Joensuu opiskelukaupunkina - Työ ja opiskelu

kastanjetti

Joensuussa opiskelevia tai siellä muuten asuneita?
Löysin vihdoinkin itseäni kiinnostavan koulutuksen, mutta innostus kuoli siihen, että ainoa mahdollinen opiskelupaikka olisi Joensuu. Jostain syystä ei ole kovinkaan positiivinen kuva kaupungista, Itä-Suomessa hyttysten keskellä... Miten on? Onko se kaunis paikka ihan noin ulkoisesti? Entä yliopisto? Yöelämä? Yhteydet muualle Suomeen?

Kaikki kokemukset ja kertomukset tervetulleita. :)

Sivut

Kommentit (25)

minnikkä

Alotin Joensuun yliopistossa tänä syksynä ja olen nyt hakemassa pois. Vaihdan alaa, mutta se ei ole ainoa syy, miksi lähden: olen ollut hyvin, hyvin pettynyt kaupunkiin ja kaikkeen muuhun.

Ajattelin, että viihtyisin täällä. Ja joo, onhan tää kaupunkina ihan kiva, mutta en minä oikeasti halua opiskella täällä. Kyselit yöelämästä, joka, noh, on ihan perseestä. Jotain pieniä istuskelubaareja olis, mutta jos ei niistä välitä, ei oo kauheesti vaihtoehtoja. Periaatteessa on kolme tanssipaikkaa, joissa yhessä on sikakorkeet ikärajat eli harvoin tulee käytyä, yks on tosi pieni ja kolmas muuten vain kamala.

Opiskelijaelämästä ei oo hyviä kokemuksia. Noh, itelläni ei oo kovin toimiva ainejärjestö, eli siitä ei oo mitään iloa. Haluisin tutustuu ihmisiin myös muilta koulutusaloilta, mutta mitenkäs sen teet... Mitään osakuntaperinteitä ei ole. Ois toki kaikkia uskonnollisia ja poliittisia hommia, mutta ei ne oikein minulle ole. Tykkäisin yliopistoliikunnasta, mutta ei täällä ole sitä(kään).

Vuokrat on halpoja, joten kai se on hyvä asia. Ei tarvi ottaa lainaa eikä käydä töissä - enkä sitten tiiä, miten täällä ois työpaikkoja opiskelijoille. Rahaa säästyy, kun ei käy ulkona eikä shoppailemassa, johon täällä onkin aika rajatut mahdollisuudet.

Pois pääsee mun mielestä aika huonosti. Ite oon etelästä ja junia menee toki, mutta musta aika huonosti kuitenkin. Noh, pääasia, että pääsee muualle. Sitä arvostan nykyisin todella paljon. :D

Tän enempää en sitten edes halua tietää Joensuusta. Tää vuosi on ollut kauhea ja riittää.

EDIT: Ois tää ihan kaunis (kesä)kaupunki, mutta ei tosiaan näin opiskelupaikkana iske yhtään. Kaikki on kompaktissa koossa ja suhteellisen lähellä, mutta kaikki muu sitten onkin ihan perseestä.

Nyytikki

Harmillista kuulla minnikkä, että olet noin pahasti pettynyt kaupunkiin. Haluaisitko kertoa lisää pois hakemisesi syistä, ei välttämättä mitenkään yksityiskohtaisesti mutta noin yleisesti, mikä eniten mätti: ystävien puute, tutustumisen vaikeus, kaipuu kotikaupunkiin, kaupungin pieneys? Mitä muuten tarkoittavat älyttömän korkeat ikärajat? (Itse olen 21v ja kiinnostunut asiasta :P)
Minäkin tosiaan olisin "joutumassa" Joensuuhun, koska haluamaani koulutusta ei järjestetä missään muualla kuin siellä, joten pakko mennä. Johan tässä kolmatta kertaa haetaan joten tahtokin sinne on kova :roll: (kastanjetti: ei kai sama koulutus, ohjaus?) Mitä nyt olen kaupunkia nähnyt, se on vaikuttanut ihan mukavalta, mutta onhan se eri juttu kuin asua siellä.

Joensuu on kuitenkin puolet isompi kaupunki kuin se, missä nyt asun. Meillä on vain yksi tanssibaari ja muuten kaupungit varmaan aika saman tyylisiä, toki se on sitten kauempana täältä.. Tokihan olen lähtöisin pääkaupungistamme, mutta jos olen täälläkin viihtynyt.. ;)

k87

no aika pieni paikkahan tää on, jos isommasta on kotosin. opiskelusta en osaa kauheesti sanoa. AMK:ssa vissiin tilanpuutetta ja tiedonkulkuongelmia (meillä oli ainakin jälkimmäisiä).

yöelämä on todellakin sieltä ja syvältä. nightissa ikärajat taitaa olla k22 viikonloppusin, bepopissa ja gm:ssa on k18, paitsi la k20. nightissa oon kerran käyny, enkä tykänny, poppi on pieni ja kallis ilman etukortteja ja gm on muuten vaan ihan kauhee teinihelvetti :? yliarvostettu räkälä.

istumabaareja onkin sit vähän enemmän. ne on ihan kivoja.

liikuntamahollisuudet on mun mielestä tosi hyvät. kuntosaleja löytyy, uimahalli on keskustan ja yliopiston lähellä, hiihto/lenkkipolkua löytyy joka paikasta jne.

bussiyhteydet on sit kans ihan oma lukunsa :roll: tosi huonosti kulkee ja on kallista. tai siis lähinnä ne aikataulut on jotain uskomatonta.

kesällä kaunis kaupunki ja ilosaarirock on jotain niin huippua :D

minnikkä

Liikuntapuoli on kyllä osin kunnossa - itsellänikin alkaa hiihtoladut ja lenkkipolut takapihalta. Minua harmittaa vain yliopistoliikunnan puute.

Kaupungin pienuuteen ja ihmisiin liittyvät suurimmat ongelmani, eikä loppujen lopuksi väärältä tuntuva alakaan ole lisännyt viihtymistäni. Meillä oli pieni sisäänotto, enkä ole oikein löytänyt "tasoistani" seuraa kanssaopiskelijoistani. Ainejärjestö on, mutta se ei ole kovin aktiivinen eikä juuri järjestä mitään toimintaa. Uskon kyllä, että voisin viihtyä, jos vain olisi paremmat mahdollisuudet siihen. :) Kai tämä vähän itsestänikin johtuu.

ena

Minä oon nyt puol vuotta asunu ja ihan paikkana tykänny. Kansainvälistä ollu ainakin minun osalta kun vaihtareille oon tuutorinakin toiminu. Sen kansainvälisyyden oon positiivisimpana nähny. Oon ite pienestä paikasta joten ei siks niin pienelle tämä kaupunki varmaan tunnu. Keskustasta en siks tykkää ku en tunne olevani keskustassa ku siellä oon. Joilleki alueille on hyvätki bussi yhteydet minun mielestä. Puolentunnn välein on ihan riittävästi.

Hmm... Pohjoseen päin on minun mielestä melko huonot kulku yhteydet. Tai siis jos on pohjois-karjalasta tarkotus pois päästä. Junat kun tahtoo kulkea vastakkaiseen suuntaa pieksämäelle ensin ja sitten vasta pohjoista kohti. Siispä bussi on ainoa vaihtoehto.

Oon ehkä kuitenki koulutusta vaihtamassa enkä enää oikein tiiä minne päin lähtis. Lunta ikävä ollu ainaki niin siks haluttas pohjoseen päin :)
Ehkä se on vaan tämä tälvi joka ei tahtonut alkaa ollenkaan varmaan lähes missään päin Suomea. Jos tänne jään niin varmaan just siksi että sitä ohjausta kiinnostais opiskella, mutta pelkään että onkohan yliopistossa olo täällä millasta. Minua kaukana asuva poikakaveri vie täältä pois :)

Uskon että täällä voi kuka vaan viihtyä, jos nyt ei kaipaa Helsingin kokoseen kaupunkiin.

k87
ena
Joilleki alueille on hyvätki bussi yhteydet minun mielestä. Puolentunnn välein on ihan riittävästi.

on tottakai, mut musta tuntuu typerältä lähtee töihin, kun ne alkaa 7.30 niin joudun lähtee jo 6.50 bussilla. seuraavalla bussilla myöhästysin ihan liikaa, kun se on täynnä koululaisia, opiskelijoita :?

ena

Tuo on kyllä totta, että tahtoo aina huonoon aikaan mennä autot, ku iteki kävelemällä ehin kouluun jos samaan aikaan lähen bussin kans :) Oon aina vartin tai puol tuntia ajoissa koululla tai sitten myöhässä :D

jassoo

Kyllä Joensuun yliopistossa on yliopistoliikuntaakin. :) Kerran viikossa joku aerobicci Normaalikoulun tiloissa (hinta 1 euro/kerta). Sitten on siinä aurora(?) rakennuksessa kuntosali jota voi käyttää, en tiiä maksaako jotain. Ja sitten on kaikkee jalkapalloa pesistä ym joukkuelajeja. Mä en sit tiiä että eikö niistä tiedoteta tarpeeksi jos niistä ei oo tietoa :(
Kannattaa vaikka käydä yo-kunnasta kysyy, heillä on varmasti kaikki tieto ja aikataulut, ja saattaa yliopistolla olla joku liikuntavastaavakin jolta vois kysyy!?

Merilyn

Itse asun Joensuussa ja mun mielestä on taas aika outoa miksi monet dissaavat joensuuta niin paljon! Tai no, onhan tämä piení paikka eikä täällä kummoisia yöelämämestoja tai shoppailupaikkojakaan ole, mutta eipä ole paljon muuallakaan samankokoisissa kaupungeissa. Ja onhan täällä nyt tuo iso myy johon on tullut paljon lisää ostospaikkoja ja kahviloita.
Ja yöelämästä sen verran, että kyllähän noita baareja löytyy laidasta laitaan. Yökerhopuoli on vähän kehnoa mutta yleensä joku Bepop tai night kelpaa. Keikkapaikkoja on lähinnä Kellari ja Teatteriklubi, ja etenkin kellarista itse tykkään. Tosi tunnelmallinen ja kiva mesta! Istumapaikoista suosittelen Kerubia, palaveria ja jokelaa.

laura17

"Löysin vihdoinkin itseäni kiinnostavan koulutuksen, mutta innostus kuoli siihen, että ainoa mahdollinen opiskelupaikka olisi Joensuu"

Mitä koulutusta löytyy vain ja ainoastaan Joensuusta? :)

amethystine

^ Ainakin ohjauksen koulutus, eli opo. Joensuu EI siis ole täysin tuppukylä, vaan siellä on virkeää opiskeluelämää ja hyvä yliopisto, kun se kerran on kelvannut ainoaksi paikaksi Suomessa opiskella ohjauksen koulutusta... :wink:

Nyytikki

Joensuu kutsuu tosiaan! :) Kämppäkin on jo löydetty Rantakylästä, elokuun aikana olisi tarkoitus muuttaa. Voin sitten raportoida tänne kokemuksia vuosien mittaan ;)

Joensuun yliopiston liikuntatarjonta kiinnostaa, varsinkin kuntosalipuoli. Saan kyllä siitä sitten tietoa tuutoreiltakin syksyllä :)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat