lukioon 21-vuotiaana? - Työ ja opiskelu

Kepatäti

En tiiä, onko aikuislukio ihan oikeasti joku oma koulunsa, ite oon aina luullu, että se on sama asia kuin iltalukio? Eli jossei oo joku ihan oma juttunsa, niin sitten ei oo ikärajaa.

Toki 21-vuotias varmaan saa siellä 16 kesästen keskellä jotain epäileviä katseita ainakin aluksi, mutta en mä usko, että sä mitenkään syrjään ikäsi takia joutuisit. Lähinnä on kai kiinni siitä, miten ite asennoidut ja jaksta ymmärtää, että ne 16 vuotiaat tosiaan on 16 vuotiaita ja käyttäytyy sen mukaan.

Eli jos sun hermot kestää, ni sit kaikki on okei :lol:

Sivut

Kommentit (25)

Tähtisumu

Oi, ois ihanaa jos aikuislukion ikäraja ois joku tuommonen 25 :D Sit mä en *hih* pääsis sinne - > en olis vielä niiin aikuinen :wink:

Btw, ajattelin tuonne turkuun hakea, kun mun veli asuu siellä.

Tähtisumu
Kepatäti

Toki 21-vuotias varmaan saa siellä 16 kesästen keskellä jotain epäileviä katseita ainakin aluksi, mutta en mä usko, että sä mitenkään syrjään ikäsi takia joutuisit. Lähinnä on kai kiinni siitä, miten ite asennoidut ja jaksta ymmärtää, että ne 16 vuotiaat tosiaan on 16 vuotiaita ja käyttäytyy sen mukaan.

Tuo sun kirjotus on just sitä, mikä on mielessä pyöriny! Kuudentoista ja kahdenkymmenen ikäero ei oo kyl iso numeraalisesti, mutta henkisesti taitaapi olla :roll:

k87

hae ihmeessä! saattaahan ne aluks vähän "kattoo kieroon" ja ujostella mut eiköhän se sit siitä :D kattoohan ne jo toisiaanki kieroon, jos on jostain toiselta paikkakunnalta :lol: näin ainaki meillä.

eikä ne kaikki enää niin penskoja oo, etteikö juttu luistas. tsemppiä!

Mariel
Kepatäti
Jokelassa se aikuisopiskelija on voinu olla vaikka sen takia, että Jokela on ollut lähin lukio.

Tai lapset on helpompi laittaa päiväksi tarhaan.

Eihän noissa lukioissa tosiaan ikärajoja ole paitsi aikuislukioissa alaikäraja (josta tosin joustetaan usein), peruskoulun päättötodistuksilla oppilaat valitaan. Aikuislukiossa plussaa on vähäisempi kurssimäärä kuin päivälukiossa ja se, että lisäksi ehtii käydä päivätöissä. Päivälukiolainen saa opintotukea, joka on pienempi kuin korkeakouluiisa, aikuislukiosta ei saa tukia. Lähinnähän tossa valinnassa on siis kyse siitä, haluaako olla pää- vai sivutoiminen opiskelija.

iLsKi
JJEMMY
Onks se aikuislukion ikäraja 25v vai muistanko väärin? Pystyykö sinne missään tapauksessa menemään alle 25 vuotias?

kaveri meni aikuislukioon sillo 16 vuotiaana. hyvä vaihtoehto jos esim treenaa jtn paljon tai sit on töis. tukia siihen ei tosin saa mut jatkokelposuus on ihan sama kun päivälukion todistuksellaki

Emilie
Tähtisumu
Tuo sun kirjotus on just sitä, mikä on mielessä pyöriny! Kuudentoista ja kahdenkymmenen ikäero ei oo kyl iso numeraalisesti, mutta henkisesti taitaapi olla :roll:

En nyt sanoisi niinkään, paljon riippuu yksilöstä. Itsekin olen vasta 17-vuotias ja minun kaveripiirissäni on monia yli 20-vuotiaita. Yksi ystäväni onkin 25-vuotias. Eipä kukaan ole tullut sanomaan että olen henkisesti liian epäkypsä sinne muiden seuraan. Uskon että kyllä sieltä lukiosta varmasti löytyy ikäisekseen vanhempia tapauksia seuraksi.

Meidän lukiossamme taitaa olla muutama yli 20-vuotias nainen, yhdellä on lapsikin. Eikä kukaan ole katsonut heitä mitenkään pahasti, siellähän he opiskelijoina menevät kuten kaikki muutkin. Rohkeasti vain hakupaperit lukioon jos tekee mieli (:

Tähtisumu

Aikuislukiossa just houkuttaa tuo vähäisempi kurssimäärä, kun normaalissa päivälukiossa. Mutta se vaatii tavallaan oman hintansa, kun ei saa opintotukea.

closure
Tähtisumu
Kiitos rohkaisusta ^_^ Mutta sopiiko tämmönen kohta 21v. niiden nuorten joukkoon! Tuntuu, että olen niiden silmissä ikäloppu :shock:

En usko, että sua katsottaisiin kieroon ollenkaan :) Meidänkin kouluun piti tulla -85 syntynyt tyttö viime vuonna, eikä kukaan ajatellut, että "Mitä se vanhus lukiossa tekee" :)

Tähtisumu

Sitähän minäkin ajattelin, mutta silloin ei saa opintotukea :? Ajattelin hakea toiselle paikkakunnalle,niin kaikki raha mitä vain saa, tulisi tod. tarpeeseen!

Tähtisumu

Elikkäs, tilanteeni on semmoinen, että kaksi vuotta on tullut käytyä tuota lähihoitaja-koulua,ja se jäi kesken n. kaksi vuotta sitten, v.2006 tammikuussa istuin koulun penkillä viimeistä kertaa. Kahteen vuoteen en ole ollut siis missään, en koulussa, en töissä.

Nyt lähiaikoina on mielessä pyörinyt semmoinen kutkuttava ajatus, että jos hakisinkin lukioon. Lukion jälkeen kun taitaa olla parempi ja ehkä helpompikin(?) hakea yliopistoihin. Ainakin tämmöinen ajatus minulla on :roll:

Mutta nyt kysymys teille rakkaat cosmolaiset: Onko teillä kokemusta lukioon menosta vanhempana kuin heti peruskoulun jälkeen? Jos on, niin miten on onnistunut, miten sopeuduit?

Jos lähtisin ja pääsisinkin lukioon, niin on jotenkin hassusti semmoinen tunne, että olisin vanha niihin "nuoriin" verrattuna :oops: Ikää on kuitenkin (tammikuussa) 21v.

Mutta jakakaa kokemuksenne!<3

Tähtisumu

Kiitos k87 ja Emilie tsemppauksesta! :D

Kepatäti
tuli vaan mieleen, että jos lähdet vaan nimenomaan ylioppilastodistusta hakemaan niin varmaan kannattaisi mennä vaan työn ohella aikuislukioon opiskelemaan.

jos sulla kerran on ammattikoulu taustalla, niin sun ei kai tarvi suorittaa kuin justiinsa sen kurssin aineet, jotka aiot kirjottaa? sen sijaan, että käyttäisit kolme vuotta opiskellessa myös itsellesi "tarpeettomia" asioita ni voisit hyvinkin suoriutua vaikkapa vuodessa ylioppilaaksi, jos vaan motivaatiota ja aikaa riittää?

tuo kuullostaa kyllä aika mielenkiintoselta (ja toivottavasti mahdolliselta) [-o< Pitää vaan ottaa nyt selvää asioista. Kun se ylioppilastodistus ois se tavote <3

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat