin. helppoa kuin mikä :) ainoa mikä piti ite hommia oli toi verkkopiuha, maksoi aika hemmetisti, melkein 40 euroa! muita lisävarusteita ei ole, mutta ois tarkoitus hommata kunnon kaiuttimet niin et vois kuunnella musiikkia paremmin.

4. Omistatko tulostimen?
en, siihen hommaan käytän koulun koneita. meillä kaikilla opiskelijoilla on oma tulostuskiintiö, eli saadaan tulostella 200 tulostetta per vuosi. jos loppuu kesken, niin lisää saa sit rahalla.

en kiinnittänyt oikeastaan mihinkään huomiota, äiti osti itelleen samaan aikaan koneen, joten pistin tilaukseen samanlaisen. no ois ehkä kannattanut silloin vähän miettiä... kone on kooltaan tosi iso, eikä mikään erityisen tehokaskaan ole. ulkonäkö on ihan jees, kivan hopeanharmaa, mut se ei korvaa sisällöllisiä puutteita. kyl tää kuitenkin mulle riittää, muistikaan ei viel ole loppumassa kesken. sit opiskeluiden loputtua voi ostaa kunnon koneen. aluksi harmitti ihan vietävästi, kun koneella ei ollut oikein mitään ohjelmistoja, onneksi pari nörttikaveria hommas ne mulle jostain :)

tosiaan äitini osti tän jostain teknisiltä, maksoin itse puolet, eli 450 euroa oli mun osuus. olisin valmis maksamaan opiskelijabudjetilla koneesta 1200 euroa, mitään huonoa kun ei kannata oikeasti ostaa. seuraava kone toivottavasti mac. tällä hetkellä ei tosin ole edes tuollaisia rahoja, mut onneksi kone pelittää vielä..

7. Koetko koneen ja netin vievän liikaa rahaa suhteessa rahatilanteeseesi? :D
en. kone ei ole oston jälkeen aiheuttanut mitään kustannuksia, ellei nettipiuhaa lasketa. netti kuuluu vuokraan, joten siitäkään ei ylimääräisiä kuluja tule. eli vaikka mulla ei olis nettiä, maksaisin siitä siltikin.

Kivessä

Hommasin sen jo peruskoulun lopulla lukio-opintoja varten.

En pärjäis. Niin paljon helpompaa kirjotella kaikkii aineita, tutkielmia yms. Ja onhan toi nettikin aika kovassa käytössä :D Ai niin ja sit käytän aina netinsanakirjaa.

On netti, langaton. Kotona kun asustelen niin en maksa siitä tällä hetkellä mitään. Ainoastaan se langattoman lähetin piti tietysti ostaa, mut sitäkään en maksanu ite :D Webkamera on ja langaton hiiri sekä tietokonelaukku (huono sellanen)

4. Omistatko tulostimen?
En vielä. Tarkotus ois hankkia aika pian.

Varmaan siihen et paljon on muistia koneessa ja näytön materiaaliin (onko mattapintainen vai kiiltävä)

Sain lahjaksi. Tais maksaa about 1000 €. Olin siis itse mukana, kun tää ostettiin. Ja tietysti kaikki oheis jutut siihen päälle vielä eli makso siinä mielessä yli tonnin.

En, sillä ei se vie kun virustorjunnan hinnan vuodessa eli noin 50 €

Lukretia

Meillä on pöytäkone, joten en sinänsä läppärille tunne tarvetta. Tosin kahden hengen taloudessa saatta tää ainoa kone olla varattuna, kun mies linnottautuu Wowia pelaamaan, joten silloin kaksi konetta voisi olla hyvinkin paikallaan.

halium

Ostin ensimmäisen vuoden marraskuussa, eli viime marraskuussa. Ennen oli siis pöytäkone, mutta läppäristä olin haaveillut jo jonkun aikaa.
No, kai mä pöytäkoneella pärjäisin, mutta läppäri on siinä suhteessa ehdoton, että sen saa aina mukaan esimerkiksi poikaystävälle, jolloin voidaan molemmat tehdä koulujuttuja. Sen siirtäminen on niin mutkatonta!
Netti löytyy, tavallinen modeemi ja piuha, jotka on suoraan tosta vanhasta pöytäkoneesta siis. Hinta jotain 23€ kuussa (aika paljon!). Langattoman meinaan ostaa, että voin surffailla missä vaan kotonani ja varsinkin, kun poikaystävän kanssa yhteenmuutetaan (sitten joskus toiv. kesällä!) niin se olisi kiva, että molemmat voi taas tehdä koulujuttuja ilman että tarvitsee aina jakaa nettiä, monimutkaista.
4. Omistatko tulostimen?
Omistan (olen saanut joskus monta vuotta sitten porukoilta). Siinä on tulostin, kopiokone ja skanneri. Ei välttämätön, mutta ihan kiva.
Poikaystävä auttoi. Hinta-laatusuhde oli tärkein. 15 tuumanen eli sopivan kokonen, sopivan tehokas mulle, mutta hinta jäi kohtuulliseksi. Ulkonäkö ei muuten kuin koon puolesta vaikuttanut.
Sain sponsorirahaa isältä, pappalta ja äitiltä. Läppäri maksoi 750€ plus laukku ja uuden hiirenkin halusin (vanha huono). Jotain tota luokkaa olisin valmis maksamaan, en yli tonnia, koska en käytä konetta mihinkään pelaamiseen ja muuhun sellaiseen.
En koe loppupeleissä.

helmikaisla

- Heti ostin.

- En pärjäisi, jouduin muutamaan toiselle paikkakunnalle ja suuri osa kouluhommista kuitenkin vaatii koneen käyttöä. Olisi hirveää olla koulun&kirjastojen koneiden varassa!!

- Löytyy netti. Kuuluu kämpän vuokraan, joten ei tarvinut kuin ostaa piuha ja törkätä seinään :D
Ostin erillisen hiiren, läppärin "oma hiiri" on niin ärsyttävä käyttää!

4. Omistatko tulostimen?

-Kyllä, kotoa liikeni ylimääräinen. Ei olisi pakollinen, mutta onhan ihan kiva kun ei aina tarvitse koululle lähteä tulostelemaan :D

- Sopivan hintainen, tehokas ja kaunis :) Nyt kun on joutunut roudaamaan konetta 200km kotipaikkakunnalle, niin toivoisen että olisi hieman kevyempi&pienempi..

- Itse ostin gigantista, isä kyllä avusti hieman :) hintaa en tarkkaan muista, olisiko ollut hieman yli 800€. Juuri sitä enempää en kyllä alkaisi maksamaan.

- En, kun ei sitä nettiäkään tarvi erikseen maksaa. En pärjäisi ilman nettiä, joten ei maata kaataisi vaikka se pitäisi itse maksaa..

E

- Ennen opiskeluja (vanhempani ostivat), muuttaessani kotoa pois.
- En. Tarvitsen läppäriä päivittäin tiedon hakuun, koulutehtäviin, jne.
- Asun op.asunnossa, kuuluu vuokraan.
4. Omistatko tulostimen?
- En tällä hetkellä.
- En ostanut/valinnut itse.
- N. 700e.
- En koe. Enkä yksinkertaisesti tajua, miten pärjäisin (tai miten joku muu pärjää) ilman konetta/nettiä. Tarvitsen sitä jatkuvasti tiedon hakemiseen, kaikki mahdolliset aikataulut, paikkojen aukioloajat, paikkojen sijainnit, sähköposti, uutiset, viihdesurffailu jne.

femma

- koneen ostin kun muutin pois kotoa, pari vuotta ennen opiskeluja.
- en pärjäisi. kun on tylsää, olen netissä ja siellä on myös kaverit ja saa tietoa ja viihdettä yms. myös musiikkia kuuntelen paljon koneelta. ja laskut maksan netissä.
- langaton löytyy, porukat maksaa yleensä, vaikka sovittiin että maksan ite kunhan tuovat vaan sen laskun. (lasku menee siis porukoille kun siinä samassa on koko perheen puhelinlaskut sun muut niin saa alennusta)
4. Omistatko tulostimen?
- kyllä, ostin sen samoihin aikoihin kun koneen.
- en oikeastaan juuri mihinkään paitsi hintaan ja merkkiin. tämä oli pari vuotta vanha esittelykone. ihan tyytyväinen olen. kunhan toimii hyvin. :)
- alle tonni. toisaalta ostaisin kyllä pöytäkoneen seuraavaksi. itse taisin ostaa tämän silloin.
- en koe. nykyää käytän vähemmän.

tata

- Ostin kun pääsin ylioppilaaksi, lahjarahoilla. Toinen menossa tällä hetkellä :P

- En pärjäis, on tää sen verran kätevä kapistus. Ei jaksais, jos täytyis kaikki tehdä esim. koulun koneella. Tällä kun teen paljon kaikkee muutaki kuin pelkkiä kouluhommia.

- Juu netti on, langaton. Nyt en maksa mitään, kun kuuluu vuokraan, seuraavassa asunnossa, mihin muutetaan, se kuuluis kans vuokraan, mut otetaan nopeempi, joten maksaa sitten extraa, mut nopeemmasta maksaa mielellään kuitenki :)

4. Omistatko tulostimen?
-En

- Poikakaveri ja veli oli mukana ku ostin ekan, tässä toisessa oli poikakaveri, joka tietää koneista tosiaan enemmän kuin mä, joten mä valitsin sen, mikä oli kullan mielestä hyvä. Oli mulla tosin jotain vaatimuksia, ja sen perusteella sit kateltiin ja ostin.

- Verkkokaupasta ostin tän nykysen. Oisko tää maksanu joku 1200e. Jonku tonnin (tai jonkin verran yli) oisin valmis maksamaan. Tosin oon katellu jonku 1500e maksavaa konetta täs.

- En, varsinkaan kun netistä ei tässä kuussa tarvii maksaa mitään, ens kuusta lähtien sit puoliks kullan kans menee netti, mut siitä kyl maksaa kun on niin kätevä!

mandii

-Ostin jo ennen opintojen alkua. Ts. isä osti, koska minulla ei ollut rahaa sen paremmin kuin nykyäänkään.

-En pärjäisi. Konetta tarvitsen tietysti paljon koulutöiden tekoon sekä juttujen kirjoittamiseen (osallistun ainejärjestön lehden toimittamiseen ja lähettelen silloin tällöin juttuja niihin lehtiin, jotka milloinkin ovat niitä halukkaita julkaisemaan). Läppäri on kätevä ottaa luennolle mukaan.

-Maksoin opintojeni alussa ATK-keskukselle 60 euron kytkemismaksun (kytkettiin korkeakouluverkkoon) Sen lisäksi ei ole mitään muuta maksettavaa, sillä asun TYS:n kämpässä ja näissä kämpissä saa asua vielä pari vuotta opintojen päättymisenkin jälkeen. Eli, maksan netistä tuon 60 e koko sinä aikana kun asun täällä kuudesta kahdeksaan vuoteen. Halpaa on.

4. Omistatko tulostimen?
-Omistan, pakkohan se on.

-Isä meni ja osti läppärin ihan yllätyksenä. Olisihan se voinut ottaa minutkin mukaan ja antaa hieman sananvaltaa tulevana käyttäjänä, mutta itsepäisenä otuksena se ei ota tuollaisia huomioon. En silti ole kehdannut nalkuttaa, koska osti mokoman kuitenkin minun parastani ajatellen ja hyvää tarkoittaen. Ei sillä, olen kyllä ollut läppäriini erittäin tyytyväinen, ei mitään huonoa sanottavaa.

6. Mistä ostit ja kuinka paljon maksoit läppäristäsi? vai saitko lahjaksi? Kuinka paljon olisit max. valmis maksamaan läppäristä
opiskelijabudjetilla?

-Lahjaksi tosiaan sain isukilta. En tiedä/muista mistä osti. Maksoi n. 900 euroa. Itse kykenisin maksamaan läppäristä tällä hetkellä korkeintaan pari kymppiä. :D Rahatilanne on nyt se, että jokainen euro pitää laittaa siihen ruokaan (eivätkä ne kovin hyvin riitä siihenkään).

-Netistä ei tosiaan ole tarvinnut maksaa yhtään mitään sen avausmaksun jälkeen ja koneen maksoi isäni.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat